Pro

‘Merendeel professionele dronevluchten autonoom uitgevoerd in 2022’

Slecht nieuws voor mensen die een baan als dronepiloot ambiëren: volgens consultancybureau Frost & Sullivan zal het merendeel van de dronevluchten met een professioneel karakter in het jaar 2022 namelijk autonoom uitgevoerd worden, waarbij er niemand meer aan de sticks zit. Drones zijn tegen die tijd voor een belangrijk deel slechts een onderdeeltje van complexe bedrijfsprocessen.

Onderdeel van datamachine

Volgens de analisten van het bureau zal minstens 50% van de professioneel toegepaste drones over vier jaar zelfstandig vliegen. Denk daarbij aan drones die inspecties uitvoeren, metingen verrichten of door magazijnen vliegen om voorraden te tellen. “De markt voor onbemande systemen wordt steeds meer een informatiegedreven ecosysteem. Een drone is hierin slechts een onderdeel van de grote datamachine,” aldus analist Michael Blades.

Volgens Blades zullen vooral bedrijven die drones op een veilige, goedkope en snelle manier kunnen implementeren in hun bedrijfsprocessen succesvol zijn. Alleen op die manier kan er hoogwaardige data en informatie vergaard worden ter ondersteuning van realtime bedrijfsprocessen. Dat betekent dus ook dat er sprake zal zijn van een hoge mate van automatisering: een autonoom vliegende drone is veel goedkoper dan een drone die door een menselijke piloot wordt bediend.

Geen piloten nodig

Het automatiseren van de inzet van drones betekent dat er de komende jaren steeds minder behoefte zal zijn aan dronepiloten van vlees en bloed, zeker in industriële en logistieke omgevingen. Voorwaarde is echter wel dat de regelgeving, infrastructuur en publieke perceptie voorziet in de inzet van autonome drones. “Denk daarbij aan een verruiming van mogelijkheden op het gebied van vluchten buiten het zicht,” licht Blades toe.

Volgens bureau Frost & Sullivan zal de drone-industrie over een paar jaar sterk lijken op de huidige mobiele telefoniemarkt, waarbij slechts een aantal hardwareleveranciers en netwerkproviders de dienst uitmaken. Alleen in het geval van specialistische toepassingen is er dan nog vraag naar specifieke sensoren en softwaretoepassingen.

Huidige wetgeving

De huidige wetgeving voor drones zoals die in de meeste landen geldt voorziet nog niet in autonoom uitgevoerde dronevluchten. Er is altijd sprake van een pilot in command (PiC), die verantwoordelijk is voor de veilige uitvoering van een drone-operatie. Maar net zoals bij zelfrijdende auto’s komt er ook bij drones een moment dat er geen menselijke bestuurder meer nodig is. Dat vergt echter een herziening van de wetgeving, iets wat mogelijk een rem zet op de door Frost & Sullivan geschetste toekomstvisie. Tot die tijd zal er dus nog wel potentie zitten in het beroep van dronepiloot.

(via General Aviation News)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “‘Merendeel professionele dronevluchten autonoom uitgevoerd in 2022’

  • Zie dat niet gebeuren drones kunnen afwijken van hun routes door atmosferische storingen die kunnen alleen door piloten worden opgevangen.
    De drone zal toch via commando’s haar werk dienen uit te voeren er staat dus altijd een mannetje achter.
    Wel een grote vooruitgang is het inzetten van drones om bijvoorbeeld in watertorens (koeltorens) binnen inspecties uit te voeren dat heeft bij verscheidene ongevallen al behoorlijk wat mensenlevens gekost.

    Beantwoorden
  • Autonoom gestuurde drones zullen alleen interessant blijken te zijn voor industriële doeleinden met een vast repetent karakter. Voor brandbestrijding door de brandweer en controle op landbouwgewassen en voor het maken van foto- of filmrapportages zullen de door een piloot bestuurde drones nodig blijven!
    Dit laatste zal ook en vooral gaan gelden in die gevallen waar menselijke en constante waarneming noodzakelijk is, zoals bij reddingacties waar veel mensen bij betrokken zijn en bij controle-vluchten boven grote mensenmenigten zoals bij b.v. de Zwarte Cross. In deze gevallen zal in geval van een op plaatselijk optredend probleem gerichte controle en de beoordeling van te nemen maatregelen de menselijke besturing van drones vereist blijven, wegens de risico’s die autonome vluchten met zich mee zullen blijven brengen (storing van stuursignalen t.g.v. interferentie door stoorsignalen van zendmasten e.d.) Door verdergaande toepassingen van drones bij allerlei controle-opdrachten zullen dronepiloten het in de toekomst eerder drukker krijgen dan zonder werk komen te zitten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Olivier Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier