Markt

Le Monde: ‘Markt voor recreatieve drones is ingestort’

Zeg eens eerlijk: stond er dit jaar een drone op je verlanglijstje voor de feestdagen? Grote kans van niet, want de drone-hype is onderhand wel zo’n beetje voorbij: de markt voor consumentendrones lijkt verzadigd, op Google wordt er minder vaak gezocht op ‘drones’ en veel dronevliegers van het eerste uur hebben hun drone aan de wilgen gehangen. Volgens een analist van de Franse krant Le Monde is de markt voor vrijetijdsdrones zelfs compleet ingestort.

Piek in ’15 en ’16

Na digitale camera’s, tablets, spelletjescomputers en andere consumentenelektronica leek het er even op dat de drone hét hebbeding zou worden waar iedere gadgetfreak en fotograaf mee gezien wilde worden. Een paar jaar lang domineerden drones de verlanglijstjes voor Sinterklaas en – vooral internationaal – de kerstman, vooral in 2015 en 2016 waren de drones niet aan te slepen. Maar aan die tijd lijkt een einde gekomen te zijn: peak drone is voorbij.

Toegegeven: het is lastig om met cijfers te staven dat de markt voor consumentendrones op z’n retour is. Afgezien van de alarmerende berichten over de tegenvallende verkopen bij Parrot zijn er maar weinig harde verkoopcijfers beschikbaar, zeker waar het gaat om Nederland. Maar vraag maar eens rond in je omgeving wie er van plan is om een drone te gaan kopen: grote kans dat je een negatief antwoord krijgt.

Minder zoekverkeer

Dat de publieke belangstelling voor drones afneemt, kan onder andere gestaafd worden met cijfers aangaande zoekverkeer. Zoekmachine Google biedt namelijk de mogelijkheid om de populariteit van een zoekterm door de tijd heen te bekijken, en daaruit is duidelijk af te leiden dat er wereldwijd steeds minder wordt gezocht op het woord ‘drones’.

Het wereldwijde zoekverkeer op het woord ‘drones’ piekte rond 2015-2016. Bron: Google Trends

Die afname in zoekverkeer merken we ook terug op Dronewatch: qua traffic is de groei er wel zo’n beetje uit, de afgelopen maanden werd de site zelfs minder vaak bezocht dan in dezelfde periode vorig jaar. (En dan gaat het met name om aanwas van nieuwe bezoekers; van de mensen die Dronewatch al kennen keert een groot gedeelte met enige regelmaat terug.)

‘Markt is ingestort’

Volgens de Franse zakenkrant Le Monde is de markt voor recreatieve drones zelfs totaal ingestort. Uit onderzoek van GfK NPD zou zelfs blijken dat de omzet die gemaakt werd met de verkoop van consumentendrones in vier grote Europese landen in het derde kwartaal van 2018 slechts één derde bedroeg (33%) van de kwartaalomzet van het jaar ervoor. Dat is wat je noemt een dramatische teruggang.

In de VS is de terugloop wat minder groot, maar nog altijd flink: in Q3 2018 viel de omzet 44% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Alleen in Frankrijk werd een lichte plus genoteerd, van 12%, maar de vraag is hoe lang die groei blijft doorzetten. Problematisch is dat DJI – goed voor zo’n 70 tot 80 procent van alle verkochte drones – geen verkoopcijfers bekend wil maken. Maar de agressieve promotiecampagnes van DJI zijn volgens Le Monde een teken aan de wand.

‘Geen massaproduct’

“Het probleem is dat de vrijetijdsdrone geen massaproduct is geworden”, stelt importeur van accessoires en consumentenelektronica Alexandre Maupas tegenover Le Monde. “Onze klanten komen vooral voor rugzakken, digitale compactcamera’s, GoPro’s en selfiesticks. De drone zien ze niet als hoofdzaak, maar als ding voor erbij.”

Beleggingsadviseur Laurent Wilk denkt dat de markt simpelweg verzadigd is. “Er is een verzadiging opgetreden als het gaat om consumentendrones. Mensen die al een cameradrone hebben, kopen niet ieder jaar een nieuwe. Het is niet voldoende dat de camera steeds iets beter wordt, er moet echt een baanbrekende innovatie doorgevoerd worden wil men weer een nieuw toestel kopen.”

Maatschappelijke acceptatie

Als we naar de situatie in Nederland kijken dan vermoeden we bij Dronewatch dat de toenemende discussie over verstoring en veiligheid niet bepaald meehelpt als het gaat om de maatschappelijke acceptatie van drones. Ook de lobby om drones te weren uit Natura 2000-gebieden zorgt bij veel dronevliegers voor frustratie.

Daarnaast komen steeds meer mensen erachter dat er flink wat regels verbonden zijn aan het vliegen met drones. Dat leidt ertoe dat veel mensen die in een opwelling een drone kochten niet meer vliegen met hun toestel. De strikte regelgeving zorgt er ook voor dat mensen wel drie keer nadenken voordat ze hun ‘oude’ drone inruilen voor een nieuwe.

