#advPro

‘Soms moet je bij de inzet van drones letterlijk out of the box denken’

In de toekomst is het waarschijnlijk heel normaal dat drones drenkelingen voor de kust opsporen, overzicht geven bij calamiteiten of ingezet worden tijdens verkeersincidenten. Van belang is dat dergelijke drones snel ingezet kunnen worden, vanuit een stationair of mobiel lanceringsplatform, al dan niet voorzien van een kabel voor de energietoevoer. In Delft wordt gewerkt aan zo’n ‘drone uit de box’ systeem.

Algemeen lanceerstation

Arnout de Jong van Delft Dynamics werkt mede in opdracht van Rijkswaterstaat aan het systeem. “Er zijn talloze toepassingen denkbaar voor een algemeen lanceerplatform. Denk aan stationair opgestelde drones bij een industrieterrein die snel in actie kunnen komen als er zich een calamiteit voordoet. Die drones kunnen dan bijvoorbeeld gasmonsters nemen, of opnamen maken. Zo’n lanceerstation is in zijn eenvoudigste vorm een soort weerbestendige box met een rolluik en een lanceerplatform dat omhoog komt nadat de box is geopend.”

Een prototype van een dergelijk lanceerstation is al ontwikkeld en wordt momenteel op beurzen gedemonstreerd. Het gaat dan om een vast opgestelde box met flinke afmetingen. De Jong: “Maar je kunt ook denken aan geïntegreerde lanceerplatformen, in auto’s of vaartuigen. Hulpdiensten zijn bijvoorbeeld bijzonder geïnteresseerd in een systeem dat makkelijk te vervoeren is en waarbij de drone direct inzetbaar is.”

Direct gebruiksklaar

Dat laatste vergt wel wat meer eisen aan het ‘drone uit de box’ systeem. Zo moet voorkomen worden dat de drone tijdens het transport van zijn plaats komt. Ook is het van belang dat de drone direct gebruiksklaar is op het moment van aankomst. “Dan moet je er dus voor zorgen dat de box GPS-signalen doorlaat, de drone vastgeklemd blijft tot het moment van opstijgen en eventueel zelfs de accu alvast verwarmt”, licht De Jong toe.

Voor veel toepassingen is het goed denkbaar dat de drone middels een kabelverbinding in contact blijft met de box (‘tethered drone’). Op die manier kan er vanaf de grond energie omhoog geleid worden, zodat de drone urenlang kan blijven vliegen. Ook is er dan geen gevaar voor ongewenst wegvliegen (‘fly away’), want zodra de stroomtoevoer verbroken wordt komt het toestel in principe direct naar beneden. De Jong: “Zeker in CTR-gebieden is de inzet van tethered drones goed denkbaar.”

Drenkelingen opsporen

Mede in samenwerking met Rijkswaterstaat werd er in 2017 al geëxperimenteerd met zo’n mobiele kabeldrone. De Jong: “Samen met de KNRM, DroneExpert en Aeret hebben we een experiment uitgevoerd waarbij er een drone met camera uit een zich voortbewegend voertuig van de reddingsbrigade werd opgelaten. Met als doel om sneller drenkelingen te kunnen opsporen.”

De volgende stap, waar nu aan gewerkt wordt, is het koppelen van de kabeldrone aan een vaartuig. “Zeker op een boot moet je dan wel gebruik maken van een slimme lier, die de deining en eventuele windstoten opvangt. Ook moet de drone goed meevliegen met de boot of auto waar deze boven hangt.”

Autonoom vliegen

Volgens innovatieadviseur Col Offermans van Rijkswaterstaat is een kabeldrone zeer geschikt om als ‘eye in the sky’ te fungeren tijdens een verkeersincident, voor het verkrijgen van overzicht. “Maar dan moet de drone wel autonoom kunnen vliegen. Een weginspecteur kan niet gelijktijdig een drone besturen en het verkeer regelen of hulpverlenen. Verder is het wenselijk dat drone en camera op afstand bediend kunnen worden, bijvoorbeeld vanuit een verkeerscentrale. Die kunnen er dan voor zorgen dat ze het juiste camerabeeld binnenkrijgen.”

De inzet van autonome kabeldrones heeft nog wel wat voeten in de aarde. De Jong: “Dan moet het systeem wel zeer betrouwbaar werken. Ook lopen we tegen een aantal regeltjes aan die roet in het eten gooien. Zo geldt nu nog de vereiste dat een drone altijd direct waargenomen moet kunnen worden door een operator. Maar bij een drone die opstijgt vanaf een voertuig of zelfs ergens vanaf het dak een gebouw wordt dat wat lastig. We hopen dus dat er wat meer mogelijkheden komen.”

Op 8 februari 2018 wordt er door Platform WOW en Rijkswaterstaat een Smart Patrol Working Lab georganiseerd in het LEF Future Centre. Daar zullen diverse innovaties op het gebied van drones gepresenteerd worden en gaan beheerders met elkaar in gesprek over de inzet van dit soort systemen. Aanmelden kan hier.

Dit artikel maakt deel uit van een artikelenserie over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Aan de hand van een reeks pilotprojecten wordt onderzocht onder welke omstandigheden drones ingepast kunnen worden in bestaande werkprocessen en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van inspectie 2.0.

Avatar foto

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

1 gedachte over “‘Soms moet je bij de inzet van drones letterlijk out of the box denken’

Laat een antwoord achter aan Johan Fets Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier