Pro

DJI mag dronevluchten in gecontroleerd luchtruim VS toe gaan staan

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft groen licht gegeven aan DJI om drone-operaties in het gecontroleerde luchtruim rond vliegvelden in de VS toe te staan aan dronepiloten. Via de zogenaamde Low Altitude Authorization and Notification Capability (LAANC)-procedure kunnen professionele gebruikers toestemming aanvragen voor een dergelijke vlucht.

Realtime autorisatie

Normaal gesproken zijn drones niet welkom in het gecontroleerde luchtruim rond vliegvelden, ook wel aangeduid met de term CTR. De ontwikkelingen staan echter niet stil en in de VS zijn inmiddels ruim 500 vliegvelden aangesloten bij een systeem dat drone-operators in staat stelt om online een verzoek voor een vlucht in een CTR in te dienen, die dan direct beoordeeld wordt door een daartoe bevoegde instantie. Als blijkt dat de drone-operatie geen gevaar oplevert voor ander vliegverkeer dan kan men direct van start.

Dat is geen onbelangrijke ontwikkeling: veel professionele toepassingen van drones vergen immers de mogelijkheid om te kunnen vliegen in de buurt van vliegvelden. Dankzij LAANC kunnen daartoe bevoegde dronebedrijven nu bijna in realtime een verzoek voor een operatie in een CTR indienen, een proces dat in het verleden weken zo niet maanden kon duren. De autorisatie volgt in het ideale geval binnen een paar minuten.

Integratie in DJI Go

Het feit dat DJI nu van de FAA toestemming heeft gekregen om op te treden als LAANC service provider betekent waarschijnlijk dat er binnenkort een nieuwe feature wordt toegevoegd aan de DJI Go app, die de gebruiker in staat stelt om een vliegplan ter goedkeuring voor te leggen, zonder dat men hiervoor een andere app hoeft te openen, zoals nu nog het geval is.

Natuurlijk zijn er wel een aantal voorwaarden verbonden aan het LAANC-systeem. Ten eerste betreft het altijd de buitenringen van CTR-gebieden. Ten tweede dient de operatie op lage hoogte uitgevoerd te worden en dient men rekening te houden met tijdelijke luchtruimrestricties. Ten derde dient de betreffende drone-operator te beschikken over de juiste papieren om professionele dronevluchten uit te mogen voeren. In de VS zijn dat er inmiddels zo’n 100.000. Een transponder op de drone is in de VS overigens niet vereist.

U-Space

Alhoewel dronepiloten in Nederland en België niet direct iets hebben aan bovenstaande ontwikkeling valt er toch een trend uit te destilleren, namelijk dat drone-operaties nabij vliegvelden in de toekomst steeds meer gemeengoed zullen worden en binnen handbereik komen van alle professionele dronevliegers. In Europa moet het zogenaamde U-Space gaan voorzien in soortgelijke LAANC-protocollen om dronevluchten in CTRs toe te staan, en ongetwijfeld zullen die dan ook in DJI’s ecosysteem verwerkt gaan worden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier