Mavic 2 net iets te zwaar voor Europese microdrone-categorie

De nieuwe Mavic 2 van DJI is net een paar gram te zwaar om binnen de aankomende Europese microdrone-categorie voor drones tot 900g te vallen. Dat betekent dat je te zijner tijd eerst een verplicht theorie-examen moet doen bij een bevoegde instantie voordat je recreatief met de drone mag vliegen. Ook mag je niet boven personen anders dan de bestuurder vliegen met de drone, iets wat met iets lichtere drones wel is toegestaan.

Gewichtsklassen

In de aankomende Europese regelgeving worden drones op basis van hun gewicht ingedeeld in verschillende risicocategorieën. Voor (speelgoed)drones tot 250 gram (klasse C0) hoef je geen training te volgen om ermee te mogen vliegen en mag je boven mensen vliegen, zolang er maar geen sprake is van een mensenmenigte. Ook hoeven deze drones en de bestuurders ervan niet geregistreerd te worden.

In de categorie C1 vallen drones die tussen de 250 en 900 gram wegen, de categorie ‘microdrones’. Voor deze drones geldt dat je een online training moet volgen, afgesloten door een online kennistest. Daarna mag je binnen de gebruikelijke restricties (onder de 120 meter, alleen bij daglicht, drone in het zicht, niet boven bebouwing) vliegen. Ook met deze categorie drones mag er boven personen worden gevlogen, zolang dat maar geen menigte betreft. (Meer details lees je in het EASA proposal met betrekking tot de open en specific categorieën, waar ook recreatieve drones onder gaan vallen).

Paar gram teveel

De nieuwe Mavic 2 van DJI weegt echter net iets meer dan 900 gram. Het gaat om maar een paar gram verschil: de Mavic 2 Zoom weegt volgens de handleiding 905 gram, de Mavic 2 Pro 907 gram. Daardoor valt deze drone in categorie C2, voor drones tussen de 900 gram en 4 kg: de zogenaamde minidrones. Dat betekent dat de bestuurder van de drone eerst met goed gevolg een theorie-examen moet doorlopen bij een daartoe bevoegde instantie. Welke instanties dat zijn en wat zo’n examen gaat kosten is nog niet bekend.

Ook qua operationele eisen is er een verschil: met drones in de categorie C2 mag niet boven andere mensen worden gevlogen en moet altijd een ‘veilige afstand’ worden aangehouden ten opzichte van derden. Dat maakt dat je met de Mavic 2 (en de Phantom, Inspire, en alle andere drones die meer wegen dan 900g) dus niet recht boven mensen mag vliegen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Spark, Mavic Air, en de Mavic 1, die vanwege hun lagere gewicht in de iets minder restrictieve klasse C1 vallen.

Bron: EASA

Nog niet definitief

Mocht je nu twijfelen of je de Mavic 2 wel moet gaan bestellen, dan is het goed om in het achterhoofd te houden dat de verschillende gewichtscategorieën nog niet definitief zijn vastgesteld en dat het nog wel even kan duren voordat alle Europese regels op landelijk niveau geïmplementeerd zijn.

Hoe dan ook dien je er wel rekening mee te houden dat zowel drone als piloot op een goed moment geregistreerd moeten worden. Die verplichting gaat namelijk gelden voor alle drones boven de 250 gram.

En voor wie overweegt om dan maar met met behulp van nagelvijl en kaasschaaf een paar gram van zijn Mavic 2 af te halen om alsnog in klasse C1 uit te komen, helaas werkt dat niet zo: de (maximum) takeoff weight zoals opgegeven in de handleiding is het leidende criterium bij de beoordeling in welke gewichtsklasse een drone valt, niet het daadwerkelijke gewicht van jouw specifieke drone.

(met dank aan Huib Kling voor de tip)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

6 gedachten over “Mavic 2 net iets te zwaar voor Europese microdrone-categorie

  • 29 augustus 2018 om 20:27
    Permalink

    Dat wordt even een avondje schuren en vijlen om er 5 gram af te halen 😄
    Of DJI moet een iets lichtere accu maken voor de Europese markt .

    Beantwoorden
    • 30 augustus 2018 om 08:55
      Permalink

      Dat werkt dus niet. Het gewicht dat telt is het gewicht zoals die door DJI is opgegeven (en goedgekeurd). Ze gaan jouw drone niet wegen, maar gaan uit van het gewicht in de specs.

      Beantwoorden
      • 30 augustus 2018 om 13:19
        Permalink

        Ik denk dat DJI heel snel nu met een Europese uitvoering komt….iets lichtere wel 4 S accu maken maar met een iets kleinere capaciteit….dan maar 2 minuten minder vliegen.. 🙂

        Beantwoorden
  • 31 augustus 2018 om 13:23
    Permalink

    Ik heb gelukkig mijn theoriecertificaat gehaald toch vind een goede praktijktraining ook belangrijk dankzij de drone academy van Percival Hofland vlieg ik veel zelfverzekerder.
    Kijk maar eens op mijn natuursite van mij zie http://mooi-spijkenisse.jouwweb.nl
    Een soort praktijktoetst al is maar voor een soort level kan ook belangrijk zijn

    Beantwoorden
  • 5 september 2018 om 14:57
    Permalink

    Ik snap nog niet geheel hoe het zit met DIY builds en onder 900 gram en zonder gps automatisering ect.
    Het is nog wel het concept in het geheel of de eerste aanwijzing (of waarschuwing) als je zou investeren.
    Vooral de aanwijzing dat zo’n beetje alles juist wel een hoogte limiter zou moeten bezitten.
    (drukmeter en e.v.t. gps).
    Zou handig zijn,maar haast onmogelijk voor een diy build.
    Ikzelf weet wel dat je onder de 120 m moet blijven en natuurlijk op zicht moet blijven.
    Nu nog meer duidelijkheid over de CTR !!!
    Ze spreken alsmaar over Noflyzone….maar ctr zegt meer dan die botte andere uitdrukking.
    Controlled region….betekend in mijn ogen…wat de verkeersleiding zelf zou kunnen verantwoorden.
    Dus stel je zit onder de bovengrens b.v.b. dan valt het gewoon geheel weg (de hoofdregel) en dus geen enkel risico.
    Zelfs ook niet op een flyaway,omdat het geen gps heeft (in mijn geval).
    In de UK hebben ze op dit moment een grenswaarde (geofence) van 1 km) en ook die 120 m hoogte (ongeveer).
    Dat lijkt me logischer.
    Wat doen ze nu in nederland ? houd ze gewoon maar even buiten de grens van 15 Km……
    Dat noem je debiele gedrag en machtsmisbruik alsof je niet zou mogen aannemen dat ze in de uk
    slim genoeg zouden zijn.
    Rijksoverheid is dus beetje andere koek klaarblijkelijk.
    Vooral zo slim als een slak bezig te mogen zijn pfffffffff.
    Ben zeer benieuwd hoe ze dat nu op dit moment kunnen verkopen de pure onlogica !
    Hopelijk gaan ze meer technisch nadenken,alsof je zelf in de verkeerstoren werkte.
    Kijk vooral wereldwijd naar die thema en je snapt het wel vanuit die visie namelijk :
    CTR let op wat er precies als doelstelling bestaat.
    Controlled region en geen gezeur over …It’s not done…..No flyzone achhhh ja lekker makkelijker te onthouden voor Oom Jan met zijn koeien…
    UK en Germany geven volgens mij ook meer logica af….wat ik begreep.
    Kost een berg tijd dit onderwerp en nu maar hopen dat ze beter opletten op de buurlanden.

    Mitch

    Beantwoorden
  • 5 september 2018 om 21:29
    Permalink

    Co en c1 zou je dan misschien wel met fpv mogen vliegen ?
    en b.v.b. 2 km t.o.v. van een airport ?

    Mitch

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.