Frankrijk wil radiobaken voor drones verplicht stellen
De Franse overheid heeft een wetsvoorstel ingediend waarin gepleit wordt voor het invoeren van een verplichte elektronische identificatie voor recreatieve en zakelijke drones, in de vorm van een zendertje dat via wifisignalen vlucht- en identiteitsgegevens uitzendt. Als de wet wordt aangenomen dan heeft dat verstrekkende consequenties voor de Franse dronegemeenschap.
Navigatieverlichting en radiobaken
Het wetsvoorstel (automatische vertaling hier) komt uit de koker van het Franse ministerie voor Economische zaken, de Direction Générale des Enterprises. In de conceptwet wordt voorgesteld dat alle drones boven de 800 gram vanaf 1 juli 2018 voorzien moeten zijn van zowel navigatieverlichting als een radiobaken. Alleen drones die op modelvliegvelden of indoor worden gebruikt vallen buiten de scope van de wet, evenals drones van hulp- en overheidsdiensten.
De navigatieverlichting zou op een afstand van 150 meter nog zichtbaar moeten zijn. Het radiobaken zou volgens het 802.11n wifiprotocol draadloos informatie moeten uitzenden over de drone en diens eigenaar. In de wet wordt gesproken over de volgende gegevens, die om de drie seconden ververst moeten worden:
- een code die gekoppeld is aan de dronefabrikant;
- het serienummer van de drone;
- de actuele locatie en vlieghoogte;
- coordinaten van de opstijglocatie;
- snelheid;
- vliegrichting;
- een tijdcode, gekoppeld aan bovenstaande gegevens.
Wie verzuimt om zijn drone te voorzien van een navigatieverlichting of radiobaken kan een boete krijgen tot 750 euro. Wie een elektronische ID uitzendt die niet toehoort aan de juiste bestuurder kan een boete tot 1.500 euro verwachten, een bedrag dat kan oplopen tot 3.500 euro bij constatering van herhaalde overtredingen.
Op eigen houtje
Gezien het feit dat er Europese regelgeving voor drones aan zit te komen is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat Frankrijk de invoering van zo’n vergaand ID-systeem overweegt. Alhoewel de roep om op afstand identificeerbare drones in meerdere landen klinkt is het weinig realistisch om nu in één EU-land zo’n eis in te voeren, terwijl de EU-brede EASA-regelgeving mogelijk volgend jaar al wordt ingevoerd.
De maatregel treft als deze wordt ingevoerd niet alleen de honderdduizenden Franse eigenaren van drones die meer wegen dan 800 gram: ook voor niet-Franse dronepiloten die incidenteel in Frankrijk willen vliegen zou de maatregel een belangrijke hindernis vormen. Het is bovendien uiterst twijfelachtig of het überhaupt mogelijk is om bestaande drones te voorzien van de betreffende uitbreidingen.
Handhaving
Daar komt bij dat – zoals wel vaker het geval is met strengere regelgeving – het nog maar de vraag is of een verplichte elektronische ID leidt tot verbeterde handhaving. Als het gaat om zorgen over privacy of zelfs bewust misbruik van drones dan zal blijken dat het nog altijd bijzonder lastig – zo niet onmogelijk – is om een bestuurder in de kraag te vatten wiens drone geen of een foutieve ID uitzendt.
In hoeverre het AeroScope-systeem zoals DJI dat heeft ontwikkeld voldoet aan de eisen zoals geformuleerd in het Franse wetsvoorstel is nog niet duidelijk. Vooralsnog is het uitzenden van identificatiegegevens door drones van DJI optioneel en desgewenst uit te schakelen in de DJI Go-app.
Dan kom je met een Mavic Pro net goed weg: 734 gram zonder de gimbal cover! Gewoon niet meer dan 66 gram aan toebehoren toevoegen, maar een ND filter zal niet zo zwaar zijn.
Ook vliegen met de Mavic Air zal dus geen problemen opleveren.
Hoe komen ze eigenlijk aan die grens van 800 gram? Is dat om de Mavic serie nog net als recreatief en onschuldig genoeg te beschouwen en Phantom serie als professioneel en gevaarlijk?