RAI-directeur Paul Riemens over de Amsterdam Drone Week: “Wij staan aan de vooravond van een revolutie in de luchtvaartwereld”

Van 27 tot en met 30 november vindt in RAI Amsterdam de Amsterdam Drone Week plaats. Tijdens de week komen beleidsmakers en vertegenwoordigers uit de dronesector bijeen om te praten over de snelle technologische ontwikkelingen als het gaat om drones en over de aankomende Europese regelgeving die dat allemaal in goede banen moet leiden. Daarnaast is er het nodige te zien, van demonstraties van de nieuwste drones tot en met droneraces. Dronewatch vroeg RAI-directeur Paul Riemens in dit exclusieve interview naar zijn beweegredenen om het initiatief te nemen voor de Amsterdam Drone Week en naar zijn visie op de toekomst van de dronesector.

Wat is Amsterdam Drone Week? Voor wie is het evenement bedoeld? Wat is er allemaal te zien en te doen?

“Tijdens de Amsterdam Drone Week, vanaf komende dinsdag in de RAI, ontmoeten beleidsbepalers, ontwikkelaars en gebruikers elkaar. Het evenement is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in drones en de ontwikkeling die met de snelheid van een komeet gaat.

We hebben een overvol programma. Er zijn allerlei conferenties, discussies en workshops over bijvoorbeeld de nieuwe Europese regelgeving, de vele toekomstige uitdagingen en kansen en er zijn droneraces waar de wereldtop van de dronepiloten aan meedoet.”

Van wie komt het initiatief voor de ADW? Wat was de aanleiding om deze week te organiseren? Vanwaar de betrokkenheid van de RAI? Hoe ziet de samenwerking met het Europese agentschap EASA eruit?

“Met dit initiatief van Patrick Ky van EASA en mijzelf in eerste instantie wilden we een platform creëren op wereldschaal, waardoor de sector als geheel zich kan ontwikkelen. De sector maakt een enorme ontwikkeling door, het aantal toepassingen is eindeloos en daar moeten we iets mee. Hoe mooi is het om alle hoofdrolspelers binnen deze sector en sectoren die ermee te maken hebben, een podium te bieden? Wij staan aan de vooravond van een revolutie in de luchtvaartwereld, dus dit is het moment om erop in te spelen.

De RAI is er met al haar ervaring op organisatiegebied en faciliteiten een prima plek voor. Bovendien heeft Amsterdam mede door de aanwezigheid van Schiphol echt de uitstraling van een luchthavenstad. Tenslotte loopt Amsterdam voorop als het gaat om ontwikkelingen rond technologie. We werken inderdaad nauw samen met EASA, het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart. Maar dat geldt ook voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

Wanneer is het evenement geslaagd? Wat zijn de succesfactoren? Moet de ADW uitgroeien tot een jaarlijks evenement? Waarin gaat de ADW zich dan onderscheiden van andere drone-events?

“Met dit initiatief willen we een platform creëren op wereldschaal, waardoor de sector als geheel zich kan ontwikkelen. We verbinden Europa en zorgen dat de drone-industrie letterlijk en figuurlijk kan vliegen. Veel evenementen waren tot dusverre vooral gericht op technologie. Wij gaan veel verder: we brengen alle wereldspelers bijeen om, mede met de komst van Europese regelgeving, te zorgen voor een veilig luchtruim waarin de drones ruimte hebben naast al het andere luchtverkeer.”

Waarom is er voor ‘Urban Air Mobility’ gekozen als hoofdthema? Moeten we ons als sector niet eerst druk maken over de talloze hindernissen waar ‘gewone’ dronepiloten nog altijd tegenaan lopen? (publieke acceptatie, discussie over verstoring en privacy, te strikte regels voor professionals, gebrek aan handhaving, onduidelijkheid over aankomende EU regelgeving, etc)

“Urban Air Mobility is de paraplu waar de drones onder vallen. Niet alleen de vele toepassingen en kansen van het vervoer door de lucht komen voorbij, maar zeker ook de voorwaarden voor veilig droneverkeer en de uitdagingen waar we voor staan. Tijdens het event gaan we, samen met de bezoekers, nadrukkelijk in op de items die je noemt, zoals privacy, regelgeving en handhaving.”

U bent zelf directeur van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geweest. Is het een voor- of een nadeel om bemande cq. traditionele luchtvaart in het DNA te hebben? Of allebei, en hoe uit zich dat dan?

“Die achtergrond is een voordeel voor mij. Het zorgt er namelijk voor dat ik goed begrijp dat er letterlijk en figuurlijk nog grenzen zijn aan het gebruik van drones. We hebben te maken met ander luchtverkeer. Het is belangrijk dat er een veilige infrastructuur wordt gebouwd voor de drones, waar andere partijen geen last van hebben. We moeten risicovolle situaties met vliegtuigen voorkomen.”

 

 

Wat is er volgens u nodig om de dronesector op een gezonde manier verder te laten groeien? Wat zijn drie concrete stappen die nu gezet moeten worden om dat mogelijk te maken?

“Dat is eigenlijk een en dezelfde vraag. Die stappen worden momenteel namelijk al gezet. Stap 1 is de komst van Europese regelgeving. Hierdoor zorgt je voor duidelijkheid en een veilige situatie. Je voorkomt verwarring en risico’s in grensgebieden, waar in het ene land nu nog hoger mag worden gevlogen dan het andere. Stap 2 is een duidelijke communicatie richting de dronegebruiker. Die moet precies weten aan welke eisen het product moet voldoen en wat wel en niet mag met de drone. Stap 3 is de bundeling van kennis. We weten al heel veel over de mogelijkheden van drones, maar het is zaak om die kennis nog meer bij elkaar te brengen, om de sector als geheel naar een hoger plan te vliegen.”

Wat vindt u de meest spannende toepassingen van drones die nu al (of zeer binnenkort) realiteit zijn? En wat zijn de meest zorgwekkende aspecten? 

“De dronetechniek is al heel ver ontwikkeld en de toepassingsmogelijkheden zijn zeer breed en zeer relevant. Denk aan zaken zoals het stroomlijnen van verkeer, de inspectie van kritieke infrastructuur of het verlenen van eerste hulp en rampenbestrijding. Maar er is samenwerking nodig om zulke toepassingen goed uit te werken. Ook is er behoefte aan afspraken en regelgeving om te zorgen dat de toepassingen veilig en effectief zijn. Wij willen een platform bieden waar partijen samenkomen om deze ontwikkelingen samen vorm te geven.”

Vliegt u zelf wel eens met een drone? 

“Ik heb al verschillende keren met een drone gevlogen. Het is onvoorstelbaar hoe hard de ontwikkelingen gaan. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal komen gaat. Tijdens deze Amsterdam Drone Week zijn de nieuwste ontwikkelingen op het gebied te zien.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.