Vooruitblik op 2018: de dronesector wordt volwassen

Op deze eerste dag van het nieuwe jaar blikken we vooruit naar 2018. Na onze uitgebreide terugblik op 2017 is het nu tijd om het vizier op de toekomst te richten. Wat kunnen we verwachten op het gebied van regelgeving? Welke nieuwe drones gaan de gemoederen bezig houden? Welke ontwikkelingen spelen er op de zakelijke markt? En hoe gaat Dronewatch hierop inspelen?

Nieuwe regelgeving

Na enige vertraging zal het er dit jaar toch echt van gaan komen: strengere regels voor amateur dronevliegers. Nu nog mag je in Nederland met een recreatieve drone maximaal honderdtwintig meter hoog en zo ver vliegen als je maar kunt zien, maar daar komt verandering in: de nieuwe maximumhoogte wordt vijftig meter, terwijl de maximale vliegafstand (gemeten vanaf de bestuurder) omlaag gaat naar honderd meter.

Naar verwachting wordt de nieuwe regelgeving dit voorjaar ingevoerd. Daarmee komt er eindelijk een einde aan de ongelijkheid tussen amateurvliegers en professionele (ROC-light) piloten, want die hadden al te maken met de vijftig/honderd meter limieten. Toch hadden wij liever gezien dat de ROC-light piloot meer mogelijkheden zou krijgen in plaats van dat de recreatieve vlieger beknot wordt: het zijn immers de personen die helemáál geen weet hebben van regels die voor de problemen zorgen, en de handhaafbaarheid van de nieuwe limieten lijkt ons op zijn zachtst gezegd problematisch.

Verder verwachten we zowel in Nederland als België geen grote wijzigingen meer in de regelgeving. Er zit immers Europese regelgeving aan te komen, die de wetgeving van de afzonderlijke lidstaten zal gaan vervangen. Dan is het zonde van de tijd en energie om nu nog heel veel aanpassingen te doen op nationaal niveau.

Van doel tot middel

In onze terugblik op 2017 zeiden we het al: de drone-hype is voorbij, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkelingen op het gebied van drones stil komen te liggen. In tegendeel: achter de schermen zijn talloze bedrijven aan het experimenteren met toepassingen van drones. Medewerkers worden opgeleid, experimenten worden uitgevoerd, apparatuur wordt getest en gecertificeerd: in 2018 steekt het fenomeen drone overal in het bedrijfsleven zijn kop op. Steeds meer zal men het werken met drones als een middel zien, niet als een doel op zich: een teken dat de dronesector langzaam volwassen wordt.

Dat betekent voor Dronewatch een inhoudelijke koerswijziging. We zullen meer berichten plaatsen over zakelijke toepassingen van drones. Ook gaan we meer de diepte in als het gaat om regelgeving, technologie en integratie. De komende tijd kun je onder andere een artikelserie verwachten over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Ook gaan we in samenwerking met Skytools/Skyvision een serie artikelen publiceren over specialistische toepassingen van drones.

ROC-light beroepsgroep onder druk

Ogenschijnlijk in tegenstelling tot de vorige voorspelling is onze verwachting dat het lastig wordt om als ROC-light piloot je boterham te verdienen met het in opdracht uitvoeren van dronevluchten. Niet alleen zijn steeds meer bedrijven bezig met het opleiden van eigen piloten, waardoor de behoefte aan externe drone-operators afneemt, ook komen er vanuit het middelbaar beroepsonderwijs dadelijk busladingen scholieren de arbeidsmarkt op die tijdens hun studie al ervaring hebben opgedaan met dronevliegen.

Alleen het kunnen (en mogen) vliegen met een drone volstaat al lang niet meer. Veel geld investeren in dure apparatuur is ook geen garantie voor succes. Je zult je moeten onderscheiden in een niche, of je zult dusdanig veel volume moeten maken dat je qua tarieven interessant blijft. Verder zul je meer dan ooit jezelf en je diensten op de kaart moeten gaan zetten. Hoe je dat doet? Daarover publiceren we binnenkort een uitgebreid artikel.

Mavic 2 en Phantom 5

2018 wordt ongetwijfeld het jaar waarin partijen als DJI en andere bedrijven weer met mooie nieuwe systemen op de markt komen. Komend voorjaar verwachten we de lancering van de Phantom 5, mogelijk met verwisselbare objectieven. De Mavic Pro Platinum wordt waarschijnlijk opgevolgd door de Mavic 2, mogelijk met een grotere sensor en nog langere vliegtijd. En ook voor professionals zal DJI wel weer het nodige in petto hebben.

Qua productnieuws is de aankomende CES beurs in Las Vegas altijd een belangrijk evenement. Alhoewel we niet verwachten dat deze gadgetbeurs gedomineerd zal worden door drones, zullen er ongetwijfeld veel producten op dit gebied worden gepresenteerd. Het zal met name interessant zijn om te zien welke partijen het nog aandurven om de concurrentie met DJI aan te (blijven) gaan: van GoPro verwachten we niet veel meer, maar wellicht dat partijen als Yuneec, Walkera of PowerVision nog voor verrassingen gaan zorgen.

NK DroneRace 2018

Na een eerste editie van het NK drone racen komt er ook in 2018 een vervolg. In de loop van 2018 worden er zeven ranking wedstrijden georganiseerd, gevolgd door één finalewedstrijd. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft inmiddels groen licht gegeven voor de wedstrijden, zodat er gewoon met een videobril op geraced kan worden op de terreinen waar het NK plaatsvindt.

Of FPV racing echt bij het grote publiek door gaat breken is wat ons betreft nog een grote vraag. Uit de antwoorden die men gaf op het lezersonderzoek dat we onlangs organiseerden blijkt niet echt veel interesse voor het racen met drones, in ieder geval niet in Nederland en België. Maar gezien de toenemende populariteit van e-sports lijkt het ons op de langere termijn zeker niet onmogelijk dat FPV racing gaat groeien. En op menig publieksevenement zul je wel weer demonstraties met drone racing kunnen verwachten.

Drone delivery

Dit jaar wordt er in Nederland voor het eerst werk gemaakt van drone delivery, ofwel het afleveren van kleine pakketjes met behulp van drones. Eigenlijk zou er afgelopen jaar al een proef van start gaan met het afleveren van spoedeisende medische goederen op Schiermonnikoog, maar mede door protesten vanuit de hoek van de natuurbescherming werden deze experimenten uitgesteld.

De verwachting is nu dat er in het komend voorjaar met verschillende typen drones gevlogen gaat worden vanaf Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Een interessante casus voor de professionele stakeholders in dronevliegend Nederland, aangezien er buiten het zicht (BVLOS) gevlogen gaat worden. Ook zal er onderzocht worden hoe de drones veilig deel kunnen uitmaken van het luchtruim, onder meer door de inzet van transponders.

Resultaten lezersonderzoek

Afgelopen weken hebben bijna negenhonderd dronevliegers uit Nederland en België deelgenomen aan ons eerste lezersonderzoek. De komende tijd gaan we de feedback zorgvuldig analyseren. Een eerste blik op de data wijst op soms zeer verrassende inzichten, maar het is nog te vroeg om nu al definitieve conclusies te trekken. Houd Dronewatch goed in de gaten, want uiteraard zullen we de belangrijkste uitkomsten met je delen.

Om toch een tipje van de sluier op te lichten, hierbij alvast een (wat ons betreft zeer positieve) uitkomst van het onderzoek:

Bestel de Mavic Air direct bij DJI
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

2 gedachten over “Vooruitblik op 2018: de dronesector wordt volwassen

  • 6 januari 2018 om 12:52
    Permalink

    Ik lees vaak interessante artikelen in uw blad, waarvan tot mijn verbazing een datum van verschijning wordt genoemd die ver terug gaat in het verleden, terwijl de inhoud voor wat mij betreft nieuw is.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      6 januari 2018 om 16:32
      Permalink

      Welk blad bedoelt u? Dronewatch verschijnt niet op papier, het betreft enkel een digitale uitgave (deze website).

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.