‘Rijkswaterstaat overweegt naast drones ook inzet vliegende auto’ #adv

Bij Rijkswaterstaat wordt er volop geëxperimenteerd met de inzet van drones voor het uitvoeren van inspecties, verkeerstellingen en incidentmanagement. Maar drones zijn niet altijd zaligmakend, vanwege de strenge regelgeving of simpelweg door operationele beperkingen. Daarom gaat Rijkswaterstaat nu samen met andere stakeholders zoals ANWB, Platform WOW, KNRM, Politie en ProRail een afwegingskader ontwikkelen voor de inzet van de PAL-V, een in Nederland ontwikkelde vliegende auto.

Opstapje naar BVLOS

“Drones zijn in veel gevallen absoluut een uitkomst. Je verkrijgt er snel inzicht mee na een verkeersongeval, of je hangt ze uren in de lucht om een verkeerstelling uit te voeren. Alleen zijn er nog altijd veel beperkingen. Zo mag je in Nederland niet buiten het zicht vliegen. Daarom blijven we bij Rijkswaterstaat op zoek naar nieuwe, innovatieve oplossingen die ons ondersteunen bij het uitvoeren van ons werk. De PAL-V is zo’n oplossing. Ik zie het daarnaast als een opstapje naar BVLOS dronevluchten.”

Aan het woord is Aad van Den Burg, coördinator drones bij Rijkswaterstaat. Al in 2007 kwam Van den Burg in aanraking met de PAL-V, de eerste vliegende auto ter wereld die zowel goedgekeurd is voor de weg als in de lucht. “Best bijzonder dat zo’n innovatief product hier in Nederland wordt ontwikkeld. Ik heb al heel wat concepten van vliegende auto’s voorbij zien komen, maar die hebben allemaal één groot manco: je mag ze niet gebruiken, omdat ze niet voldoen aan de regelgeving voor zowel wegverkeer als luchtvaart. De PAL-V is geheel conform de EASA-standaarden ontwikkeld. Na certificatie kunnen de eerste praktijkproeven plaatsvinden.”

De PAL-V transformeert binnen een paar minuten van auto in luchtvaartuig. Foto: PAL-V

Kruising

De PAL-V is een kruising tussen een gyrocopter en een Carver, een driewieler die door een unieke wielophanging tegen de bocht in hangt. Als automerk redde Carver het niet, maar de techniek bleek ideaal als uitgangspunt voor een vliegende auto op basis van een gyrocopter. Volgens Marco van den Bosch van PAL-V maakt de unieke manier waarop een Carver omgaat met het zwaartepunt het mogelijk om veilig met een relatief topzware gyrocopter de weg op te gaan. “Die wieken op het dak zouden een gewone auto kunnen laten kantelen. Maar dankzij het kantel-idee van de Carver hebben we juist een heel sportief rijdend voertuig kunnen ontwikkelen. En binnen vijf minuten transformeert de PAL-V van een auto in een gyrocopter.”

Met name dat laatste aspect sprak Van den Burg – toen nog innovatiemanager bij Rijkswaterstaat – aan. “Ik zag het wel voor me: een weginspecteur die over de files vliegt om bij een incident te komen. Alleen was de techniek er toen nog niet klaar voor. Maar onlangs heeft PAL-V tijdens de internationale autosalon in Genève haar eerste consumententoestel aan de wereld getoond. Dat betrof de luxueuze Liberty-uitvoering: later komt er ook een eenvoudiger sportuitvoering op de markt, de PAL-V Liberty Sports. Daarmee willen wij gaan experimenteren.”

Testvlucht boven Nederland. Foto: PAL-V

Van deur tot deur

Het idee voor een vliegende auto bestaat al lang. Van den Bosch: “Henry Ford dacht er al over. Het is natuurlijk de ultieme reiservaring, die de belofte van door to door mobiliteit inlost. Je vliegt over de files en legt the last mile rijdend af. Alleen blijkt in de praktijk dat zo’n vliegende auto qua regelgeving een complex verhaal is. Voor het idee: de helft van ons budget is opgegaan aan EASA-certificering. Je praat wel over luchtvaarttechniek met de bijkomende veiligheidseisen.”

De ontwikkeling van de PAL-V is dan ook een meerjarenproject geworden, waar veel subsidiegeld in is gaan zitten. “We zijn in 1999 begonnen. In 2008 maakten we de eerste testrit met een 1:1 model. In 2012 ging de ontwikkeling van een commercieel model van start. Vanaf het begin hebben we de regelgeving voor weg- en luchtverkeer als uitgangspunt genomen, iets waar andere ontwikkelaars de mist mee zijn ingegaan.”

Het onderstel van de PAL-V is gebaseerd op het kantel-idee van de Carver, een driewielige auto die tegen de bocht in hangt. Foto: PAL-V

‘Fun to drive, easy to fly’

Uiteindelijk is de PAL-V Liberty een auto geworden die niet alleen leuk is om in te rijden, maar ook makkelijk is om te vliegen. Van den Bosch: “Om in een gyrocopter te mogen vliegen hoef je maar 35 vlieglessen te maken en 10 uur praktijkervaring op te doen. Een autogyro vliegt heel stabiel en is veel minder ingewikkeld dan een helikopter. De wieken dienen alleen voor de lift, de voortstuwing wordt verzorgd door de propellers aan de achterzijde. Die worden aangedreven door dezelfde motoren die ook de wielen aandrijven op de weg. Het toestel leert en vliegt als fixed wing, je hebt weinig last van turbulentie. De PAL-V is niet alleen veilig, maar ook fun to drive, easy to fly.”

Voor Rijkswaterstaat is dat fun-aspect niet zo van belang, het easy to fly-aspect des te meer. “Een gyrocopter vliegt niet zo heel hard, maximaal zo’n 160 km/uur. Maar voor gebruik in Nederland is dat geen probleem. Bovendien heb je maar korte start- en landingsbanen nodig. Het scheelt verder dat de PAL-V een fractie kost van een gewone helikopter. Dat is als overheidsinstantie natuurlijk ook van belang. Daarnaast is de PAL-V een stuk stiller en ook de onderhoudskosten liggen veel lager dan bij een helicopter”, licht Van den Burg toe.

Het dashboard van de PAL-V: deels vliegtuig, deels auto. Foto: PAL-V

Infrastructuur

Een aandachtspunt is nog wel de vraag waar de PAL-V van Rijkswaterstaat dan kan gaan starten en landen. Van den Burg: “Nu nog moet je gebruik maken van gewone vliegvelden, je kunt niet zomaar opstijgen vanaf een snelweg. Maar ik kan me best voorstellen dat er in de toekomst een paar kleine start- en landingsbanen worden aangelegd nabij kritieke verkeersknooppunten of bij verzorgingsplaatsen langs de snelweg. De test die we in 2009 uitgevoerd hebben langs de A1 geeft aan dat dit mogelijk is. Daar heeft niet alleen Rijkswaterstaat baat bij: ook organisaties als Staatsbosbeheer, de Kustwacht, de politie en ambulancediensten hebben mogelijk interesse.”

Volgens Van den Burg is de PAL-V voor dit moment vooral een interessante aanvulling op het drone-programma van Rijkswaterstaat. “Voor mij zijn drones een middel, geen doel op zich. Als een vliegende auto ons kan helpen om taken uit te voeren die nog niet mogelijk zijn met drones, dan kiezen we voor de vliegende auto. Maar ik denk wel dat ontwikkelingen zoals de PAL-V ook positief kunnen uitwerken voor de drone-sector. Als blijkt dat dit veilig is, dan komt BVLOS vliegen met drones mogelijk ook dichterbij.”

Conceptschets van een PAL-V voor gebruik door hulpdiensten. Foto: PAL-V

Dit artikel maakt deel uit van een artikelenserie over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Aan de hand van een reeks pilotprojecten wordt onderzocht onder welke omstandigheden drones ingepast kunnen worden in bestaande werkprocessen en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van inspectie 2.0.

(Coverfoto: Rijkswaterstaat)

- Advertentie -
Adverteerder

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van of geschreven in opdracht van commerciële partijen.Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan vooral contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools lease & rentals
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.