EASA schetst contouren van definitieve Europese droneregelgeving

De European Aviation Safety Agency (EASA) heeft de afgelopen maanden met diverse stakeholders gesproken over de toekomstige Europese regelgeving voor drones. Op basis daarvan is er een document opgesteld dat de contouren schetst van hoe de regelgeving er naar verwachting uit komt te zien. Het is nu aan de Europese Commissie om de aanbevelingen om te zetten in concrete regelgeving.

Verschillende scenario’s

De kern van de toekomstige regelgeving draait om verschillende scenario’s, die ingedeeld zijn in risicocategorieën. De ‘open’ categorie betreft vluchten die momenteel onder de regeling modelvliegen en het ROC-light vallen. Daarbij komt er meer onderscheid tussen gewichtsklassen: zo zullen er voor het gebruik van drones onder de 250 gram amper eisen gesteld worden aan degene die met het toestel vliegt, en deze drones hoeven ook niet geregistreerd te worden.

Maar in het geval van wat zwaardere drones tot 4 kg worden er diverse eisen gesteld aan zowel de drone als de piloot. Zo komt er een verplicht theoriecertificaat – ook voor recreatieve vliegers – en de piloot zal zich moeten registreren. De drone moet voldoen aan diverse technische eisen (te waarborgen via de CE-goedkeuring) en moet verplicht ingeschreven worden in een register.

Vlieghoogte en minimale afstand

Een belangrijke wijziging is dat de maximale vlieghoogte in de ‘open’ categorie wordt vastgesteld op 120 meter. Er is geen sprake van een afstandslimiet: de eis is dat de drone in het zicht moet worden gehouden. Ook is het instellen van een minimum leeftijd van de piloot uit de plannen geschrapt. Wat betreft afstand houden tot mensen komt er een nieuwe regel: de minimale afstand ten opzichte van anderen komt overeen met de vlieghoogte van de drone. Wie op 50m hoogte vliegt moet dus minstens 50m van mensen op de grond aanhouden.

Een andere wijziging betreft het toestaan van vluchten waarbij de piloot zich op een boot of in een auto bevindt, zo lang er maar visueel contact met de drone wordt gehouden en de drone te allen tijde goed bestuurd kan worden. Wat natuurbescherming betreft is er een passage opgenomen die stelt dat er ‘geen gevaar mag worden gevormd voor dieren of de omgeving’.

ROC-light en ROC

De huidige ROC-light ontheffing zal worden vervangen door een soortgelijke vergunning, de Light UAS operator certificate (LUC). Zolang men zich aan nader te definiëren standaardscenario’s houdt kan men vluchten uitvoeren zonder dat hier vooraf toestemming voor verkregen moet worden. Er komt wel een verplichting om een logboek bij te houden.

Voor beroepsmatig uitgevoerde dronevluchten die een specifiek risico met zich meebrengen wordt de ‘specific’ categorie in het leven geroepen. Dit betreft zeg maar het soort vluchten die momenteel alleen door bedrijven met een volledig ROC mogen worden uitgevoerd. Denk daarbij aan inspecties of vluchten in CTR-gebieden. Ook voor operators die werken in de ‘specific’ categorie komen er standaard scenario’s waarvoor dan geen eigen procedures ontwikkeld hoeven te worden, alhoewel het op dit moment niet duidelijk is welke scenario’s dat dan betreft.

Identificatieplicht en no-fly zones

Andere zaken die behandeld worden in het document betreffen onder andere de invoering van een identificatiesysteem voor drones en de mogelijkheid voor lidstaten om bepaalde gebieden als no-fly zone aan te merken, bijvoorbeeld uit het oogpunt van privacy, veiligheid of natuurbescherming. Dit kan dan alleen zolang men dergelijke luchtruimrestricties in overeenstemming met richtlijnen van EASA opstelt, om wildgroei van lokale vliegverboden te voorkomen.

Wie meer wil weten over de aanbevelingen die EASA doet kan dit document doorspitten. Let wel: het gaat om een opinion, nog niet om concreet beleid: het kan dus goed zijn dat de Europese Commissie besluit om bepaalde aanbevelingen te negeren of anders in te vullen.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

7 gedachten over “EASA schetst contouren van definitieve Europese droneregelgeving

  • 23 februari 2018 om 22:00
    Permalink

    Haha, dan moet ik voor de zelfbouw drone van ca 300 gram en waar ik misschien 2x per maand in de zomermaanden even mee ga vliegen weer de schoolbanken in. Zal de lipo weglaten om onder de 250 gram te komen.

    Beantwoorden
  • 23 februari 2020 om 18:26
    Permalink

    Hi Wiebe, dank voor al je posts, blijft telkens weer interessant.
    Ik woon in Den Haag, Ik heb een Mavic 2 Zoom.
    Ik zit nu aangaande de komende regelgeving wijzigingen met het volgende, Momenteel mag ik van de politie niet letterlijk boven mijn eigen huis vliegen, ook niet boven de woonwijk waar ik woon.
    Ik mag niet boven enige vorm van bebouwde kom vliegen van de politie anders wordt mijn drone in beslag genomen. Ik snap heel goed dat ik de regels moet respecteren en zeker als je in een zone zit waar de overheid vliegen heeft verboden vanwege luchtverkeer, luchthavens en helicopter landing-zones. Dat is erg logisch.
    Ik respecteer iedereen’s privacy, Ik ga niet boven iemands tuin hoveren of dat soort vervelend en asociaal gedrag. Maar ik mag gewoon zelfs niet boven de groenstrook van de 60 meter brede weg (Thorbeckelaan in Den haag) vliegen. Ik mag dus eigenlijk nergens binnen de bebouwde kom van Den Haag vliegen. Haalt erg veel lol weg van mijn hobby. Ik mocht laatsts ook niet in het park van schaatsbaan de uithof vliegen aangezien dit ook als bebouwde kom werd beschouwd door de politie.

    Gaat dit nu veranderen per 1 Juli? Ik wil/zal uiteraard mijn drone brevet halen, daarover geen twijfel maar ik snap op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen, nog steeds niet of ik straks wel boven een woonwijk mag vliegen of niet. Uiteraard met inachtneming van de privacy van bewoners.

    Beantwoorden
    • 23 februari 2020 om 19:18
      Permalink

      Hallo Erik,

      Er zijn in Den Haag inderdaad maar weinig plekken waar je legaal kunt vliegen. Dit komt mede door de helihavens, de CTR R’dam, de prohibited zones (EHP) boven het Binnenhof / richting Wassenaar en je hebt ook nog eens te maken met Natura 2000 (oa Meijendel, Westduinpark, etc). Ik kan het weten want ik woon zelf ook in Den Haag :). Toch zou je bij het park naast de Uithof in mijn optiek best kunnen vliegen, de politie verwart hier ‘bebouwde kom’ met ‘aaneengesloten bebouwing’ (de wet spreekt over het laatste).

      Met de Europese regelgeving wordt alles anders, op 1 juli 2020. In Open categorie A1 en A2 wordt niet meer expliciet gesproken over een verbod op het vliegen boven bebouwing. Sterker nog, met een drone die minder weegt dan 250 gram zou je – zoals ik de regels interpreteer – gewoon boven bebouwing & mensen kunnen vliegen, zo lang het geen menigten zijn. Met zwaardere drones mag je in A1 en A2 niet te dicht bij mensen vliegen, maar over bebouwing wordt nog steeds niks gezegd. (Alleen in A3 staat letterlijk dat je 150m afstand moet houden tot bebouwde gebieden)

      Kortom: het worden spannende tijden. Ik heb geen idee hoe de politie de nieuwe regels gaat interpreteren. Privacy wordt inderdaad wel een topic, en sowieso blijf je te maken hebben met helihavens, CTRs en de EHPs, maar wat mij betreft komen er dadelijk meer mogelijkheden om boven Den Haag te vliegen met je drone, uiteraard afhankelijk van de vraag welk gewicht je drone heeft en in welke categorie je terecht komt.

      Beantwoorden
  • 22 juni 2020 om 12:00
    Permalink

    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs een DJI Mavic Mini aangeschaft voor recreatie. Nu heb ik via mijn ZZP werk een aanvraag gekregen voor een gebouw te fotograferen. (in de bebouwde kom ofc.) Ik heb op internet gezocht naar een duidelijke regelgeving en enkele experts gebeld voor een heldere uitleg over mijn verplichting(en) en vereiste.

    Mij werd verteld dat we momenteel de nationale wetgeving hebben en vanaf Januari 2021 de Europese wetgeving. Op advies wacht ik tot 2021 zodat ik enkele certificaten moet behalen om de drone te kunnen gebruiken voor zakelijke doeleinden.

    Echter snap ik nog niet exact wat ik nou nodig heb, de drone weegt 249gram dus valt onder de A(1?) categorie. is dit ook relevant voor zakelijke doeleinden of is dit hier weer anders in?

    Ik hoop op een uitleg van enkele experts of men met dezelfde vraag c.q. oplossing

    Met vriendelijke groet,

    Jack

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier