‘Markt voor drone-diensten is race to the bottom’

Dronefotografen en -videomakers die een paar jaar geleden nog zonder problemen een dagtarief van 2.000 dollar per dag konden hanteren moeten nu soms concurreren met partijen die dezelfde klus voor 175 dollar uitvoeren. Dat is het gevolg van de snel opkomende concurrentie, die tot een ‘race to the bottom’ heeft geleid. Een shake-out is onvermijdelijk, stelt Bloomberg-analist Thomas Black.

‘Race to the bottom’

De Amerikaanse fotograaf Andy Trench was er al vroeg bij. Al meer dan tien jaar geleden experimenteerde hij met zelfgebouwde op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor het maken van luchtfoto’s. Er was bijna geen concurrentie, waardoor hij tot in 2015 met gemak 2.000 dollar per dag kon vragen. Maar door de opkomst van betaalbare en eenvoudig te bedienen drones zijn de tarieven gekelderd. “Deze industrie is een race to the bottom geworden”, aldus Trench.

Het probleem is niet alleen het feit dat drones alomtegenwoordig zijn geworden en dat het voor kleine ondernemers steeds eenvoudiger wordt om commerciële drone-diensten aan te bieden. Gevestigde bedrijven kunnen niet doorgroeien omdat de regelgeving in veel landen hopeloos achterloopt. Zaken als nachtvluchten of vluchten buiten het zicht zijn nog altijd problematisch, waardoor bedrijven die ooit een voorsprong hadden nu op achterstand komen te staan. 

Shake-out

Volgens analist Thomas Black van Bloomberg moeten drone-ondernemers van het eerste uur daarom naarstig op zoek naar businessmodellen die ze in staat stellen om de opkomende concurrentie het hoofd te bieden. “Een shake-out is onvermijdelijk. Een paar grote bedrijven met diepe zakken trekken de markt naar zich toe. Je ziet nu al consolidatie in de markt, waarbij kleine bedrijven worden overgenomen door grotere partijen.”

Een probleem is echter dat ook die grote bedrijven gehinderd worden door moeizaam ontwikkelende regelgeving. Volgens Measure-ceo Brandon Declet ligt het gevaar op de loer dat met name de grotere drone-dienstverleners door hun financiële middelen heen raken voordat er een gezonde business gebouwd kan worden. 

Dataverwerking

Een bijkomend issue is dat steeds meer partijen overwegen om zelf drones in te gaan zetten en daar geen gespecialiseerd bedrijf meer voor in te huren. “Naarmate drones intelligenter worden en meer taken zelfstandig kunnen uitvoeren zullen veel bedrijven ervoor kiezen om hun eigen drones aan te schaffen”, aldus industrieconsultant Phil Finnegan. “De technologische ontwikkeling zorgt op zichzelf dus ook voor concurrentie.”

Een gebied waar wel veel potentie in zit is het geautomatiseerd verwerken van data. Declet: “Denk aan het automatisch verwerken van opnamen die gemaakt worden tijdens een inspectie. Dan biedt je echt toegevoegde waarde ten opzichte van een eenmanszaak die zijn business bouwt op basis van een drone die nog geen 1.000 dollar heeft gekost.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.