Pro

5G-drone van T-Mobile en Huawei maakt eerste testvlucht in Innsbruck

Afgelopen week heeft in Innsbruck (Oostenrijk) de eerste Europese outdoor testvlucht met een 5G-drone plaatsgevonden. Zowel de stuursignalen als de live videofeed werd daarbij over het mobiele netwerk verzonden in plaats van via een directe radioverbinding. Het experiment maakt de weg vrij voor lange-afstandsvluchten met commerciële drones.

Groter bereik

Normaal gesproken maakt de bestuurder van een drone middels zijn controller of ground station direct radiocontact met het toestel. Er zijn echter situaties waarbij het radiobereik tekort schiet: denk aan vluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS) of aan situaties waarbij de drone zelfs op afstand, door een operator die zich heel ergens anders bevindt, bestuurd moet worden.

Tijdens het experiment werd een drone van technologiepartner Huawei bestuurd via een experimenteel 5G-netwerk van T-Mobile Austria. Gedurende de vlucht werden datasnelheden tot 2 Gbps behaald, bij een vertraging (latency) van 3 milliseconde. Dat is voldoende om een HD-kwaliteit videosignaal over te zenden en om de stuursignalen van de piloot in realtime over te dragen naar de drone.

Toepassingen

Het voordeel van het gebruik van een mobiel datanetwerk is dat de drone tijdens de vlucht steeds contact kan maken met een andere zendmast. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat 5G-drones ver buiten het gebruikelijke bereik van de piloot kunnen vliegen. Dat maakt de weg vrij voor BVLOS-toepassingen zoals drone delivery en search & rescue. Ook zijn er toepassingen denkbaar op het gebied van live streaming van dronebeelden tijdens evenementen.

Dat de testvlucht in Innsbruck plaatsvond is niet geheel toevallig. De hoofdstad van Tirol krijgt namelijk als één van de eerste Europese steden een 5G-netwerk. Afhankelijk van de uitkomst van een frequentieveiling wordt het 5G-netwerk komende maanden verder uitgerold in Oostenrijk.

BVLOS

Het is niet voor het eerst dat een experimenteel 5G-netwerk wordt ingezet voor het onderhouden van de communicatie tussen piloot en drone. In september 2016 lieten Ericsson en China Mobile al tijdens een demonstratie zien dat het technisch mogelijk is om een drone via 5G te besturen.

Het feit dat drones in de toekomst wellicht via 5G bestuurd kunnen worden in plaats van via een directe radioverbinding wil nog niet zeggen dat de technologie direct een toepassing krijgt. In veel landen (waaronder Nederland) zijn BVLOS-vluchten met onbemande luchtvaartuigen namelijk niet toegestaan, of alleen onder zeer strikte voorwaarden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier