Nieuws

Dronesector gaat gedragscode met betrekking tot natuurgebieden opstellen

De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) gaat in samenspraak met Dronewatch en de provincie Flevoland werk maken van een gedragscode aangaande het vliegen met drones boven natuurgebieden. Dat is de uitkomst van een gesprek met de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV), de organisatie die namens de provincie Flevoland toezicht op natuurgebieden uitvoert. Het gesprek vond plaats op uitnodiging van de OFGV, nadat Dronewatch bezwaar had gemaakt tegen het algehele vliegverbod dat de organisatie had afgekondigd.

Verwarring

Mag je nu wel of niet met een drone boven Natura 2000-gebieden vliegen? Het is een discussie die voor veel onduidelijkheid zorgt in de dronesector. Strikt genomen hebben omgevingsdiensten geen zeggenschap over het gebruik van het luchtruim boven natuurgebieden, maar hebben wél het mandaat om te handhaven op verstoring van de natuur. In de praktijk blijkt echter dat verstoring door drones lastig is aan te tonen en bovendien zeer plaats, tijd- en contextgebonden is.

Volgens OGFV-directeur Paul Schuurmans was het zeker niet de bedoeling om het gebruik van drones boven de Flevolandse randmeren geheel te verbieden. “Met de informatie die wij op onze website plaatsten wilden wij vooral mensen bewust maken van de mogelijke verstorende werking van een drone. Die informatie leidde echter tot nog meer onduidelijkheid.”

Gezamenlijke grond

Nadat Dronewatch en een aantal bezorgde dronevliegers kritische vragen hadden gesteld over het droneverbod kwam er vanuit de OFGV een uitnodiging voor een gesprek, om de wederzijdse belangen beter voor het voetlicht te krijgen. Op initiatief van Dronewatch werd daar ook de KNVvL bij uitgenodigd, als belangenbehartiger van onder andere de dronesector.

Tijdens het gesprek bleek er over en weer best begrip te zijn voor de wederzijdse standpunten. Schuurmans: “Als omgevingsdienst dragen wij zorg voor de uitvoering van de Wet natuurbescherming. Op grond daarvan kunnen wij dronevliegers in principe verbaliseren. Maar wij zitten niet te wachten op het juridische getouwtrek dat zoiets met zich meebrengt. Dat is voor ons de reden om het gesprek aan te gaan met partijen uit de dronesector, om te kijken wat de gemeenschappelijke belangen zijn en die als vertrekpunt te nemen.”

Gedragscode

Volgens Wiebe de Jager van Dronewatch is die gezamenlijke grond er wel degelijk. “Als recreatieve of professionele dronevlieger heb je nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden, niet alleen op het gebied van veiligheid, maar ook op het gebied van privacy en natuurbescherming. De vraag is alleen of een algeheel verbod de juiste oplossing is. Ik zie veel meer in een gedragscode, zoals die bijvoorbeeld ook is afgesproken met watersporters in de betreffende gebieden.”

De KNVvL is het daarmee eens. Voorzitter Ronald Schnitker: “Natuurlijk kun je proberen om de scheidslijnen via de rechter helder te krijgen. Maar daar zit je als sector helemaal niet op te wachten. Het is beter om gezamenlijk te komen tot een normatieve set van afspraken. Als dronevliegers zich daarin kunnen vinden dan zul je zien dat daar veel meer draagvlak voor is dan voor een algeheel vliegverbod.”

Uitrol

Het voortouw om tot een gedragscode te komen wordt genomen door de KNVvL, met input van Dronewatch. Het document zal nog deze zomer worden besproken met de OFGV en met de provincie Flevoland. Het doel is uiteindelijk om de gedragscode breder te trekken dan alleen Flevoland. “Het zou raar zijn als iedereen het wiel opnieuw gaat uitvinden. Ik zal me er sterk voor maken dat ook andere omgevingsdiensten en provincies hier uiteindelijk bij aanhaken”, aldus Schuurmans.

De Jager: “Ik ben verheugd over deze uitkomst. Je moet hier uiteindelijk toch samen uit zien te komen, daar kom je verder mee dan met de hakken in het zand zetten. En de KNVvL is als officiële belangenvereniging bij uitstek de partij om zoiets gewicht te geven. Als we inderdaad tot een gedragscode kunnen komen als het gaat om drones boven natuurgebieden dan is dat een unicum voor Nederland, misschien zelfs wel wereldwijd.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Dronesector gaat gedragscode met betrekking tot natuurgebieden opstellen

  • Jan van Uffelen

    Beste Wiebe,

    Jij bent onze man!
    Geweldig wat je allemaal doet voor de sector.

    Hartelijk dank.

    Beantwoorden
  • Hoi Wiebe,

    Supper ! wat een paar vragen al niet doen ondanks de eerdere teleurstellende reactie hierop.
    Vraagje, omdat de KNVvL hierin ook betrokken is (goeie zet van je!) is er een mogelijkheid dat dit landelijk gaat gelden voor zowel de natura 2000 zone/s als de natuur gebieden?
    Ik hoop het namelijk van wel, dan wordt e/a eindelijk voor iedereen duidelijk.

    Hartelijk dank voor je inzet Wiebe!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hi Kobus, dank voor je enthousiaste reactie. Het idee is dat we in samenspraak met de KNVvL en de OFGV eerst komen tot een gedragscode waar iedereen zich in kan vinden (dat zal best nog wel wat voeten in de aarde hebben), en dan liefst op een manier dat deze niet alleen op Flevoland slaat maar ook algemener gebruikt kan worden. De volgende stap is om de gedragscode onder de aandacht van andere provincies en beheerorganisaties te krijgen. Op die manier kan het wellicht een landelijk dekkend verhaal worden. Zowel ministerie als politie hebben al positief gereageerd en die geven aan het initiatief waar nodig ook te ondersteunen.

      Beantwoorden
  • Beste Wiebe,

    Ik ben heel blij dat er nou eens wat gebeurd. Ikzelf vlieg al met een ‘drone’… het heette toen nog gewoon een quadcopter en er was niks aan de hand. Toen er in oorlogsgebieden acties werden gedaan met drones is ‘drone’ een ‘vies’ woord geworden! echt idioot… ikzelf vlieg met vliegtuigen en quadcopters, groot en klein. Veiligheid staat bij mij altijd voorop en ik heb op AL mijn modellen een GPS-functie met automatisch RTH. Deze RTH wordt altijd getest voordat ik echt aan een vlucht begin… ook regelmatig motoren, props etc controleren of alles nog goed vast zit. Ik hou er van en het is niet alleen een hobby, het is voor mij een levenswijze.. alles draait om RC vliegen, rijden etc…

    Ik heb iedereen al gezien en gesproken: Boswachter, Politie, Gemeenteambtenaren, Groenbeheer A’dam, Havenmeesters etc…. en, NOOIT een boete gehad omdat ik mij gewoon aan de regels hou! Maar wat wel elke keer hetzelfde verhaal was: NIEMAND WEET PRECIES HOE EN WAT…. ze gaan wat heen en weer bellen en uiteindelijk verzoeken ze je te vertrekken (omdat het te moeilijk voor ze is en niemand op de hoogte is van de regels)….

    Ik heb nu even een vraag… Hoe staat het op dit moment met de regels waar je je mee bezig houdt? is er al voortuigang (bijv. natura2000)en welke site kan ik het beste in de gaten houden om de ACTUELE regels te bekijken??

    Hopelijk komt er snel duidelijkheid met goede regels waar wij als ‘drone’piloten blij van worden en mee kunnen leven!! Succes!

    Groeten,
    Marc uit Weesp

    Beantwoorden
  • Heb je ook bij voorbereiding gekeken naar de KP-index ?
    Btw wel erg jammer dat er nu nog niet alles duidelijk is en er nog geen reactie volgde.
    Dat weg sturen is mij ook al meerdere keren overkomen en dat op een afstand van 9 Km standaard vliegveld.
    Ik hoop maar dat dat ooit zal veranderen.
    16 km afstand is in mijn ogen niet normaal meer als je ten hoogste niet hoger ging dan 20 m b.v.b.
    In de usa is 8 km ruim voldoende en erbinnen is de No-fly-zone.
    Raar dat we hier niet van afwisten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Mitch Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier