‘Eerste Rijkswaterstaat Drone Challenge draaide om automatisch vliegen’
Op donderdag 27 en vrijdag 28 september 2018 organiseerde Rijkswaterstaat een Drone Challenge bij de verkeerspost in Nijmegen. Tijdens die Challenge hebben drie marktpartijen laten zien wat de inzet van drones kan betekenen voor Rijkswaterstaat op het gebied van incident- en verkeersmanagement. Het doel was om de beelden zo veel mogelijk via automatisch vliegende drones te krijgen, dus met zo min mogelijk menselijke hulp. We vroegen Henk Voerman van Rijkswaterstaat om toelichting bij de Challenge.
Hoe zag de Challenge er precies uit? Uit wat voor onderdelen bestond de Challenge? Hoe vertalen deze zich in de toekomst naar realistische praktijksituaties?
“Gedurende twee dagen hebben de drie partijen verschillende opdrachten uitgevoerd. Die opdrachten zijn gebaseerd op reële situaties waar Rijkswaterstaat in de praktijk mee te maken heeft, zoals het snel in beeld krijgen van de situatie na een aanvaring op het water.
De partijen hebben zich aangemeld via een openbare marktuitvraag. De resultaten van de Drone Challenge worden later dit jaar breed bekendgemaakt. Daardoor is het voor de deelnemende partijen een mooie gelegenheid om hun ervaringen en mogelijkheden in de praktijk aan een breed publiek te laten zien.”
Wat zijn de voorlopige uitkomsten van de Challenge cq. hoe verliepen de wedstrijddagen? Zijn er deelnemers afgevallen, en om welke reden? Hoe ziet er verdere proces eruit qua jurering?
“De partijen zijn tijdens de uitvoering beoordeeld op de volgende aspecten:
• Minimaliseren inzet(-tijd) van de drone piloot;
• Effectiviteit van de vlucht (adequate beelden);
• Het detecteren en ontwijken van obstakels;
• Mogelijkheden tot ingrijpen en/of afbreken van een automatische vlucht als de situatie daar om vraagt.
Tijdens de Challenge hebben wij de bedrijven uitgedaagd om alles uit de kast te halen. Alle deelnemers hebben oplossingen laten zien die ons kunnen gaan helpen om effectiever incidenten in beeld te brengen met zo min mogelijke inzet van dronepiloten. De resultaten van de Drone Challenge worden later dit jaar bekendgemaakt.”
Moesten deelnemers zich aan de geldende drone-regelgeving houden, of kon hiervan afgeweken worden, middels een ontheffing voor de Challenge? Is dit een beoordelingscriterium?
“Veiligheid en betrouwbaarheid staan altijd voorop bij Rijkswaterstaat. Met deze Challenge willen we juist op een gecontroleerde en veilige manier testen met de mogelijkheden van automatisch vliegende drones. We opereren daarbij binnen de ruimte en mogelijkheden die de huidige regelgeving ons biedt. Alle demo’s zijn uitgevoerd met een piloot die ten alle tijden kan ingrijpen en de automatische vlucht kan afbreken.”
Welke (overheids)partijen waren er behalve RWS en de deelnemers nog meer bij de Challenge betrokken?
“Tijdens de Challenge waren een aantal partners aanwezig, zoals ProRail en de politie. Omdat we graag samen optrekken in deze ontwikkelingen, hebben we bijvoorbeeld het ontwijken van een bovenleiding (die normaal boven het spoor hangt) opgenomen in een van de scenario’s.”
Komt er een vervolg op deze eerste Challenge, en zo ja, in wat voor vorm?
“Deze eerste Drone Challenge heeft ons ervaringen en toekomstbeelden opgeleverd op het gebied van automatisch vliegen. Op basis hiervan willen we een nieuwe Challenge inrichten. We hebben de ambitie om ons de komende jaren te richten op BVLOS vliegen. Ook daar willen we weer marktpartijen met kennis en expertise voor uitnodigen. Zo blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de dronesector en blijven we ideeën opdoen over hoe we drones kunnen inzetten in onze operatie, dus op het gebied van incident- en verkeersmanagement.”
(video’s 1 en 2: Rijkswaterstaat – video 3: Aeret)