Groen licht voor ontwikkeling Nederlandse waterstofdrone
De beperkte vliegtijd is één van de grootste beperkingen van de huidige generatie multirotors. Veel meer dan 20 à 30 minuten vliegen op een acculading zit er bij de meeste modellen niet in. Met een drone op waterstof kan je een uur, of zelfs twee uur vliegen. Dronehub GAE gaat nu een prototype ontwikkelen in samenwerking met Holthausen Groep.
Langere vliegtijd
Om een drone in te zetten voor pakketbezorging, inspecties (bijvoorbeeld van windmolenparken op zee), in de landbouwsector of voor reddingsoperaties is 20 à 30 minuten vliegtijd meestal niet voldoende. Drones op waterstof kunnen meerdere uren in de lucht blijven en het ‘voltanken’ van de drone duurt vervolgens ook maar enkele minuten.
Kenniscentrum Dronehub GAE op Groningen Airport Eelde gaat nu samenwerken met Holthausen Groep, die al veel ervaring heeft opgedaan met waterstof als brandstof voor bijvoorbeeld bussen, scooters en palletwagens. De bedoeling is om een drone te ontwikkelen die waterstof combineert met een accu, aldus Egbert Swierts, directeur van Omni-Drones Academy en partner van Dronehub GAE. Eerst zal de haalbaarheid van het project onderzocht worden, waarna heel binnenkort een prototype gebouwd zal worden, in samenwerking met de provincie.