Google’s pakketbezorgende drones komen naar Europa

Het moederbedrijf van Google, Alphabet, gaat volgend jaar in Finland testen uitvoeren met pakketbezorging per drone. Vanuit Helsinki wil het bedrijf pakketjes met een maximaal gewicht van 1,5 kg gaan afleveren bij klanten. Als onderdeel van Project Wing zijn in Australië al tienduizenden vergelijkbare testvluchten uitgevoerd.

Finland als proeftuin

Volgens een woordvoerder van Project Wing is gekozen voor Finland omdat Finnen bekend staan om hun voorliefde voor innovatieve technologieën. Het idee is dat de delivery drones kleine bestellingen gaan afleveren zoals ontbijt, lunch, medicijnen en kleine huishoudelijke benodigdheden.

Een andere reden dat Project Wing heeft gekozen voor Finland zijn de uitdagende weersomstandigheden. “Op basis van wat we weten over de winters in Finland zijn we er vrij zeker van dat als onze drones daar goed werken, ze overal kunnen vliegen”, stelt een woordvoerder van het bedrijf.

Bestelproces

Het bestelproces werkt eenvoudig: klanten kunnen de testperiode eenvoudig een bestelling opgeven via hun smartphone, waarna de goederen binnen een paar minuten door een drone worden bezorgd. Tijdens de proef worden er geen bezorgkosten in rekening gebracht.

De afgelopen anderhalf jaar heeft Project Wing een soortgelijk experiment uitgevoerd in zuidoost Australië. Daar werden in samenwerking met een aantal lokale bedrijven ook uiteenlopende goederen bezorgd per drone. In totaal werden er 55.000 vluchten uitgevoerd.

Bereik en overlast

De drones wegen ongeveer 5 kg, hebben een spanwijdte van een meter en hebben een maximaal vliegbereik van ongeveer 20 kilometer in totaal. De toestellen kunnen zowel overdag als ’s nachts vliegen en zijn bestand tegen flinke wind en regen. De pakketjes worden op de plaats van bestemming middels een lier naar beneden getakeld en losgelaten.

Critici vragen zich af of het wel wenselijk is dat er dadelijk zoemende drones boven dorpen vliegen. Volgens Google is drone delivery echter stiller, veiliger en milieuvriendelijker dan traditionele bezorgmethoden: de totale koolstofemissie zou zelfs een factor 22 lager zijn.

Veiligheid en privacy

Ook wat betreft de veiligheid stelt Project Wing dat de Finse bevolking zich geen zorgen hoeft te maken. Dankzij een in eigen huis ontwikkeld Unmanned Traffic Management (UTM platform wordt de gehele vlucht automatisch gepland en gewijzigd wanneer nodig, rekening houdend met bebouwing, bomen en andere obstakels. Ook worden de drones in de gaten gehouden door piloten die kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Ten behoeve van de navigatie zijn de delivery drones voorzien van een naar beneden gerichte camera. Die is volgens de ontwikkelaars puur en alleen bedoeld om in te springen als de GPS-ontvangst wegvalt. De camera maakt met het oog op de privacy geen video-opnamen en er wordt alleen data verwerkt die strikt noodzakelijk is om de werking van de drones te verbeteren.

Other Bets

Project Wing maakt deel uit van de afdeling ‘Other Bets’ binnen het X-lab van Alphabet, waarin ook de projecten met betrekking tot de zelfrijdende auto Waymo en de internetballonnen Loon zijn ondergebracht.

Project Wing van Alphabet is niet het eerste initiatief op het gebied van drone delivery in Europa. Boven Zurich is al een luchtbrug in gebruik genomen waarbij drones bloedmonsters vervoeren tussen ziekenhuizen. Ook vliegen er al enige tijd delivery drones over de IJslandse stad Reykjavik.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.