Mavic Pro 2, Inspire 3 en eerste DJI fixed-wing drone op komst

De stofwolken rond de introductie van de Mavic Air zijn nog niet neergedaald of het geruchtencircuit draait alweer op volle toeren als het gaat om de komst van de Mavic Pro 2, Inspire 3 en een eerste fixed-wing drone van DJI. In deze update praten we je bij over de laatste geruchten, die afkomstig zijn van een bron die het eerder bij het rechte eind had als het gaat om aankomende DJI-producten.

Mavic Pro 2

Al voordat de eerste geruchten over de Mavic Air uitlekten werd er al volop gespeculeerd over de komst van een opvolger van de Mavic Pro, de Mavic Pro 2. Inmiddels begint er meer duidelijk te worden over deze drone. Zo zou de Mavic Pro 2 een stuk groter zijn als zijn voorganger en waarschijnlijk ook iets zwaarder worden. De vliegtijd zou ongeveer drie minuten langer zijn.

Dankzij een grotere camerasensor (met een diagonaal van 1”, net zoals in de Phantom 4 Pro) zal de Mavic Pro 2 een veel betere foto- en videokwaliteit bieden dan zijn voorganger. Om plaats te maken voor de grotere cameramodule is ook de gimbal opnieuw ontworpen. Voor de videoverbinding maakt de Mavic Pro 2 gebruik van OcuSync. Dat levert een stabielere connectie op dan met wifi mogelijk is, ook op grotere afstanden.

DJI zou de Mavic Pro 2 inmiddels al in massaproductie hebben genomen. Naar verwachting wordt de drone eind maart aangekondigd, en verschijnt deze in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt. De verkoopprijs zou een stuk hoger komen te liggen dan de introductieprijs van de oorspronkelijke Mavic Pro.

Inspire 3

De opvolger van de Inspire 2 laat wat langer op zich wachten. Qua design zou de Inspire 3 niet zoveel veranderd zijn ten opzichte van zijn voorganger. Wel nieuw is de CineCore 3.0 module, die het grafische hart vormt van het systeem. Deze nieuwe module biedt ondersteuning voor 5,2K en 6K RAW video en op termijn – zodra de camera daarvoor beschikbaar is – zelfs 8K RAW. Om beelden in een dergelijke resolutie te kunnen verwerken krijgt de CineSSD een hogere schrijfsnelheid.

DJI zal drie verschillende camera/gimbal combinaties voor de Inspire 3 op de markt brengen: een versie op basis van een 1” sensor, een micro four thirds (MFT) systeem, en een Super 35 mm CMOS voor cinema-kwaliteit opnamen. Later volgt een 8K cinema RAW-camera. Speciaal ten behoeve van de nieuwe camera’s krijgt de gimbalconnector een hogere doorvoersnelheid.

De aandrijflijn van de Inspire 3 wordt een stuk krachtiger, waardoor de maximum take-off weight (MTOW) maar liefst 5 kg zal bedragen. De sensoren voor de obstakeldetectie krijgen een upgrade zodat deze kleinere obstakels kunnen waarnemen. Voor de overdracht van de videofeed wordt LightBridge 3 toegepast. De controller van de Inspire 3 zal lijken op de huidige Cendence controller.

Zoals het er nu naar uitziet zal DJI de Inspire 3 in november 2018 aankondigen.

Fixed-wing drone

Een ander spannend gerucht betreft een voor DJI heel nieuw type drone, namelijk een fixed-wing toestel dat verticaal kan opstijgen en landen (VTOL). Het zou gaan om een hybride toestel dat de vliegeigenschappen van een fixed-wing drone combineert met de wendbaarheid van een quadcopter. Het toestel zou een vliegduur van 1 uur hebben, goed voor een maximaal bereik van 120 km. Voor de data-overdracht zou DJI gebruik maken van LTE. De drone zou bedoeld zijn voor industriële toepassingen.

Phantom 5

De opvolger van de huidige Phantom 4-serie laat naar het zich aanzien wat langer op zich wachten. Er is wel een prototype ontwikkeld dat veel lijkt op de Phantom 4 Pro, maar dan met een camera waarvan het objectief verwisseld kan worden. Het systeem is echter nog niet stabiel dus het kan nog wel even duren voordat DJI de Phantom 5 in productie neemt.

Tracktenna

Herinner je de Tracktenna lange-afstandsantenne nog? Die antenne werd gelijktijdig met de Cendence-controller aangekondigd. DJI heeft echter op basis van feedback van dealers besloten om de Tracktenna niet in productie te nemen. Wat ons betreft een logische beslissing, aangezien BVLOS-vluchten toch bijna nergens ter wereld zijn toegestaan. Daarbij komt dat DJI blijkbaar experimenteert met LTE voor data-overdracht voor grotere afstanden, en dat zou de Tracktenna sowieso overbodig maken.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.