Zes ernstige voorvallen met drones gemeld in 2017

In 2017 werden er meer potentieel gevaarlijke voorvallen met drones gemeld dan in de jaren daarvoor. Dat bevestigt de Onderzoeksraad voor Veiligheid tegenover RTL Nieuws. In sommige gevallen bestond zelfs het risico op een botsing. Handhaving en opsporing van roekeloze dronepiloten blijven echter problematisch.

Zes gevaarlijke incidenten

Uit de cijfers blijkt dat er afgelopen jaar vier keer melding werd gemaakt van een bijna-botsing met een drone door de kleine luchtvaart en twee keer door de verkeersluchtvaart. In een aantal gevallen werden drones op zeer grote hoogte gesignaleerd, zoals door een copiloot van een Transavia-toestel. Die kwam bij Hellevoetsluis op drie kilometer hoogte een drone tegen.

Maar ook op lagere hoogte gaat het regelmatig mis, blijkt uit de statistieken. Zo werd begin 2017 een lesvliegtuig boven Groningen opgeschrikt door een drone op 180 meter hoogte. In oktober kwam het daadwerkelijk tot een botsing: toen werd de vleugeltip van een zweefvliegtuig geraakt door een vliegend object, mogelijk een drone. 

- Advertentie -

Registratie en geofencing

Problematisch is dat de verantwoordelijke dronepiloten niet opgespoord kunnen worden. Vanuit de Vereniging voor Verkeersvliegers (VNV) klinkt dan ook de roep om een verplichte registratie van alle drones, dus ook de toestellen die door recreanten worden gebruikt. Ook maakt de VNV zich sterk voor betere geofencing, om zodoende drones te weren van plekken waar ze niet mogen vliegen.

Volgens luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente is een botsing met een drone in potentie gevaarlijker dan een aanvaring met vogels, aangezien er in drones harde delen zoals accu’s en motoren zitten. “Een cockpitraam of motorblad is daar niet tegen bestand.” Volgens Heerkens is ieder gevaar in de luchtvaart er ‘één te veel’.

In 2017 werden er 6 ernstige voorvallen gemeld bij de OVV.

Educatie

Dronewatch is voorstander van verplichte educatie aan recreatieve dronevliegers. “Het is gek dat een professional een opleiding moet volgen om een kleine drone te besturen en dan minder mag dan iemand die hobbymatig vliegt. Het ligt voor de hand om die ongelijkheid op te heffen door in ieder geval een verplichte theoriecursus voor hobbyvliegers in te voeren”, stelt Wiebe de Jager van Dronewatch. 

Volgens De Jager hebben strengere regels of geofencing weinig zin. “Het probleem is juist dat degenen die de problemen veroorzaken de regels überhaupt niet kennen. En van geofencing weten we dat deze techniek lang niet altijd betrouwbaar is of zelfs omzeild kan worden. Overigens heeft de bemande luchtvaart boter op het hoofd; ik zie regelmatig sportvliegtuigjes die veel lager vliegen dan de verplichte ondergrens van 500 voet, op plekken waar drones tot 120 meter hoog mogen. Een veilige integratie van drones in het luchtruim moet van twee kanten komen.”

Vlieg je drone veilig

Aan welke regels recreatieve dronevliegers zich dienen te houden staat uitgelegd op vliegjedroneveilig.nl, een initiatief van Dronewatch. Op die website is ook een actuele kaart met de voor drones verboden luchtruimzones te vinden.

- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

4 gedachten over “Zes ernstige voorvallen met drones gemeld in 2017

  • 13 mei 2018 om 10:01
    Permalink

    6 incidenten zijn er natuurlijk 6 teveel. Maar om er zo’n groot drama van te maken met een artikel vol met spannende muziek alsof de wereld bijna ten onder gaat door deze incidenten vind ik wat overdreven.
    Idioten met auto’s en scooters, maar ook fietsers veroorzaken nog altijd veel meer bijna incidenten en ook een heleboel helemaal incidenten waarbij zelfs diverse doden vallen. Dat wil men wel omlaag brengen maar wordt nooit op zo’n spectaculaire wijze ter sprake gebracht. Als dat al in het nieuws komt is dat vaak meer op een “ach, dit weten we en accepteren we” manier. Alsof het risico er nou eenmaal bij hoort. De idioten in het verkeer die meer gevaar opleveren dan een drone-vlieger die boven een Natura2000 gebied vliegt krijgen vaak ook nog eens lagere boetes dan die dronevlieger!

    Nogmaals, 6 incidenten met drones is natuurlijk niet nodig en was makkelijk te voorkomen als iedereen zich aan de regels houdt. Maar waarom wordt dit zo overdreven terwijl we meer gevaar met tot op heden grotere gevolgen (op de grond) inmiddels normaal vinden?

    Ook ik ben nog steeds voorstander van verplichte educatie voor de recreatieve vlieger. Zie het als een brommerrijbewijs.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2018 om 19:05
    Permalink

    Misschien eerst eens goed onderzoeken hoe gevaarlijk drones tot 4 kg zijn voor de luchtvaart ipv al die paniek om iets waarvan het gevaar nog nooit onderzocht is …

    Ik ben ook voor theorie lessen voor hobbiesten maar de regels moeten wel gemaakt worden aan de hand van reëel gevaar dat onderzocht is. Niet aan de hand van druk roepende verkeersvliegers of iemand achter een bureau die nog nooit een drone bestuurd heeft laat staan snapt waar het over gaat.

    Wij als bedrijf hebben hier gigantisch veel last van (denk aan de bizar grote ctr’s in Nederland) door de hoge kosten moeten wij dergelijk hoge bedragen vragen dat de werkgever liever een cowboy neemt die belachelijke lage bedragen vraagt en zonder na te denken zijn drone overal de lucht in gooit.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2018 om 08:54
    Permalink

    Mijn hobby werd mij ontnomen!

    Graag even mijn hart uitstorten want ik vind dit wel de moeite.
    Sedert 1964 beoefen ik modelvliegen in al zijn vormen , zweefvliegen,motorvliegen, edf jets, heli, en de laatste jaren ook drones .
    Vliegen deed ik overal , vloog soms naast echte zweefvliegtuigen ,vloog wedstrijden was Belgisch kampioen zweefvliegen duur in 1977, deed de eerste semi-schaal F104 vliegen die daadwerkelijk vloog in 1978, enz.
    Heb nooit één probleem gehad met de grote luchtvaart, heb ook nooit een brevet gehad, voor wie ?Door degenen uitgereikt die ik zelf heb leren modelvliegen?
    De regels worden hier gemaakt door mensen die een ander zijn hobby niet gunnen zoveel is voor mij duidelijk.
    Ik denk dat samen met mij veel modelbouwers en dronevliegers zo denken en stoppen met wat eens een mooie hobby was.
    Doe zo verder met uw regeltjes en alles gaat eraan!

    Walter Claesen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.