‘UTM kan inzet drones van Rijkswaterstaat nabij vliegvelden faciliteren’ #adv

Om in de toekomst ook nabij vliegvelden drones te kunnen inzetten tijdens incidenten op het water of op het wegennet experimenteert Rijkswaterstaat komend jaar met een Unmanaged Traffic Management (UTM)-systeem. Via dit systeem kan een dronepiloot een luchtverkeersleider om toestemming vragen voor het uitvoeren van een vlucht in gecontroleerd luchtruim. Onlangs werd in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), AirHub en AirMap een eerste test uitgevoerd.

Snelle beeldvorming

Drones worden een steeds belangrijker onderdeel als het gaat om de ondersteuning van de werkprocessen van Rijkswaterstaat. Onder andere bij calamiteiten kunnen drones snel overzicht verschaffen, vertelt Olaf van Hese. “Rijkswaterstaat zet drones in voor snelle beeldvorming bij incidenten op het water en langs de snelwegen. Een aantal van onze officieren van dienst en mobiele verkeersleiders/inspecteurs zijn inmiddels opgeleid als dronepiloot. Zij zijn als eerste bij het incident, hebben inhoudelijke kennis en zijn verantwoordelijk voor de eerste beeldvorming. Luchtopnamen geven hen een beter beeld van de situatie waardoor ze verdere schade kunnen beperken of de (vaar)weg eerder vrij kunnen maken.”

Problematisch is echter dat een groot deel van de werkgebieden van Rijkswaterstaat in gecontroleerd luchtruim ligt. “De snelwegen rond Eindhoven en Schiphol en de havengebieden in Amsterdam en Rotterdam liggen voor een groot deel in CTRs. Met de huidige regelgeving is het nog niet mogelijk om dan snel drones in te zetten. Daarom zijn we op zoek naar flight management software die zoveel mogelijk de vluchtplanning automatiseert, logt en rapportages genereert, en die gebruikt kan worden om snel toestemming te vragen voor het uitvoeren van een drone-operatie in een CTR.”

AirHub

Om de inzet van drones in gecontroleerd luchtruim in goede banen te leiden wordt er door diverse partijen gewerkt aan zogenaamde Unmanned Traffic Management-systemen. Eén zo’n systeem is AirMap, dat gekoppeld kan worden aan het vluchtvoorbereidingsysteem AirHub. Ontwikkelaar Stephan van Vuren: “UTM is een onderdeel van wat in Europa U-Space gaat heten. Dit is een set van digitale services met bijbehorende procedures die er in de toekomst voor moeten zorgen dat grote aantallen drones veilig en efficiënt toegang kunnen krijgen tot het luchtruim.”

In de praktijk betekent dat onder andere dat het voor een dronepiloot veel eenvoudiger moet worden om een vlucht uit te voeren in gecontroleerd luchtruim. “Daar is dan geen tweezijdig radiocontact meer voor nodig, en ook hoeft de drone geen transponder te hebben. Met de AirHub-app kan de Rijkswaterstaat piloot een vluchtplan maken en deze doorsturen naar de luchtverkeersleider. Deze kan het vluchtplan accepteren waarna de drone van Rijkswaterstaat zichtbaar is op zijn dashboard.”

Proefproject

Tijdens een recent proefproject werd de werking van AirHub in combinatie met AirMap getest. Van Vuren: “Rijkswaterstaat testte het gebruik van de AirHub applicatie voor het plannen, uitvoeren en loggen van de vlucht. Hierin zat het indienen van de vlucht bij LVNL verwerkt. Voor LVNL was dit een eerste demo van het AirMap dashboard en de procedures voor het accepteren en monitoren van dronevluchten.”

Uiteindelijk zal UTM de huidige transponderplicht en verplichting tot tweezijdig radiocontact met de luchtverkeersleiding vervangen, denkt Van Vuren. “De transponderplicht is al deels opgeheven door LVNL, UTM zal daar een alternatief voor worden. UTM kan ook data vanuit transponders en ADS-B verwerken waardoor ook bemande luchtvaart zichtbaar wordt in het systeem. De eis van tweezijdig radiocontact bestaat nog, maar zal op een gegeven moment ook vervangen worden door UTM. Als er in de toekomst grote aantallen drones in een bepaald gebied zullen vliegen is radiocontact niet meer werkbaar.”

Vervolg

In de komende tijd zullen er meerdere testen, demo’s en trials met verschillende UTM-providers plaatsvinden die worden georganiseerd vanuit LVNL. Van Vuren: “AirHub werkt samen met Rijkswaterstaat en andere organisaties aan de ontwikkeling van een Drone Operations Management Platform dat later dit jaar uit zal komen. Rijkswaterstaat werkt ook verder met de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) aan verschillende projecten waarin UTM een rol speelt. Uiteindelijk zal UTM bijvoorbeeld ook gebruikt kunnen worden om toestemming te vragen voor vluchten boven bebouwing.”

De verwachting is dat UTM volgend jaar wordt uitgerold door LVNL. Daarnaast heeft AirMap al een UTM-systeem geleverd aan Space53 en de gemeente Enschede voor het beheer van het luchtruim in die regio. “U-Space zit verweven in de aanstaande Europese wetgeving en daardoor wordt UTM straks niet alleen toepasbaar op alle CTRs in Nederland maar ook andere delen van het luchtruim waarover autoriteiten controle willen houden. Dit heeft vanzelfsprekend ook invloed op recreatieve drone-operators.”

Dit artikel maakt deel uit van een artikelenserie over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Aan de hand van een reeks pilotprojecten wordt onderzocht onder welke omstandigheden drones ingepast kunnen worden in bestaande werkprocessen en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van inspectie 2.0.

Adverteerder

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van of geschreven in opdracht van commerciële partijen.Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan vooral contact met ons op.

Eén gedachte over “‘UTM kan inzet drones van Rijkswaterstaat nabij vliegvelden faciliteren’ #adv

  • 23 juli 2018 om 09:57
    Permalink

    Het zou geweldig zijn als zowel indienen van geplande dronevlucht, als het doorgeven hiervan aan verkeersleiding (en daarbij impliciet het goedkeuren danwel afkeuren ervan) geregeld zou kunnen worden via de AirMap app. Liefst niet alleen in Nederland, maar ook Europees. Ik gebruik die app namelijk al bij al mijn vluchten (behalve testvluchtjes van twee meter hoog in mijn tuin, na bijvoorbeeld een nieuwe firmware, zoals gisteren). Goede ontwikkeling! Liever gisteren dan vandaag…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.