Omzet DJI in 2017 gestegen naar $2,7 miljard
De Chinese dronefabrikant DJI heeft in 2017 een omzet behaald van maar liefst 2,7 miljard dollar. Die omzet is voor 80% te danken aan de verkoop van drones. Waar het gaat om civiele drones heeft het bedrijf wereldwijd een marktaandeel van 70%. Ten opzichte van 2015 is de omzet van DJI bijna verdrievoudigd.
Productstrategie
De sterke omzetgroei is voor een groot deel te danken aan de Mavic Pro, die eind 2016 werd aangekondigd. De compacte drone bleek een hit te zijn bij consumenten. Niet alleen verstevigde DJI met de Mavic Pro haar grip op de markt, het bedrijf nam ook meteen de wind uit de zeilen van GoPro, wiens Karma drone ook nog eens geplaagd werd door productieproblemen.
Door de opmars van DJI hebben inmiddels meerdere dronefabrikanten faillissement moeten aanvragen of in moeten krimpen. GoPro en 3DR zijn al gestopt met het ontwikkelen van drones voor consumenten. Bedrijven als Yuneec, Walkera, Parrot en PowerVision vechten om een paar procent marktaandeel.
Groei
Alhoewel het Chinese ministerie voor IT verwacht dat de internationale dronesector komende jaren met tientallen procenten per jaar gaat groeien, is DJI-directeur Luo Zhenhua niet van plan om op zijn lauweren te gaan rusten. “Drones zijn niet zoals mobiele telefoons.”
Volgens Zhenhua maken investeerders maken zich onder meer zorgen over de steeds strenger wordende regelgeving voor drones. “Men vraagt zich vooral af of er nog wel veel groei zit in het productsegment. Kapitaalverschaffers zijn een stuk realistischer geworden.”
Landbouwdrones
In 2018 gaat DJI vooral inzetten op drones voor agriculturele toepassingen. Het bedrijf heeft al een marktaandeel van 70% in de landbouwsector, en recente prijsverlagingen duiden op een agressieve poging om meer marktaandeel te verkrijgen. Naar verluidt is de verkoop van landbouwdrones nog niet winstgevend voor DJI.