Botsing met legerhelikopter bleef onopgemerkt door dronebestuurder

De bestuurder van een drone die in september in de buurt van Staten Island (New York) werd geraakt door een Black Hawk legerhelikopter had niet eens in de gaten dat zijn drone betrokken was bij een botsing. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) naar het incident.

Buiten het zicht

Het voorval vond plaats op 21 september 2017. De UH-60 Black Hawk helikopter vloog op het moment van de botsing op een hoogte van 100 meter, zuidoostelijk van Staten Island, toen de inzittenden een harde tik hoorden. Dat de legerhelikopter geraakt was door een drone was eenmaal aan de grond al snel duidelijk, aangezien brokstukken van de drone – een DJI Phantom 4 – teruggevonden werden in de luchtinlaat van de oliekoeler van de helikopter. De botsing leidde tot een beschadigd rotorblad en een deuk in een raamkozijn.

Restanten van de drone werden aangetroffen in de oliekoeler van de helikopter

Uit onderzoek van de NTSB bleek dat de drone op het moment van de botsing op maar liefst vier kilometer afstand van de bestuurder vloog, ruim buiten de zichtafstand. De vlucht vond plaats na zonsondergang en bovendien was er op het moment van de aanvaring een tijdelijk vliegverbod van kracht voor civiel luchtverkeer, waaronder drones. Aan de hand van serienummers in het gevonden onderdeel kon de eigenaar van de drone worden opgespoord.

Niets in de gaten

De dronepiloot in kwestie blijkt niet eens in de gaten te hebben gehad waardoor de verbinding met de drone verloren raakte. Pas toen hij werd benaderd door het onderzoeksteam van de NTSB kreeg hij te horen wat de werkelijke oorzaak was van het verlies van zijn toestel: tot die tijd had hij aangenomen dat de drone als gevolg van een storing uit de lucht was gevallen en in zee was beland.

De persoon in kwestie wist niet dat in de VS een drone altijd binnen zichtafstand gevlogen moet worden en dat het verboden is om te vliegen buiten de daglichtperiode. Ook had de man geen idee van het feit dat er een Temporary Flight Restriction (TFR) was ingesteld. Daarvan kreeg hij in de DJI Go 4 app ook geen melding, aangezien hij gebruik maakte van een tablet zonder internetverbinding. En ondanks dat de man wist dat er wel vaker helikopters vlogen in het gebied besefte hij naar eigen zeggen niet dat zijn drone wel eens een gevaar kon vormen voor bemand luchtverkeer.

Dit is het laatste wat de dronebestuurder zag van zijn drone

Meer voorlichting

Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse modelvliegvereniging Academy of Model Aircraft (AMA) brengt de betreffende dronepiloot met zijn onwetendheid de dronevliegers die wél verantwoordelijk vliegen ernstig in verlegenheid. “Dit incident toont aan er behoefte is aan meer voorlichting. Strengere regels helpen niet om ongelukken te voorkomen, blijkt maar weer. We werken daarom graag samen met de FAA om de Know Before You Fly-campagne beter onder de aandacht te brengen van dronevliegers.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

2 gedachten over “Botsing met legerhelikopter bleef onopgemerkt door dronebestuurder

  • 20 december 2017 om 22:55
    Permalink

    Op moment van deze reactie is het 20 december 2017. In de US is het vroeger.
    Hoe is het mogelijk dat dit voorval plaats vond op 21 december 2017???
    Dat is morgen pas!!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      21 december 2017 om 10:16
      Permalink

      Er staat ’21 september’ in het artikel.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *