Regelgeving

Nieuwe drone nofly-zone kaart zorgt voor verwarring

Op de website van het Kadaster is een nieuwe kaart verschenen met daarop de verschillende nofly-zones waar dronevliegers rekening mee hebben te houden. Op de nieuwe kaart zijn ook alle Natura 2000-gebieden in Nederland gearceerd. Dat leidt tot veel onduidelijkheid, als gevolg van interpretatieverschillen.

Onduidelijke legenda

De kaart op de website van het Kadaster maakt deel uit van de overheidsinformatie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ter beschikking stelt aan (recreatieve) dronevliegers. Tot voor kort stonden alleen CTRs en laagvlieggebieden aangegeven op de kaart, maar sinds kort zijn ook alle Natura 2000-gebieden gemarkeerd. Dat gaat om flinke water- en grondgebieden, zoals alle Zeeuwse zeearmen, bijna de volledige kustlijn en het gehele IJsselmeer.

Uit de legenda wordt echter niet duidelijk hoe die informatielaag nu geïnterpreteerd moet worden. Desgevraagd licht het ministerie toe: “Het doel van de aangepaste kaart is om inzicht te geven in de locaties van de N2000 gebieden. In de legenda is opgenomen dat in deze gebieden een apart regime voor drones kán gelden, dit is aan de betreffende provincie.”

Vooralsnog roept de kaart echter vooral veel vragen op bij dronevliegers. “Volgens mij betekent groen juist dat het niet verboden is”, reageert iemand. Een andere dronepiloot is ook in verwarring: “Ik begrijp er ook niets van dat er opeens een gebied aangeven staat op een ‘no fly zone’ kaart”. Ook voelt men zich ongelijk behandeld: “Het aloude verhaal, ik word met m’n drone door een boa weggejaagd van de IJsselstranden terwijl de jetski’s ons met hun boeggolf bijna van het strand blazen…..”

Wet natuurbescherming

Onze vrees is dat handhavers de kaart aangrijpen om ieder gebruik van drones in Natura 2000-gebieden aan banden te leggen, iets waar Dronewatch al langere tijd bezwaar tegen maakt. Wiebe de Jager: “Er wordt in samenspraak met de KNVvL gewerkt aan een gedragscode aangaande het vliegen met drones boven natuurgebieden, dan helpt het niet als er vanuit overheidswege intussen nog meer onduidelijkheid wordt geschapen over deze gebieden.”

Het ministerie verwijst in een aanvullende reactie naar de Wet natuurbescherming: “De beperkingen voor drones in N2000 gebieden komen voort uit de bescherming vd natuurwaarden van flora en/of fauna. Elk gebied heeft andere flora en fauna en de beperkingen moeten proportioneel zijn. De provincie is hiervoor verantwoordelijk op basis van de Wet Natuurbescherming.”

Problematisch is echter dat de Wet Natuurbescherming helemaal geen goede handvatten biedt om het vliegen met drones in Natura 2000-gebieden te reguleren, zoals eerder bleek na een gerechtelijke uitspraak. De Jager: “Zolang er veel juridische onduidelijkheid is over het vliegen met drones boven Natura 2000-gebieden zou de overheid deze gebieden niet moeten markeren op een kaart die als titel ‘drone no-fly zones’ heeft.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

14 gedachten over “Nieuwe drone nofly-zone kaart zorgt voor verwarring

    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dat is dus precies de vraag! Gebiedsbeheerders vinden van niet, maar de droneregelgeving rept niet over een verbod op vliegen in Natura 2000-gebieden. De situatie is dus volstrekt onduidelijk. Deze kaart helpt daar absoluut niet bij.

      Beantwoorden
  • De kaart is wel duidelijk. Het is zonder vergunning verboden om in een Natura2000 gebied te vliegen. Je kan wel betwisten of al deze gebieden daadwerkelijk natura 2000 gebieden zijn. Er zijn immers veel groen gearceerde stukken waar beroepsvaart, watersport, luchtvaart en fietsgebieden zijn. Plaatsen waar dus ook veel mensen recreëren of gemotoriseerd verkeer is. Mijn inziens, is dat de kaart aanpassing louter een van een politieke aard is. Men wil drones zoveel mogelijk aan banden leggen en dat kun je doen door half Nederland als natuurgebied te beschouwen!

    Beantwoorden
  • Als het aan de overheid ligt, mag je straks dus nergens meer vliegen, behalve in een leeg weiland zonder koeien of hazen. En dat moet je dan eerst aantonen!

    Beantwoorden
    • EN toestemming van de eigenaar hebben. Maar geen boer heeft zijn telefoonnummer op een bordje bij zijn velden staan, dus hoe je dat moet doen?

      Ik woon in de randstad en het komt er dus gewoon op neer dat ik nergens meer kan vliegen met mijn zelfbouwspul. Want er is geen plek waar ik 150m afstand kan houden. Nog afgezien van de menen die het leuk vinden om juist daar te gaan lopen waar ik aan het vliegen ben. Liefst recht eronder! En dan moet ik afstand bewaren. HOE?

      Het was veel simpeler geweest om plekken aan te wijzen waar je gewoon je gang mag gaan, binnen de gebruikelijke veiligheidsrestricties (boerenverstand). Dan had de beroepsluchtvaart precies geweten waar ze omheen moesten vliegen en was alles in één keer duidelijk voor iedereen. Maar dat levert geen geld op. Kijk naar de gigaprijzen voor de nieuwe beroepscertificaten. Bovendien krijg je elk jaar terugkerende kosten voor het registreren. Waarom niet gewoon je naam en adres verplicht op je tuig? Dat kost niets.
      Het is weer één grote geldmachine! Met als enige doel de modelluchtvaart zo ver mogelijk terug te dringen ten behoeve van commerciele UAV’s.

      Beantwoorden
  • Ben Vluggen

    Daar houd zich toch geen mens aan, ze vliegen overal.

    Beantwoorden
  • Waardeloze legenda. Er staan minimaal 6 kleuren op, maar in de legenda kom je er 3 tegen.
    Recent heb ik de interacieve kaart van Frankrijk bekeken, daar kan men wat van leren. Maak het simpel. Wel of niet vliegen ipv een mix van kleuren.

    Beantwoorden
    • Er zijn maar 3 kleuren en de legenda klopt dan ook. Door dat de lagen transparant zijn worden kleuren donkerder als ze over elkaar heen liggen. Een donkere kleur betekend dus kruisende gebieden.

      Beantwoorden
  • Eigenlijk is het regio gebonden. In de teksten is terug te lezen dat de provincie bepaalt of het mag, of dat je een vergunning nodig hebt.

    In Zuid-Holland heb je een vergunning nodig (volgens de provincie-website)
    Kijk op de website van jouw provincie wat hun besluit is en hoe je een vergunning kunt aanvragen als dat nodig is. (Dat laatste is lang niet duidelijk terug te vinden)

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Over hoe dat met die vergunningen werkt om te mogen vliegen in Natura 2000-gebieden, daarover publiceer ik binnenkort een artikel. Een tipje van de sluier: je wordt er niet vrolijk van…

      Beantwoorden
  • Ik heb begin dit jaar de RPA-L training gevolgd, daarin werd mij geleerd dat de provcincie’s helemaal niet gaan over het luchtruim. En volgens mij staat er in mijn beschikking van ILenT niet dat ik alleen met een vergunning mag vliegen boven een Natura 2000 gebied (wel ben ik zeker voorstander van een gedragscode om onnodige verstoring van de natuur te voorkomen).

    Ik ben erg benieuwd hoe een verbod m.b.t. vliegen boven Natura 2000 gebieden juridisch in stand wordt gehouden. Zeker als het duidelijk is dat andere verstorende activiteiten in het betreffende gebied (zoals de genoemde waterski’s) wel worden toegestaan.

    Beantwoorden
    • Heb ik ook geleerd Elmar, Provincie gaat over de grond, niet over het luchtruim er boven. Maar ik ben de draad ook kwijt…. Als ik bv op Ameland kijk, moet ik toestemming aan de provincie vragen, terwijl die dus niet over het luchtruim gaan?? Ik woon bij een heidegebied wat onder Natura 2000 valt, staat niets bij. Melden bij provincie? Gemeente? Niet?

      Beantwoorden
  • Als ik de regels goed interpreteer dan kan ik in ieder geval de volgende conclusie trekken:

    De province kan niets bepalen over het luchtruim, maar kan wel bepalen of je wel of niet mag opstijgen binnen een Natura 2000 zone.

    Dus als je opstijgt en land buiten de Natura 2000 zone, kan de gemeente hier niks over zeggen. Dan rest alleen de vraag dus nog of je hier volgends de wetgeving mag vliegen.

    Ik (In het bezit van een R-Pal light voor micro/minidrones) heb een minidrone, dus ik zou in principe de drone op kunnen laten stijgen buiten de zone, dan een stukje over het gebied vliegen en weer landen buiten de zone.

    Als ik het goed heb begrepen….

    Beantwoorden
  • Hoe staat het nu eigenlijk met deze kaart?
    mag je nou wel of niet vliegen rondom het markermeer?
    en waarom geeft de uav app deze gebieden dan niet aan??

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Liesbeth van Asselt Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier