Olieplatform voor het eerst in zijn geheel gescand door drone
Het Engelse bedrijf Texo DSI heeft voor het eerst met een drone een volledige LiDAR scan uitgevoerd van een olieplatform voor de Deense kust. Het inzetten van de drone maakt het proces veel sneller, efficiënter en veiliger, om bijvoorbeeld roestontwikkeling beter in kaart te brengen.

LiDAR staat voor Light Detection and Ranging en is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen (in tegenstelling tot radiogolven bij radar). Hiermee kunnen objecten precies in kaart gebracht worden zoals bijvoorbeeld voor deze brug.
Het Engelse bedrijf Texo DSI gebruikt specifiek aangepaste Rigel VUX-1 drones die tot één miljoen laserpulsen per seconde kan verwerken, zodat er tot 250 scans per seconde gemaakt kunnen worden. Als de drone 20 à 40 meter van het object vliegt, kan de scan tot minder dan 2 millimeter accuraat gebeuren. Het scannen van het olieplatform (Paragon HZ1), gelegen nabij de haven van Esbjerg in Denemarken, werd verder met een ander ‘ground-based’ scansysteem gecombineerd, namelijk een SLAM (Simultaneous Location and Mapping), om nog betere resultaten te verkrijgen. Volgens Paragon Offshore leverde de dronescan goede data op, bijvoorbeeld over corrosie (roest) van bepaalde onderdelen, die tot op heden enkel met het blote oog en benaderend vastgesteld konden worden.