Batterijprobleem treft ook Inspire 2; DJI werkt aan een oplossing
Niet alleen de Matrice 200-serie kampt mogelijk met batterijproblemen, ook gebruikers van een Inspire 2 moeten voorlopig op hun hoede zijn. Dat schrijft de Britse luchtvaartautoriteit CAA in een nieuwe veiligheidsmemo. DJI zegt te werken aan een firmware-update voor de betreffende batterijen.
Verkeerde waarde
Enkele dagen geleden bracht de Britse Civil Aviation Authority een safety notice uit, waarin gebruikers van een DJI M200, M210 of M210 RTK werden geadviseerd om zowel toestel als batterijen van de nieuwe firmware te voorzien en met ieder accupaar een testvlucht uit te voeren. Tevens werden er tot nader order een aantal operationele beperkingen ingevoerd. Aanleiding is een klein aantal gerapporteerde incidenten over drones uit de Matrice 200-serie die spontaan uit de lucht vielen.
In een nieuwe veiligheidsmemo (gedateerd 31/10/’18) is dit advies uitgebreid naar gebruikers van een DJI Inspire 2. De TB50 accu’s die in dit toestel gebruikt worden kunnen net als de TB55 accu’s voor de Matrice 200 in sommige gevallen een verkeerde waarde laten zien aangaande de resterende capaciteit. Daardoor bestaat het gevaar dat de drone plotseling zonder energievoorziening komt te zitten en uit de lucht valt.
DJI heeft inmiddels laten weten dat er gewerkt wordt aan een firmware update voor zowel de TB50 als TB55 batterijen. Het bedrijf roept gebruikers van een Inspire 2 en Matrice 200 voorlopig op om niet boven mensen en bebouwing te vliegen en niet-essentiële vluchten indien mogelijk uit te stellen.
Instructies
Voor wie toch een vlucht wil uitvoeren heeft DJI de volgende instructies gepubliceerd:
- Laad de batterijen op en check daarbij de indicatoren op de lader, niet de indicator op de batterijen zelf;
- Schuif de batterijen in de drone, start deze op en check in de DJI Go-app dat de accuspanning hoger is dan 4,25V;
- Houd gedurende de vlucht de batterijindicator in de gaten en zorg ervoor dat deze een waarde boven de 3.7V heeft;
- Plan de vlucht zodanig dat je met minstens 3.7V landt (ca. 30% capaciteit resterend);
- Houd de drone gedurende de gehele vlucht in het zicht (VLOS);
- Vlieg niet boven mensen, bebouwing, voertuigen en andere objecten die mogelijk beschadigd kunnen raken.
Wiebe, de link naar de veiligheidsmemo (http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/SafetyNotice2018009.pdf) werkt niet.