Tech

Intel werkt aan Bluetooth-standaard voor drone-identificatie

Om in de toekomst op afstand te kunnen zien van wie een bepaalde drone is wordt er momenteel door verschillende partijen gewerkt aan drone-identificatiesystemen. Intel is één van die partijen. Het bedrijf werkt momenteel aan Open Drone ID, op basis van de Bluetooth 4.0 standaard. Het systeem voorziet in de mogelijkheid om drones met behulp van een speciale smartphone-app te identificeren. Ook kunnen drones die voorzien zijn van de technologie elkaar automatisch ontwijken.

Drone-kenteken

Over niet al te lange tijd zullen alle drones die in Europa rondvliegen voorzien moeten zijn van een uniek registratienummer, om ervoor te zorgen dat de eigenaar achterhaald kan worden in geval van een crash en om op afstand te kunnen aflezen of een bepaalde drone wel mag vliegen op de locatie waar deze gespot wordt.

Om dat laatste mogelijk te maken moet er een standaard komen die het remote uitlezen van zo’n drone ID mogelijk maakt. Volgens Intel is Bluetooth 4.0 prima geschikt om op afstand ‘drone kentekens’ te kunnen aflezen, en gebruikt daarom deze draadloze communicatiestandaard als basis voor hun Open Drone ID-systeem.

Identificatie en uitwijken

Via het identificatiesysteem kan niet alleen worden afgelezen om welke drone het gaat, maar ook wat de actuele positie en vliegrichting is. Daarnaast kan het merk en model drone worden overgebracht, alsook de locatie van de controller. Dat laatste is natuurlijk van belang voor het opsporen van de piloot die bij een waargenomen drone hoort.

Een tweede toepassing van Open drone ID is detect and avoid: als twee drones die beiden uitgerust zijn met de Bluetooth-technologie elkaar naderen, dan kunnen ze onderling gegevens over positie en vliegrichting uitwisselen om een botsing te voorkomen, zonder dat daarvoor een gecentraliseerde UTM-oplossing voor nodig is.

1 km bereik

Volgens Anil Nanduri van Intel is Bluetooth 4.0 krachtig genoeg om die gegevens over een afstand van een kilometer over te kunnen dragen, en ligt het voor de hand om voor de laagdrempelige Bluetooth-standaard te kiezen, omdat het protocol onderhand gemeengoed is. Het zou zelfs mogelijk zijn om een Drone ID met behulp van een gewone smartphone uit te lezen. Daardoor zou het systeem laagdrempelig in gebruik genomen kunnen worden door handhavers. Met speciale ontvangers zou het bereik aanzienlijk groter zijn.

De vraag is wel hoe het systeem werkt in een stedelijke omgeving, met veel andere radiogolven en reflecties van signalen door gebouwen. Ook werkt het systeem alleen als er zich geen massieve objecten tussen drone en ontvanger bevinden. “Dit zullen we in de praktijk moeten gaan testen”, aldus Nanduri.

Aeroscope

Niet alleen Intel werkt aan een drone-identificatiesysteem. Zo heeft dronemaker DJI Aeroscope ontwikkeld, dat nabijvliegende drones detecteert en gegevens over hoogte en vliegrichting weergeeft. Dat systeem werkt nu al, aangezien het gebruik maakt van de radiogolven die drones van zichzelf uitzenden.

Om het systeem van Intel in de praktijk te laten werken moet er in de toekomst een extra stukje hardware aan alle drones worden toegevoegd. Dan moeten dronefabrikanten en handhavers eerst overeenstemming bereiken over de Drone ID-standaard die Intel probeert neer te zetten.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Intel werkt aan Bluetooth-standaard voor drone-identificatie

  • Lijkt een mooie ontwikkeling alleen staat het volledig buiten de bestaande luchtvaartwereld. Hoe gaan andere bemande vliegtuigen dit systeem “zien”. Los je wel het probleem op van drone-drone ontwijking en grond-drone identificatie, maar deze oplossing lijkt voorbij te gaan aan de behoefte bemand-drone waarneming. Alleen als de bestaande bemande vloot die drones tegen kunnen komen ook weer dit nieuw systeem aan board nemen kan dat. Maar is het niet veel logischer om juist in te haken op een systeem dat al door de luchtvaart is omarmt en dat in te voeren bij de new kid on the block: laag vermogen ADS-B tranponders. Niet te verwarren met het debacle van de mode-S transponder voor drones die in de CTR wilden vliegen. Deze laag vermogen ADS-B transponders geven een signaal af (ADS-B-out) dat door anderen luchtvaartuigen ontvangen wordt (ADS-B-in) waardoor ze “zichtbaar” worden voor elkaar. Dit geeft naast een positie en snelheid ook een unieke identificatie. En die kan dus ook op de grond worden uitgelezen of via een grondontvanger via een serververbinding op een webpage getoond worden (alleen dan met een mogelijke vertraging, waarvan direct ontvangst bij luchtvaartuigen onderling geen last hebt). Dan heb je precies wat je zoekt, maar dan vanuit een luchtvaart benadering. Kijk hoe dat met een soortgelijk systeem werkt voor zweefvliegtuigen (FLARM): http://glidertracker.org (alleen wat te zien als er zwevers vliegen natuurlijk …)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Rob van Nieuwland Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier