Eerste dronevlucht buiten het zicht in Nederland een feit

Het met een drone buiten het zicht van de piloot vliegen is in Nederland normaal gesproken niet toegestaan. Toch vond er afgelopen week een zogenaamde BVLOS-vlucht plaats, waarbij er met een drone vanaf Lauwersoog over de Waddenzee naar Schiermonnikoog werd gevlogen; een primeur voor Nederland. Het experiment werd gadegeslagen door inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Verbod op BVLOS

Wie de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen erop naslaat komt al gauw de bepaling tegen dat er met een professionele drone maar 500 meter vanaf de piloot gevlogen mag worden. In het geval van een ROC-light ontheffing is dat zelfs maar 100 meter. Beyond visual line of sight (BVLOS)-vliegen is er dus niet bij.

Het verbod op BVLOS-vluchten houdt echter veel ontwikkelingen tegen. Denk aan het inzetten van drones voor het afleveren van spoedeisende medische hulpgoederen, maar ook aan het gebruik van drones om landbouwpercelen in kaart te brengen of voor het uitvoeren van inspecties van hoogspanningslijnen of pijpleidingen.

Testvlucht

Om ervoor te zorgen dat er op termijn toch BVLOS-vluchten mogelijk te maken in Nederland is er enige tijd geleden een werkgroep in het leven geroepen met daarin vertegenwoordigers van onder andere het ministerie van I&W, de ILT, ANWB Medical Air Assistance, NLR en het TUDelft MAVLab. De voornaamste taak van deze werkgroep is om de condities en procedures te bepalen waaronder er veilig buiten het zicht gevlogen kan worden.

Afgelopen week vond de eerste testvlucht plaats. Daarbij werd gebruik gemaakt van een door het MAVLab ontwikkelde fixed wing-drone die verticaal kan opstijgen en landen (VTOL), de Delftacopter. De hybride biplane had er nog geen zes minuten voor nodig om vanaf het vasteland het Waddeneiland te bereiken. Bij de testvlucht waren inspecteurs van de ILT aanwezig.

Luchtruim separatie

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de overtocht door meerdere typen drones wordt gemaakt, waaronder ook een multirotor. Om te voorkomen dat de drones tijdens het uitvoeren van de BVLOS-vluchten in conflict komen met ander luchtverkeer wordt het onderste deel van het betreffende luchtruim tijdens de experimenten tijdelijk gesloten.

Doordat de proefvluchten plaatsvinden onder actieve luchtruim separatie en boven onbewoond gebied worden uitgevoerd is de kans op ongelukken nihil. Om die reden heeft de ILT een ontheffing kunnen verlenen voor de serie experimentele BVLOS-vluchten. Alles bij elkaar gaat het waarschijnlijk om nog geen 10 vluchten.

Verstoring op de natuur

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de testvluchten eind vorig jaar al plaatsvonden. Protesten van natuurorganisaties zorgden echter voor vertraging. Er wordt nu door deskundigen gekeken of er vogels of zeehonden zijn die opgeschrikt worden door de drones.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de drones daadwerkelijk een nuttige payload gaan vervoeren. Tijdens deze eerste testvlucht was hiervan nog geen sprake.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.