Britse droneprofessionals boos over aanstelling sectorinspecteur
De voorgenomen aanstelling van een inspecteur die moet nagaan of geregistreerde Britse drone-operators zich wel aan de procedures en regelgeving houden is in het verkeerde keelgat geschoten van een aantal professionals. Ze vinden het onterecht dat professioneel opererende bedrijven onder de loep worden genomen terwijl illegaal vliegende dronepiloten amper worden aangepakt.
Duizenden Britse drone-operators
In het Verenigd Koninkrijk wordt net als in Nederland het civiele luchtruim gereguleerd door een daarvoor in het leven geroepen instantie. Bij ons is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), in het geval van het VK is dat de Civil Aviation Authority (CAA).
Om het groeiend gebruik van zakelijke drones in het luchtruim in goede banen te leiden zijn drone-operators in het VK net als in Nederland verplicht om een opleiding te volgen en zich aan de geldende regels te houden, zoals opgesteld door de CAA. Inmiddels zijn er duizenden professionele drone-operators (zogenaamde Permission for Commercial Operations (PfCO)-houders) geregistreerd.
Sectorinspecteur
Uit een onlangs geplaatste vacature blijkt dat de CAA nu op zoek is naar een UAS Sector Inspector, die zich fulltime gaat bezighouden met het controleren van bedrijven die beroepsmatig drones inzetten. In de aanhef van de vacature wordt duidelijk gemaakt dat het accent ligt op het uitvoeren van audits, waarbij gecheckt wordt of geregistreerde operators zich wel aan de door de CAA opgestelde procedures en limieten houden.
Die vacature is echter in het verkeerde keelgat geschoten van Britse drone-operators. In een emotionele email aan de CAA vraagt ene Vic Kirby zich af waarom de CAA legitiem opererende bedrijven gaat inspecteren, terwijl illegaal vliegende dronepiloten gewoon hun gang kunnen gaan en dagelijks video’s plaatsen waarin de regels op flagrante wijze worden overschreden.
‘Beter wildvliegers aanpakken’
Volgens Kirby zou de CAA zich beter kunnen bezighouden met het aanpakken van wildvliegers. “Ook al heeft de CAA niet de capaciteit en het mandaat om zich bezig te houden met opsporing, men zou op z’n minst overtredingen kunnen doorspelen aan lokale politiekorpsen voor nader onderzoek. Nu schofferen jullie duizenden bedrijven die hard hun best doen om een bestaan op te bouwen terwijl ze moeten opboksen tegen een groeiend aantal wildvliegers.”
Via Facebook roept Kirby andere dronepiloten op om zijn voorbeeld te volgen en ook een email te sturen aan de Britse luchtvaartautoriteit. Dat bericht is inmiddels gedeeld door UAVHive, een toonaangevende Britse website over drones.
Ik ga er vanuit dat de Britse Professionals het ook normaal vinden als andere takken, zoals spoorwegen, scheepvaart en ‘grote jongens luchtvaart’ ook geen inspectie krijgen?
In de basis wil men vaak geen inspectie omdat men dan het risico loopt om aangesproken te worden op onprofessioneel gedrag, het niet hebben van een goed vluchtplan, het vliegen met niet goedgekeurde luchtvaartuigen etc.
In Nederland kun je ook geïnspecteerd worden (en dat gebeurt ook), ik heb daar totaal geen probleem mee. Zo wordt het kaf van het koren gescheiden en worden de ‘minder serieuze professionals’ (ik zeg het voorzichtig) uit de lucht gehaald.