Kijken: dronebeelden van zonnerace door Australië

Afgelopen oktober vond in Australië de 30e editie van de World Solar Challenge plaats, een race tussen zonnewagens van teams van over de hele wereld. Er deden drie Nederlandse teams mee, waaronder Solar Team Twente. Dronewatch maakte deel uit van het mediateam van de Twente equipe, voor het maken van dronebeelden van de RED Shift zonneauto. Deze beelden zijn nu voor het eerst te zien in een compilatievideo. Ook zijn veel van onze droneshots terug te zien in de officiële aftermovie van Solar Team Twente.

3021 km door de Outback

Doel van de World Solar Challenge is om met behulp van een door zonne-energie aangedreven elektrische auto zo snel mogelijk van Darwin in het noorden van Australië naar Adelaide in het zuiden te rijden. Het grootste deel van de 3021 km lange route gaat over de Stuart Highway, een snelweg die door het hart van de hete Outback loopt. De zonnerace vindt één keer in de twee jaar plaats.

Aan de zogenaamde Challenger-klasse deden twee Nederlandse teams mee, Delft en Twente. Eindhoven deed mee aan de Cruiser-klasse, waarbij ook zaken als energiegebruik, het aantal personen en de praktische bruikbaarheid meespelen. Onderstaande aftermovie van Solar Team Twente – met daarin veel van onze droneshots – geeft een goed beeld van wat er allemaal bij zo’n race komt kijken.

- Advertentie -

Mediateams

Net als bij voorgaande edities reisde er ook tijdens deze editie mediaploegen mee om de verrichtingen van de teams te volgen, en ook NOS en VPRO stuurden een team van verslaggevers en cameramensen, voor het programma ‘Oranje boven, Down Under’. Dronewatch werd door Solar Team Twente benaderd om de dronebeelden te verzorgen van hun auto en team, iets waar we natuurlijk graag ‘ja’ op zeiden.

Er kwam nog heel wat kijken bij het verkrijgen van goedkeuring. De raceorganisatie was nogal huiverig als het ging om het gebruik van drones. Er moest een speciale verzekering worden afgesloten en een flight plan worden ingediend. Ook moesten er brevetten en ontheffingen worden overlegd. Slechts een paar weken voorafgaand aan de start kwam er groen licht voor het inzetten van een drone.

Phantom 4 Pro

We kozen ervoor om de opnamen met een Phantom 4 Pro te maken, met een Phantom 4 als backupdrone. Het maken van opnamen van een zonneauto die gemiddeld zo’n 100 km/uur rijdt is niet eenvoudig: eerst moet de racekaravaan ingehaald worden (wat alleen mogelijk is als er geen tegenliggers zijn, de Stuart Highway is grotendeels tweebaans), en dan heb je maar kort de tijd om je op te stellen voordat de zonnewagen voorbij zoeft. Dan snel landen, auto in en weer door. En dat vijf dagen lang, in een zinderende woestijn.

Bijna alle opnamen zijn in Sports Mode gemaakt: alleen op die manier vloog de drone snel genoeg om de auto enigszins bij te houden. Het was daarbij een hele tour om zowel de drone in de gaten te houden als het gewenste shot te krijgen, dat vergde redelijk wat stuurmanskunst. De hitte leverde gelukkig geen probleem op voor de apparatuur. De Crystalsky-monitor bleek ideaal in de felle zon, en drone-accu’s opladen was ook geen probleem dankzij twee autoladers.

De opnamen werden aan het eind van iedere racedag direct verwerkt in een online dagverslag. Ook werden de beelden gedeeld met de mediaploeg van de NOS en VPRO, voor gebruik in de dagelijkse tv-uitzending die direct na het acht uur journaal volgde.

360º foto’s

Naast de droneshots verzorgde Dronewatch voor en tijdens de race ook een serie 360º foto’s, waarvan je hieronder een selectie kunt zien.

CameraNU.nl opruiming
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.