FAQProRegelgeving

Wat is het verschil tussen ROC en ROC-light?

Wie in Nederland in opdracht van derden aan de slag gaat met een drone valt automatisch onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen. Daarin staat dat je als organisatie dient te beschikken over een RPAS Operator Certificate (ROC), of een ontheffing hiervoor, het ROC-light. In dit artikel bespreken we de belangrijkste verschillen tussen deze twee vergunningsvormen, die alleen op Nederlandse drone-operators van toepassing zijn.

Luchtvaartorganisatie

Als je in Nederland een luchtvaartbedrijf wilt runnen, dan moet je grofweg aan vier voorwaarden voldoen: als bedrijf dien je te werken volgens vooraf goedgekeurde procedures, vluchten dienen te worden uitgevoerd door gebrevetteerde en medisch gekeurde piloten, de toestellen waarmee je vliegt dienen aantoonbaar aan bepaalde technische en veiligheidseisen te voldoen en de luchtvaartuigen dienen verzekerd te zijn conform speciale luchtvaarteisen. 

Als drone-operator is het niet zo heel veel anders: volgens de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen moet je werken volgens procedures die zijn vastgelegd in een operations manual (operationeel handboek), de drones waarvan je gebruik maakt dienen gekeurd en ingeschreven te zijn, de piloten die je inschakelt dienen te beschikken over een RPA-L brevet en voor alle drones moet er een speciale aansprakelijkheidsverzekering afgesloten zijn. 

RPAS Operator Certificate (ROC)

Een drone-operator die voldoet aan bovenstaand eisenpakket kan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een RPAS Operator Certificate (ROC) aanvragen. Daar kan flink wat tijd overheen gaan: iedere operations manual moet namelijk door de ILT goedgekeurd worden, iets wat in de praktijk vele maanden kan duren. Om dat proces te bespoedigen heeft de ILT een template ter beschikking gesteld, maar dan nog moet je rekening houden met een lange doorlooptijd. Ook zijn de kosten aanzienlijk: houd rekening met een investering van minstens 15.000 euro voordat je als ROC-operator aan de slag kunt. 

Standaard mag je als ROC-operator tot 120 meter hoog vliegen en geldt er een maximale horizontale vliegafstand van 500 meter. Het maximale toestelgewicht is 150 kg. Verder geldt voor helikopters&multirotors van maximaal 25 kg een minimale horizontale afstand van 25 meter ten opzichte van bebouwing, (spoor)wegen, vaar- en voertuigen, mensenmenigten en haven- en industriegebieden. Verder biedt het ROC de mogelijkheid voor speciale ontheffingen, bijvoorbeeld om hoger dan 120 meter of om boven industriegebieden te mogen vliegen. Vliegen in CTRs kan alleen onder strikte voorwaarden. 

ROC-light

Speciaal voor het beroepsmatig gebruik van kleinere drones is in juli 2016 de zogenaamde minidrone-regeling in het leven geroepen. Voor drones die maximaal 4 kg wegen kan er een ontheffing op het bezit van een ROC worden aangevraagd, het zogenaamde ROC-light. De totale kosten (opleiding, verzekering, inschrijving) zijn een stuk lager: denk aan zo’n 1.500 euro, of lager als je gebruik maakt van een drone onder de 1 kg: voor deze laatstgenoemde categorie is namelijk geen aantoonbare theoriekennis vereist. Ook hoeven drones niet technisch gekeurd te worden: inschrijven en verzekeren volstaat. Omdat er geen operationeel handboek ingediend hoeft te worden is de doorlooptijd van een aanvraag ook een stuk korter, denk aan enkele weken. 

Het ROC-light is qua mogelijkheden echter sterk beperkt. Zo mag je maximaal 50 meter hoog en 100 meter ver vliegen, en dien je minstens 50 meter afstand aan te houden ten opzichte van (spoor)wegen, vaar- en voertuigen, bebouwing en mensen. Vliegen boven industrie- en havengebieden is niet toegestaan. Verdere ontheffingen zijn niet mogelijk: een ROC-light volstaat in de praktijk dan ook niet voor bijvoorbeeld het uitvoeren van (industriële) inspecties.

Verschillen

De belangrijkste verschillen tussen het ROC en het ROC-light zijn in onderstaande tabel op een rijtje gezet. De bron van deze informatie is een (up to date gemaakte) factsheet van de ILT. Let wel, aan deze tabel kun je geen rechten ontlenen. Raadpleeg altijd de sectie over drones op de website van de ILT voor actuele informatie. Ook vind je daar actuele overzichten van alle ROC en ROC-light vergunninghouders in Nederland.

Tabel met verschillen tussen ROC en ROC-light

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Wat is het verschil tussen ROC en ROC-light?

  • Ik heb mijn toekomst droom in de prullenbak gegooid.
    Teveel Onze Lieve Heer spelende regeltjes is mijn mening.
    Mensen die werkeloos zijn mogen niet bij de KVK ingeschreven staan.
    Kansen om zelfstandig te beginnen zonder inkomsten lijkt me onmogelijk.
    Dan het boete verhaal, bij een (klein) foutje kan de boete al € 8000,00 bedragen.
    Dat een vliegveld een CTR zone van minimaal 4 km kent prima voor de veiligheid.
    De onzinnige laagvliegzones vind ik totaal overdreven.
    Ga maar boven zee laagvliegen goed voor minder geluidsoverlast.
    Ach ja het is mijn mening succes gewenst indien u bent gestart of nog gaat starten.

    Beantwoorden
    • Ik heb ook bewust geen ROC-light terwijl ik dat vorig jaar wel van plan was. Teveel mensen die het tegelijk gingen doen, dus teveel concurrentie. Dan moet je daarmee vechten en jaarlijks een dikke verzekering betalen. Ook mag je ineens veel minder dan particulier. Bovendien weet niemand (zelfs mensen van IL&T) wat je nou eigenlijk wel/niet mag als je eens privé wil vliegen.

      4 kilometer van vliegvelden blijven vind ik nog logisch voor de veiligheid, maar het ministerie trekt gemakkelijk een cirkel van ongeveer 25km als “no fly zone” om een vliegveld heen waardoor je bijna nergens in Nederland mag vliegen. Kijk maar eens in Brabant rondom Volkel en Eindhoven. Die vormen zijn veel meer dan 4km. Als ik bij mijn ouders ben (dik 20km van beide vliegvelden) zit ik nog steeds in het CTR van Eindhoven/Volkel. Maar dat staat los van een ROC(-light) en geldt ook voor privé vluchten.

      Laagvliegzones zijn niet geheel overdreven: er mag écht laag worden gevlogen: https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/geluidhoeveelheid-en-vlieghoogten.

      Drones die ineens snel opkomen zijn volgens de logge en trage overheid maar eng en gevaarlijk, dus in plaats van goede oplossingen zoeken moet er een rem op voor de schijnveiligheid.

      Beantwoorden
  • Ik vind allemaal prima voor zon wet. Ik weet het ook dat er zijn mensen met een drone gevlogen zonder te weten waar en waneer moet je je drone gaan vliegen of weten ze wel maar toch doet het ze wat mag niet of ze zijn gewoon een aso. Ik heb zelf een DJI Spark en vleug altijd binnen de wet. Maar ook meestal ik gebruikt in het buitenland als een selfie en klein video opname drone. Maar voor een zelfie en kleine video opname drone vind ik wel te duur voor zon licentie. Ik vind meestal te overdrijven en geld oplichter met de wet hier in Nederland. Zoals vroeger de verhaal over de derde remlicht van alle auto’s. Eerst mag het niet als je plak of zelf monteren een derde remlicht, en nu moet meestal alle auto’s met derde remlicht heeft zijn. Ik wil graag een licentie betalen, maar voor een bedrag rond €200. Maar geen €400 en hoger. Omdat mijn drone kost begin rond €450. Ik hoop dat ze iets kunnen veranderen of doet met de regels voor mijn type drone en graag wil ook zon licentie kopen. Ik heb geen bezwaar over de regels hier in Nederland. Ik doe ook sport vissen en ik heb ook een abonnement elke jaar voor mijn visvergunning. Maar die is wel betaalbare en niet te overdrijven duur.

    Beantwoorden
  • De Mavic Pro is erg populair onder ROC light houders merk ik. Omdat dit toestel onder de 1 kg zit, hoeft er zelfs geen theorie certificaat gehaald te worden dacht ik. Dat verbaast me erg. Jammer IL&T! Dit zou naar mijn mening wel moeten….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier