‘Autonome drone kan helpen om truckparkings beter te benutten’
Een autonome drone die zelfstandig over een parkeerterrein vliegt om lege parkeerplekken te spotten moet resulteren in beter inzicht in de bezettingsgraad van verzorgingsplaatsen en vrachtwagenchauffeurs helpen om sneller een plekje te vinden. Bijzonder is dat de drone de telling zelfstandig uitvoert en na afloop automatisch terugkeert naar een lanceerplatform in de vorm van een afsluitbare box. Rijkswaterstaat wil een proefproject uitvoeren met de drone.
Verzorgingsplaatsen beter benutten
“De proef met het opsporen van lege parkeerplekken moet ertoe leiden dat truckparkings efficiënter benut worden en chauffeurs sneller naar een vrije parkeerplaats worden geleid. Daarnaast wil Rijkswaterstaat beter inzicht krijgen in de bezettingsgraad van verzorgingsplaatsen, iets dat volgt uit de Europese ITS-richtlijn”, licht Aad van den Burg van Rijkswaterstaat toe. “Een drone die om de zoveel tijd automatisch een telling uitvoert zou hierbij kunnen helpen. Maar er zijn veel meer toepassingen denkbaar, denk bijvoorbeeld op het gebied van incident- en verkeersmanagement, monitoring en beveiliging.”
Volgens Van den Burg is een drone in veel gevallen ideaal, omdat deze op ieder gewenst moment vanuit de hoogte een scan kan uitvoeren. “Natuurlijk kun je ook camera’s op masten plaatsen, maar dat is een kostbaar verhaal en bovendien moeten die camera’s regelmatig schoongemaakt worden. En in geval van een storing kan het dagen duren voordat er een monteur komt.”
Drone in een box
Zaak is wel dat de drone autonoom kan opereren en tussen vluchten door beschermd wordt tegen weersinvloeden. Rijkswaterstaat kijkt daarom onder andere naar ‘drone in the box’ systemen, die in essentie bestaan uit een doosvormige constructie van waaruit een drone zelfstandig opstijgt. Het idee is dat de drone ook zonder menselijk ingrijpen terugkeert naar de opstijglocatie.
Dat laatste vergt nog wel wat technologische snufjes. Volgens Bart Slinger van de Delftse startup Mapture.ai is GPS niet nauwkeurig genoeg voor dit doel. Slinger heeft een oplossing ontwikkeld op basis van visuele markeringen op de landingsplaats van de box, die door de drone vanuit de lucht herkend worden. “Tijdens de landing houdt een naar beneden gerichte camera de markers in de gaten. Eventuele positie-afwijkingen worden direct gecorrigeerd door de flight controller.”
Van telling naar app
Uiteindelijk is het idee dat de drone van Mapture.ai niet alleen zelfstandig kan landen in de box, maar dat de drone ook zelfstandig een missie uitvoert. Tijdens een eerste pilotproject zal onderzocht worden of de drone op geautomatiseerde wijze vrije parkeerplekken kan opsporen. Die informatie moet dan inzichtelijk gemaakt worden voor aankomende vrachtwagenchauffeurs.
Van den Burg: “Ik kan me voorstellen dat Rijkswaterstaat op een goed moment drone-gebaseerde informatiesystemen laat ontwikkelen die dergelijke gegevens beschikbaar stellen aan derden. Het is dan aan appbouwers om een handige app te ontwikkelen die in één oogopslag laat zien waar er nog vrije plekken zijn.”
Regelgeving
Zoals wel vaker kan de huidige regelgeving echter roet in het eten gooien. De wetgeving voorziet immers nog niet in autonoom vliegende drones, en het vliegen nabij wegen is nog altijd problematisch. Toch is Slinger positief: “Als tijdens een test blijkt dat het systeem in potentie werkt, en de regelgeving voor autonome drones wordt op een goed moment versoepeld, dan kan dit zo over heel Nederland uitgerold worden.”
Maasvlakte Plaza-exploitant Ton Barten is in ieder geval enthousiast over het idee en wil graag meewerken aan het proefproject. Maasvlakte Plaza is een grote truckparking in de haven van Rotterdam. Het vrachtwagenparkeerterrein telt ruim 350 parkeerplaatsen.
Dit artikel maakt deel uit van een artikelenserie over de inzet van drones door Rijkswaterstaat. Aan de hand van een reeks pilotprojecten wordt onderzocht onder welke omstandigheden drones ingepast kunnen worden in bestaande werkprocessen en wat de mogelijkheden zijn op het gebied van inspectie 2.0.