Nieuws

Drones gaan bloedmonsters vervoeren in Zwitserland

Het Amerikaanse bedrijf Matternet gaat in samenwerking met Swiss Post in Zwitserland een netwerk van delivery drones inzetten om bloedmonsters en labuitslagen te vervoeren tussen ziekenhuizen en laboratoria. De drones vliegen geheel autonoom, en worden automatisch van een opgeladen accu voorzien zodra ze geland zijn op een basisstation.

Binnenkort in gebruik
De eerste verbinding wordt over een maand al in gebruik genomen. De bedoeling is dat ziekenhuizen eenvoudig bloedmonsters naar een elders gelegen laboratorium kunnen sturen voor verdere analyse. Nu nog worden dergelijke monsters via de weg vervoerd. Daarvoor worden koeriers of zelfs taxi’s ingezet. De drones moeten die overbodig gaan maken.

Ziekenhuismedewerkers kunnen via een app opgeven waar het pakketje heen moet. De te vervoeren bloedmonsters worden vervolgens in een transportbox in een basisstation op het dak van het ziekenhuis geplaatst. De drone vliegt vervolgens naar het andere basisstation, alwaar het vrachtje middels het scannen van een QR-code vrijgegeven wordt. De drone kan maximaal 2,2 kg aan goederen vervoeren per vlucht, en vliegt maximaal 70 km/uur.

Accu verwisselen
Bijzonder is dat het Matternet Station ook voorzien is van een mechanisme om de accu te verwisselen. Op die manier is de drone meteen weer inzetbaar. Verder beschikt elk basisstation over een aerial deconfliction system, dat ervoor moet zorgen dat verschillende delivery drones elkaar niet in de weg zitten. Per verbinding gaan aanvankelijk twee drones vliegen.

Dichtbevolkt gebied
In tegenstelling tot andere proeven met delivery drones in Europa mogen de drones van Matternet ook over dichtbevolkt gebied vliegen. Daartoe is de Matternet M2 drone voorzien van diverse veiligheidssystemen. Eerder al liet Matternet in samenwerking met Mercedes een proof of concept zien van een bestelbusje, waarbij een M2 drone zorg draagt voor de laatste paar honderd meter in de logistieke keten.

We verwachten niet dat de drones van Matternet op korte termijn in Nederland ingezet zullen worden. Niet alleen zijn vluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS) bij wet verboden, ook zijn er hier nog weinig mogelijkheden op het gebied van vluchten boven bebouwd gebied. Daarnaast maken grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam deel uit van gecontroleerd luchtruim, waarin bijna geen drone-operaties mogelijk zijn.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier