‘Inspectie balgstuw veiliger en efficiënter dankzij inzet drone’ #adv

Bijna vijftien jaar geleden werd vlakbij de Overijsselse stad Kampen een unieke opblaasbare dam in gebruik genomen. Het betreft namelijk een balgstuw, die ten tijde van hoogwater opgeblazen kan worden om zodoende een barrière te vormen tussen het Ketelmeer en het Zwarte meer. Voor een betrouwbare werking is het van belang dat de stuw regelmatig wordt geïnspecteerd. In 2017 is dat in opdracht van Rijkswaterstaat voor het eerst met een drone gedaan. Programmacoördinator Aad van den Burg van Rijkswaterstaat kijkt tevreden terug op de proef. “Ik verwacht dat drones de komende jaren een belangrijke rol zullen spelen als het gaat om de mogelijkheid om met innovatie de productie te vernieuwen.”

Risicovol en tijdrovend

De balgstuw bij Ramspol is de grootste balgstuw ter wereld en de enige die is bedoeld als stormvloedkering. Dat betekent dat de stuw regelmatig visueel geïnspecteerd moet worden, zowel vanaf de buitenzijde als vanuit de binnenkant. Dat is geen ongevaarlijk werk: er moet daartoe aan de binnenzijde van de balg een steiger gebouwd worden, en de werkomstandigheden zijn verre van ideaal. Bovendien is zo’n inspectie een tijdrovende klus: de inspectie (én reparatie) van één balg vergt gemiddeld een week, en de balgstuw bij Ramspol telt drie balgen, elk maar liefst tachtig meter lang.

In 2016 ontstond dan ook het idee om een drone in te gaan zetten voor de inspectie van de balgstuw. Die zou dan alleen wel geschikt moeten zijn voor het vliegen in een besloten ruimte, onder overdruk. Ook moest de drone in kwestie opnamen van voldoende hoge resolutie kunnen maken, om zodoende eventuele gevoeligheden op het spoor te komen.

Boldrone

Voor het uitvoeren van de inspectie werd gekozen voor een bijzondere ‘boldrone’: de Flyability Elios, een drone die omgeven is door een rolkooi en daardoor in nauwe ruimten ingezet kan worden en waar het risico bestaat dat de drone in aanraking komt met het te inspecteren object. Tijdens de test bleek dat de balg met behulp van deze drone veel sneller geïnspecteerd kon worden dan met traditionele methoden mogelijk is: de inspectie van één balg nam vijf uur in beslag, een fractie van de week die daar normaal gesproken voor staat. Daar staat tegenover dat er alsnog een steiger gebouwd moet worden als blijkt dat er reparaties uitgevoerd moeten worden.

Voor het bedrijf dat de inspectie uitvoerde bleek de inspectie een hele uitdaging. Steven Verver (Ronik Inspectioneering): “In de balgstuw heerst een overdruk van 200 millibar. Daardoor werkt de hoogtebepaling van de drone niet goed. De Elios heeft een optie om de barometer uit te zetten en de hoogte handmatig te bedienen, maar dit vergt natuurlijk veel van de skills van de operator. Daarnaast is het een erg stressvolle omgeving (je zit in een opblaasband onder tien meter water) die je via een luchtsluis moet betreden. Verder is de Elios een stuk minder eenvoudig te vliegen dan een gewone ‘buitendrone’. Zo’n inspectie vraagt dan ook om veel praktijkervaring en goed getrainde operators.”

Dataverwerking

Na afloop van de inspectie kon men beschikken over hoge-resolutie fotomateriaal van de gehele balg. Dankzij het gebruik van strijklicht zijn oneffenheden hierop goed te zien en worden er details zichtbaar die vanaf de grond niet waargenomen kunnen worden. Die data werd vervolgens ingelezen in een systeem waar de beelden op een driedimensionale puntenwolk werden geprojecteerd, gemaakt met behulp van een laserscanner (lidar). Daardoor kan de balg vanuit alle hoeken en perspectieven bekeken worden. Ook is het in de toekomst mogelijk om vergelijkingen te maken met nieuwe inspectiedata.

Verver: “De positionering van de data was een vraagstuk op zich: de balg is tachtig meter lang, twaalf meter hoog en bestaat volledig uit zwart materiaal. Hoe weet je dan nog welke foto waar is genomen? Wij hebben een gedegen voorbereiding gedaan waarbij we veel oude inspectierapporten hebben bestudeerd. We hebben het doek onderverdeeld in verschillende banen en segmenten: de decompositie. Vervolgens hebben we de ZXY Cloud gebruikt om een volledige “virtuele tweeling” van de balg te creëren: een reproductie in 3D met daarin de inspectiedata gepositioneerd én beoordeeld door een gecertificeerde inspecteur. Hierdoor is de staat van de balg in één oogopslag te zien en op zeer eenvoudige wijze via het web toegankelijk voor de beheerder.”

Virtual reality

Een extra noviteit was de ontwikkeling van een VR-model van het inwendige van de balg. Met behulp van een VR-bril of een eenvoudige Google Cardboard is het mogelijk om virtueel door de balg te ‘lopen’. In de toekomst kan dit VR-model mogelijk ook voorzien worden van inspectiedata.

Dit artikel maakt deel uit van een artikelenserie over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Aan de hand van een reeks pilotprojecten wordt onderzocht onder welke omstandigheden drones ingepast kunnen worden in bestaande werkprocessen en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van inspectie 2.0.

Adverteerder

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van of geschreven in opdracht van commerciële partijen.Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan vooral contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.