Deze ‘vliegende batterij’ kan tot twee uur in de lucht blijven

Alhoewel er de laatste jaren flinke stappen vooruit zijn gezet als het gaat om accucapaciteit en vliegtijd zijn de meeste elektrisch aangedreven multirotors nog altijd beperkt tot een vliegduur van zo’n 20 à 30 minuten. De Amerikaanse startup Impossible Aerospace zegt hier verandering in te gaan brengen met een quadcopter die tot twee uur onafgebroken kan vliegen. Het geheim zit ‘m in het geïntegreerde batterijpakket.

‘Battery first’

Volgens de ontwikkelaars van de drone is die lange vliegtijd niet te danken een nieuw soort accutechnologie of een radicaal andere vormgeving. In plaats daarvan is ervoor gekozen om de batterijen die de drone aandrijven deel uit te laten maken van het chassis. Daardoor kunnen er niet alleen meer cellen vervoerd worden, ook kan er bespaard worden op loos gewicht die verwisselbare accupacks met zich meebrengen.

Het resultaat is een quadcopter met ongeveer het formaat van een DJI Inspire, maar dan met een vliegtijd van een kleine twee uur. Oprichter Spencer Gore – voorheen werkzaam bij Tesla – licht toe: “We namen de batterij als uitgangspunt en stelden onszelf de vraag: hoe kunnen we deze aandrijflijn nu zo lang mogelijk laten vliegen? Dat leidde ons naar deze ‘battery first’ ontwerpfilosofie. Feitelijk hebben we een vliegende batterij ontwikkeld, in plaats van een drone met een batterij erin.”

De accucellen zijn verwerkt in het chassis van de drone. Bron: Impossible Aerospace

100% Amerikaans

De US-1 weegt 7,1 kg en heeft een topsnelheid van zo’n 65 kilometer per uur en heeft een range van ruim 70 kilometer. De kale versie van het systeem gaat 7.500 dollar kosten, een versie met geïntegreerde FLIR-camera krijgt een verkoopprijs van 10.000 dollar. Die haalt echter geen vliegtijd van twee uur meer: met warmtebeeldcamera bedraagt de vliegtijd maximaal 70 minuten. Bij het systeem wordt een grondstation geleverd met een 20″ videoscherm en een 12″ touchscreen voor de bediening.

Impossible Aerospace mikt met hun systeem vooral op zakelijke gebruikers, en dan met name gebruikers in de VS. “Afgezien van de batterijcellen worden alle onderdelen in de VS gefabriceerd. Steeds meer mensen realiseren zich dat er veiligheidsrisico’s kleven aan het gebruik van Chinese drones die misschien wel gevoelige data doorspelen naar servers in het buitenland. Bij potentiële klanten benadrukken wij dat onze onderneming 100% Amerikaans is.”

Investering

De aankondiging van de drone valt samen met het nieuws dat het bedrijf een investering van 9,4 miljoen dollar heeft ontvangen, deels afkomstig van de investeringstak van vliegtuigfabrikant Airbus. Met de investering wil Impossible Aerospace snel doorpakken. Het streven is om uit te groeien tot een grote speler op het gebied van elektrisch aangedreven luchtvaartuigen (zowel bemand als onbemand), op basis van de ‘battery first’ ontwerpfilosofie.

(via The Verge)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

2 gedachten over “Deze ‘vliegende batterij’ kan tot twee uur in de lucht blijven

  • 14 september 2018 om 15:16
    Permalink

    10K voor een quad met camera die 70 minuten kan vliegen?
    En na dat uur moet je waarschijnlijk 4 of 5 uur wachten voor je de lucht weer in kunt, omdat je de batterijen/accu’s eerst moet laten afkoelen en dan pas kunt laden.
    Ik zie het nog even niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.