IBM vraagt patent aan op koffiebezorgende drone
Als het aan technologieconcern IBM ligt hoef je in de toekomst niet meer naar de koffieautomaat te lopen om een cafeïneboost te halen. Het bedrijf heeft namelijk patent aangevraagd op een drone die zelfstandig kopjes koffie kan bezorgen. Dat hoeft niet eens op bestelling: via data van onder andere je fitnesstracker besluit de drone zelf wanneer je toe bent aan een opkikker.
Slaappatroon en bloeddruk
Het patent werd afgelopen week toegekend door de U.S. Patent and Trademark Office. In de patentaanvraag staat in vrij veel detail omschreven hoe de drone gebruik maakt van technieken als gezichtsherkenning of Bluetooth-signalen van je smartphone om te bepalen bij wie de koffie afgeleverd moet worden.
De drone zou zelfstandig kunnen bepalen wie er toe is aan koffie, door recente slaappatronen, het tijdstip van de dag, bloeddruk en zelfs gezichtsuitdrukkingen te analyseren en op basis daarvan te bepalen hoe sterk de koffie moet worden. Mocht je toch geen zin hebben in een automatisch aangevlogen kopje koffie, dan kun je met een armgebaar de drone eenvoudig weer wegsturen.
Autonome drones
Koffie-expert Colin Newell is vooralsnog kritisch over het concept. “Een fundamentele denkfout is dat het niet zo’n goed idee is om hete vloeistoffen door de lucht te vervoeren.” Drone-analist Ryan Calo is positiever over het idee: “Een automatisch karretje is misschien praktischer, maar vergeet niet dat mensen wel van een beetje show houden. Denk aan de loopbandjes met sushi, of restaurants die robot-obers inzetten.”
Nu wil het feit dat de patentaanvraag is toegekend niet zeggen dat je binnen een paar jaar dergelijke koffiedrones op kantoor kunt verwachten. Toch geeft de patentaanvraag wel een interessant kijkje in de keuken bij techreuzen als IBM. Blijkbaar voorziet men een toekomst waarin autonome drones allerlei handelingen uitvoeren, getriggerd door algoritmen die allerlei factoren meewegen in hun beslissingen.
Innovatiecultuur
Volgens woordvoerster Amanda Carl moedigt IBM het indienen van patentaanvragen aan, om zodoende een cultuur van innovatie te stimuleren. “We geven onze onderzoekers de ruimte om eigen ideeën uit te werken, ook al leiden die niet noodzakelijk tot concrete producten. Door patenten aan te vragen krijgen ze de waardering die ze verdienen en kunnen ze hun onderzoekswerk publiek maken, wat weer tot andere innovaties kan leiden.”