MarktOnderzoek

Uitkomst lezersonderzoek 2017: ruime meerderheid voor verplicht dronebrevet

Het merendeel van de dronebezitters in Nederland en België ziet wel wat in een verplicht theoriecertificaat voor recreatieve dronevliegers. Dat blijkt uit het eerste lezersonderzoek dat uitgevoerd werd door Dronewatch.nl. Verder blijkt uit de respons dat veel amateurvliegers een carrière als professioneel dronepiloot ambiëren, met name op het gebied van fotografie en video.

Deelnemers

Aan het onderzoek deden 855 respondenten mee, waarvan 103 uit België. De meeste Nederlandse dronevliegers wonen in de provincies Noord-Brabant, Zuid-Holland, Noord-Holland en Gelderland. In Flevoland woont het kleinste aantal droneliefhebbers. De gemiddelde leeftijd is 45 jaar. Uit de cijfers blijkt dat er maar weinig vrouwen geïnteresseerd zijn in drones: ruim 96% van de respondenten is man.

Dronebezit

Ruim de helft van de respondenten (52%) bezit slechts één drone. Eénvijfde deel van de deelnemers heeft twee drones in bezit. Nog éénvijfde deel heeft helemaal geen drone. De rest bezit drie of meer drones.

De meeste dronebezitters zijn relatief kort in de weer met drones: ruim de helft van de dronevliegers is nog geen twee jaar in het bezit van een drone. Slechts 15% van de ondervraagden is langer dan drie jaar actief met drones.

Het merk DJI is veruit favoriet bij de deelnemers. Maar liefst 72% geeft aan te vliegen met toestellen van DJI. Yuneec komt met afstand op de tweede plaats, met een ruime 6%. Zelfbouw wint het verrassend genoeg van andere merken zoals Walkera, Parrot en Powervision.

Bijna éénderde van de deelnemers is van plan om in 2018 een nieuwe drone te kopen. Een nog veel grotere groep (bijna 47%) zegt de aanschaf van een drone te overwegen. Men heeft flink wat geld over voor een nieuwe drone: éénderde van de respondenten wil 500-1.000 euro uitgeven aan een drone, een evengrote groep heeft 1.000-1.500 euro over voor het volgende toestel. 17% van de ondervraagden heeft zelfs een budget van 1.500-2.000 euro beschikbaar.

Als het gaat om de eisen die gesteld worden aan een volgende drone dan worden zaken als langere vliegtijd en betere camera’s het vaakst genoemd. Draagbaarheid en gebruiksgemak worden ook vaak genoemd als belangrijke producteigenschappen.

Gebruik

Driekwart van de deelnemers gebruikt hun drone voor het hobbymatig fotograferen of filmen. Eénderde zegt gewoon af en toe wat te vliegen. Het racen met drones is niet echt populair bij onze lezers: slechts een kleine 6% geeft aan zich hiermee bezig te houden. Daar staat tegenover dat 12% overweegt om in de toekomst te gaan FPV racen. Een kleine 5% heeft geen idee wat FPV racing is.

Circa één op de vijf respondenten zegt reeds beroepsmatig gebruik te maken van drones. Eénderde deel van die groep bestaat uit ROC-light vliegers met een toestel tussen de 1 en 4 kg. 9% van de beroepsgroep vliegt onder de microdrone-regeling (tot 1 kg). De overige professionals vliegen met een RPA-L voor een ROC-gecertificeerd gebruik, huren externe piloten in, of zijn nog bezig met opleidingen.

Het leeuwendeel van de (toekomstige) professionals is geïnteresseerd in fotografie (74%) en video (68%). Inspectiewerk wordt door één op de drie professionals genoemd als voornaamste toepassing. Daarna volgen vastgoed (23%), metingen (15%), bouw (16%), landbouw (14%) en mapping (13%). Toepassingen als security, monitoring en hulpverlening worden elk door één op de tien professionals genoemd.

Uit het onderzoek blijkt dat drones regelmatig neerstorten, als gevolg van technisch falen of een menselijke fout. Bijna 40% van de mensen die in het bezit zijn van een drone heeft wel eens een crash of fly-away meegemaakt. Hoe dat verdeeld is over recreatieve en professionele gebruikers blijkt niet uit dit onderzoek.

Regelgeving

Als het gaat om bekendheid met de huidige regelgeving voor drones dan scoren onze lezers buitengewoon goed: maar liefst 96,5% van de deelnemers zegt bekend te zijn met de regelgeving.

Tweederde van de ondervraagden vindt het een goed idee dat er een verplichte kennistest wordt ingevoerd voor recreatieve dronevliegers. Slechts éénvijfde vindt dit een slecht idee. Andere deelnemers staan wel positief tegenover zo’n dronebrevet, mits de kosten laag zijn. Ook pleiten sommigen voor een verplichte droneregistratie.

Minder positief is men over de aankomende strengere regelgeving voor hobbydrones, waarbij er nog maar 50 meter hoog en 100 meter ver gevlogen mag worden. Bijna de helft van de respondenten vindt dat de regels veel te streng worden. Eénderde vraagt zich bovendien af waarom er niet gewacht wordt op de Europese regelgeving. Slechts iets meer dan éénvijfde kan zich vinden in de strengere regels.

Van de deelnemers denkt éénderde dat aanscherping van de regels weinig verschil maakt omdat degenen die problemen veroorzaken toch wel hun gang gaan. Een bijna even groot deel vindt dat de huidige regels prima volstaan. Een heel kleine groep (nog geen 4%) zegt zich niets aan te trekken van de nieuwe regels omdat er toch amper wordt gehandhaafd.

Informatievoorziening

De informatievoorziening via Dronewatch wordt goed gewaardeerd: onze lezers geven ons gemiddeld een 8,4. Een aantal verbeterpunten die genoemd werden: meer aandacht voor Belgisch nieuws, meer reviews en meer inhoudelijke diepgang. Onderwerpen waarover men graag meer zou willen lezen zijn fotografie, regelgeving, techniek, wetgeving en filmen.

Ruim de helft van de ondervraagden bezoekt naast Dronewatch regelmatig andere dronegerelateerde websites en sociale media. Eénderde van de respondenten informeert zich ook graag via YouTube. Slechts één op de tien deelnemers is geabonneerd op één of meer tijdschriften.

Verreweg de meeste deelnemers die aangesloten zijn bij een (branche)vereniging – dat betreft ongeveer één op de tien respondenten – zijn lid van de KNVvL. DARPAS en de Belgische brancheorganisaties EUKA en BEUAS volgen op grote afstand.

Deelnemers aan het onderzoek maakten kans op een PowerEgg drone. Deze is gewonnen door Patrick van Dok uit Noord-Holland. Mede namens PowerVision feliciteren we Patrick van harte met zijn prijs!

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

12 gedachten over “Uitkomst lezersonderzoek 2017: ruime meerderheid voor verplicht dronebrevet

  • G.J. Slot

    Vreemd, bij de provincies zie ik Overijssel niet staan?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dat klopt, de grafiekgenerator toont in de legenda slechts 8 provincies, maar de grafiek bevat toch echt de data van 12 provincies.

      Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Voor de duidelijkheid heb ik de grafiek aangepast, de legenda toont nu wel alle provincies.

      Beantwoorden
  • Richard Branderhorst

    Wiebe, enkele kanttekeningen.
    Allereerst mijn respect en bewondering voor het initiatief en de uitwerking van je onderzoek! Klasse!

    1/Vreemd dat Brabant een groot aantal drone vliegers/bezitters kent, het is nou net de provincie die vrijwel geheel in beslag genomen wordt door de enorme Control Zones van Eindhoven/ Volkel/ De peel, Gilze Rijen en Woensdrecht, Kleine Brogel, Niederrheid dan nog een fors laagvlieggebied gedeeltelijk in Brabant en Gelderland…
    2/Het grote aantal zelfbouwers sta ik ook van te kijken, dat gaat nog leuk worden met de EASA regels….
    3/Misschien zijn de racers niet zo vertegenwoordigd op Dronewatch, gevoelsmatig zou ik zeggen dat op Dronewatch meer de video en fotomannen zitten en zijn de racers weer op andere social media. Het racen schurkt ook meer tegen klassiek modelvliegen aan als “drone” vliegen.
    4/ Het bijna ontbreken aan vrouwelijke vliegers is wat we ook in de klassieke modelvliegsport zien.

    Beantwoorden
  • Leuk om deze uitslag te lezen.
    Ik vind het niet fijn om te lezen, dat bijna 40% van de mensen met een drone wel eens een fly-away heeft meegemaakt. Dit zou betekenen dat er nog wel wat werk aan de winkel is.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Ja, die gedachte kwam bij mij ook al op. Dit is ook een onderwerp waar ik de volgende keer wat meer aandacht aan wil besteden (bijvoorbeeld door de vraag te stellen of het een pilot error was of een storing, en of men recreatief of beroepsmatig aan het vliegen was).

      Beantwoorden
      • Interessante informatie Wiebe. Deze uitkomst van 40% respondenten met een fly-away/crash-ervaring staat in schril contrast met de uitkomst van de evaluatie van ROC-houders vluchten. Daar bleek met ruim 20.000 vluchten geen enkele fly-away voorkwam. Wel een enkele rechtstandig crash van multikopters. Wellicht ligt de verklaring van dit grote verschil dat de ROC-houders middels hun praktijkopleiding en toets, hun uitgebreidere theorie toets en het hebben van vastgelegde procedures uit hun handboek een veel grotere kans hebben op een succesvolle vlucht. Dit laat zien dat het loont, voor het behoud van je eigen drone en ter verhoging van de veiligheid om je verder te verdiepen in de kennis en kunde van het dronevliegen. Dus ook al is het niet verplicht een praktijkopleiding te doen, steek je er altijd wat van op en verbeter je je skils. En die theoretische kennis moet je natuurlijk bezitten om te weten wat veilig kan en mag. Ik denk niet dat het verschil zit in het keuren van de drones bij een ROC. Want ook daar zitten dezelfde toestellen, en met de keuring verandert er niet veel aan de standaard aangeboden drone. Hooguit gekleurde rotor-tips en hier en daar een verbeterde connector. Het lijkt mij sterk dat daar het verschil zit.
        Er blijkt in het luchtvaartregister, met alle professioneel in gebruik zijnde drones, dat er 1109 staan ingeschreven waarvan er 80% DJI zijn, 2,5% Yuneec, 2,2% Altura, 1,6% senseFly, 1% Delft Dynamics; 0,9% Ascending Technologies
        Dit aantal is verdubbeld over de laatste 2 jaar.
        Verder blijkt
        8 toestellen tussen 25 en 150 kg
        129 tussen 4 en 25 kg
        738 tussen 1 en 4 kg
        234 li beter dan 1 kg

        Beantwoorden
      • Henk Berkhof

        Ik heb een Hubsan H501S X4 GPS Drone w/ FPV die een ‘fly-away-beveiliging’ heeft. Zodra hij buiten het bereik van de zender komt, komt hij automatisch terug naar het punt waar hij opgestegen is.
        Fly-away is hiermee (bijna) uitgesloten….

        Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Wel de terugkeerfunctie (zit er ook op) en deze werkt perfect.

        Beantwoorden
  • Heel interessant, deze uitkomsten. Ik ben benieuwd hoe de verdeling is over de verschillende merken van die fly-aways en . Als 80% DJI gebruikt, ben ik ook benieuwd welke modellen dan de problemen hebben. Stof genoeg voor nader onderzoek.

    Beantwoorden
  • Waarom denk jij dat JOU lezers de Nederlandse multi-rotor/quad vliegers vertegenwoordigen? (ik had voor dit onderzoekje nog nooit van dronewatch gehoord)
    Ik vlieg al meer dan 5 jaar met meerdere ik bezit er ongeveer 10 (vooral zelfbouw en heb inmiddels duizenden euro’s besteed) quad’s ik lees alleen buitenlandse fora en voel me dus niet vertegenwoordigd door jou website.
    IMHO zijn de vliegers van het witte plastic en nog steeds niet weten dat er speciale regelgeving is een gevaar voor deze fantastische hobby.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Julian, ten eerste: hartelijk welkom op Dronewatch! Kijk eens rond, zoek eens door het archief, je komt vast informatie tegen die je interessant vindt. Verder is er ook een nieuwsbrief, dus vanaf nu hoef je geen bericht meer te missen. Over je opmerking: waar staat dat Dronewatch ‘de’ Nederlandse dronevlieger vertegenwoordigt? Er is altijd gesproken over ‘het Dronewatch lezersonderzoek’, en de resultaten betreffen niet de gehele drone-community. We pretenderen niet dat we wie dan ook vertegenwoordigen. Dat zou ook niet kunnen, want we hebben geen leden, alleen lezers! En dat zijn er heel wat: per maand wordt Dronewatch door tienduizenden mensen bezocht. Wat betreft je melding dat ‘vliegers van het witte plastic’ geen idee zouden hebben van de regels, misschien moet je dan de resultaten van het onderzoek nog eens bekijken, want het blijkt dat onze lezers bijzonder goed op de hoogte zijn van de regels voor het recreatief vliegen met drones. En misschien komt dat deels ook wel door de talloze artikelen over regelgeving die hier de revue zijn gepasseerd.

      Beantwoorden
  • Hallo.
    Zit ook te denken om er een te kopen, maar mag ik nog wel ergens vliegen zonder in overtreding te zijn ?
    Als ik al kijk naar de molens bij kinderdijk daar is vliegen verboden,juist een mooi plekkie.
    Groet Peter.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Julian Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier