Moet mijn ROC-light gewijzigd worden als ik een andere drone koop of huur?
Veel zakelijke dronevliegers zijn in de veronderstelling dat nieuw aangeschafte of gehuurde (extra) drones waar zakelijk mee gevlogen gaat worden ook bijgeschreven moeten worden in hun ROC-light vergunning (kosten voor het wijzigen van de vergunning: € 117,-), maar dat blijkt niet het geval te zijn, blijkt uit toelichting van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Alleen eerste toestel in ROC-light
Wie voor het eerst een ROC-light vergunning aanvraagt moet onder andere opgeven met welk toestel er gevlogen gaat worden. Niet alleen wordt op die manier bepaald of men onder de micro- (<1 kg) of minidrone (1-4 kg) regeling valt, ook wordt het toestel met het bijbehorende registratienummer vermeld in het ROC-light document. De regelgeving vereist namelijk dat men voor een ROC-light vergunning moet beschikken over een drone met een geldig bewijs van inschrijving, een speciaal-BvL of een ontheffing hiervoor, een bestuurder met een RPA-L of ontheffing hiervoor en een verzekering voor burgerrechtelijke aansprakelijkheid. Deze gegevens worden in de ROC-light vergunning vermeld.
Nieuwe of gehuurde zakelijke drones moeten wel geregistreerd (BvI) en verzekerd zijn, en ook dient er een ontheffing voor het speciaal-Bewijs van Luchtwaardigheid (speciaal-BvL) afgegeven te zijn, maar dat volstaat: een aanpassing van de ROC-light vergunning is niet nodig, behalve als het gaat om vervanging van het toestel dat genoemd wordt in de vergunning. Dat betekent dat de administratieve kosten voor het uitbreiden van het ‘wagenpark’ van een professionele drone-operator die onder de ROC-light regeling vliegt dus een stuk lager uitvallen.
Volgens de ILT is de wijziging in de procedure met name doorgevoerd om het makkelijker te maken om met een geleend of gehuurd toestel te vliegen. Deze moet nog steeds beschikken over een verzekering, een bewijs van inschrijving en ontheffing voor het speciaal-BvL, maar het toestel hoeft niet meer specifiek vermeld te worden in de vergunning van degene die het huurt of leent.
Van microdrone naar minidrone
De vraag rijst hoe er omgegaan wordt met ROC-lights die zijn afgegeven voor drones <1 kg, waarbij voor de aanvraag geen theoriekennis vereist is: de zogenaamde microdrones. Wat als je dan met een minidrone (1-4 kg) wilt gaan vliegen? Volgens de ILT wordt een ROC-light vergunning afgegeven voor een bepaalde klasse (microdrone of minidrone). Als je een ROC-light vergunning voor een microdrone hebt, mag je niet vliegen met een minidrone. Men kan dus alleen drones huren die binnen de klasse die in de ROC-light vergunning is genoemd. Als binnen die vergunning sprake is van verschillende dronebestuurders, is het mogen vliegen ook afhankelijk van diens ontheffing. Als die ontheffing zich beperkt tot een microdrone (<1 kg), mag die persoon geen minidrone (1-4 kg) besturen.
Wil men een ROC-light vergunning aanpassen om te mogen vliegen met een minidrone in plaats van of ‘bovenop’ de microdrone, dan zal men een wijziging van de vergunning aan moeten vragen plus een ontheffing voor de bestuurder. De vereiste kennis van die persoon moet dan worden aangetoond.
Geen restitutie
Omdat de procedure is gewijzigd om het huren van drones ook voor ROC-light houders mogelijk te maken, vindt geen restitutie plaats van kosten die in het verleden zijn gemaakt voor aanpassingen van de ROC-light vergunning als gevolg van het bijschrijven van systemen. Wel kijkt men bij de ILT of de in behandeling zijnde aanvragen voor ontheffingen al dan niet moeten leiden tot wijziging van de vergunning. Uiteraard wordt alleen bij wijziging van de vergunning het daarbij behorende tarief in rekening gebracht.
Quote: “…en aanpassing van de ROC-light vergunning is niet nodig, behalve als het gaat om vervanging van het toestel dat genoemd wordt in de vergunning.”
Stel dat je nu zoals velen maar 1 drone hebt ingeschreven voor je ROC light en juist die Drone crashed, dan moet je dus nog steeds 171 euro gaan overmaken om je ROC-light vergunning te laten aanpassen. Klopt dat? Eigenlijk best irritant omdat leveranciers zoals DJI je maar zelden dezelfde Drone teruggeeft indien je een schade onder garantie laat repareren of dat je je “dji Care” gebruikt.
Betekend dat je bij een “kostenloze reparatie onder garantie” een andere drone terugkrijgt dan je had en je dan opnieuw die drone moet laten bijschrijven op je verzekering en/of je huidige verzekering moet laten aanpassen waar ook weer kosten aan verbonden zullen zitten. Daarnaast krijg je de kosten voor aanpassen ROC ligt. Blijft vervelend…
Ja, dat klopt: zodra de enige drone die vermeld staat op je ROC-light vergunning crasht of doorverkocht wordt, dan moet de vergunning worden aangepast.
Maar hoe wordt dit gecontroleerd in het veld?
Ook al is de op mijn ROC light vermelde drone gecrasht en in de vuilcontainer beland, zolang ik deze niet laat uitschrijven zal deze op papier blijven voortbestaan, dan kan ik toch vliegen met elke andere drone die ik wil zonder aanpassing op mijn ROC light, Of mis ik iets??
In het geval van een crash of verkoop ben je wel verplicht om dat door te geven aan de beheerders van het luchtvaartuigregister, maar de vraag is inderdaad of dat actief gecontroleerd wordt.