Opmars van professionele drones

De teruggang in de verkoop van recreatieve drones staat in schril contrast met de toenemende aandacht voor professioneel gebruik van drones. “Niemand twijfelt aan de mogelijkheden die drones bieden. Niet alleen op het gebied van fotografie en film, maar ook op het vlak van landmeting, beveiligingsdiensten, hulpverlening en in de bouw”, aldus Maupas.

De professionele sector kent weliswaar een veel minder grote omzetgroei als de vrijetijdsdrones een paar jaar geleden, maar de groei is wel veel duurzamer, denkt Maupas. “In de toekomst zien we waarschijnlijk veel vaker professionele drones rondvliegen, waarvan het gebruik goed gereguleerd is. De proliferatie van recreatieve drones levert toch teveel problemen op.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Le Monde: ‘Markt voor recreatieve drones is ingestort’

  • Niet gek hoor dat de markt instort. Waar mag je tegenwoordig nog vliegen? Er zijn al zo veel beperkingen dat de fun er zo langzamerhand wel vanaf gaat. Gelukkig komt er volgend jaar een uniforme regelgeving in Europa. Dan wordt het, hopelijk, weer leuk om te vliegen!

    Beantwoorden
  • Dirk-Jan

    Te strenge regelgeving kan een oorzaak zijn, maar daarnaast is een drone (althans voor mij) niet iets wat ik net zo vaak vernieuw als mijn telefoon. Ik heb een DJI Mavic Pro gekocht begin 2017 en daarna kwamen de Mavic Air en Mavic Pro 2 nog uit. Leuke upgrades, maar met hoe vaak/weinig ik mijn drone gebruik vind ik een upgrade te duur. Ik kan mij goed voorstellen dat de markt aardig verzadigd is en dat veel mensen niet elke 1-2 jaar een nieuwe drone kopen. Misschien zelfs niet eens elke 3-4 jaar. Zeker als het maar een camera is “voor erbij”.

    Beantwoorden
  • Het wordt idd steeds meer een niche markt. Tijd geleden waren model helicopters (Dubbelrotors, fixed pitch en CCPM) ook een hype. Deze is ook volledig ingestort. Alleen de echte liefhebbers zijn er nog mee bezig. Ook waarschijnlijk door regelgeving (die er overigens altijd al was) en de publieke opinie. Op deze manier geeft het wel weer meer ruimte voor de professionele sector.

    Beantwoorden
  • Natuurlijk zijn er bij nieuwe ontwikkelingen veel mensen die meegaan op een hype. Dit is ook, denk ik , omdat in dit geval dronebeelden opvielen en vaak gebruikt werden in media.
    Dronebeelden maken en vliegen met dat apparaat behelst veel meer dan dat ding overal omhoog te sturen. Regelgeving, maatschappelijke acceptatie en voortbordurende veiligheid en controle werken niet mee. Ook is een drone geen “Click and shoot” apparaat , waar het wel op leek in de reclames.
    Op vakantielocaties wordt met argusogen gekeken naar drones en vaak wordt men aangesproken op het vliegen.
    In mijn beleving doet het dichttimmeren van de mogelijkheden, bv de natura2000 gebieden, geen goed mbt het verantwoord omgaan met drones. Kortom, ik kan begrijpen dat mensen de drone steeds minder gebruiken. Ik zelf ben ook steeds minder aan het vliegen op plekken en tijdstippen dat mensen naar je toe komen om “tijd op te eisen” door vragen te stellen. Men kan dan ook niet waarderen als je in nette normale taal de boodschap geeft dat je vereist bent op te letten omdat je aan het vliegen bent.
    Ikzelf zie de drone als een camera. Ook een camera vervang ik niet als er een nieuw type uitkomt. Ik ben al blij als ik de camera die ik gebruik onder de knie heb.

    Beantwoorden
  • Een regelgeving die verandert of zou moeten veranderen. Een toch redelijk “duur” product. Een publieke opinie die, sorry voor de uitdrukking, “negatief” wordt aangestuurd door … crashes, ingrijpen van politie, edgl … doet deze markt helemaal geen goed. Tijd om hieraan te werken en het voor IEDEREEN duidelijk te maken. Duidelijke uniforme regelgeving in Europa, die spontaan overgenomen wordt de Europese landen, zonder extra ditjes en datjes. Duidelijke en vooral goedkopere opleidingen verplichten. Kortom de spontaniteit is eruit. En misschien maar goed ook, het is geen speelgoed meer. Maar eerst die regelgeving Europees en nationaal in orde brengen, dan enige degelijke verplichte opleidingen en verzekeringskwesties oplossen en de verkoop zal hiermee wel positief gediend zijn. Kortom DUIDELIJKHEID !!!! En ik ben een ervaringsdeskundige hierin want ik heb mijn aankoop hiervoor uitgesteld … nog steeds trouwens (28JUN2020) … ik wil eerst duidelijkheid over wat mag en niet mag en wat ik moet en al zeker wat ik niet zou mogen … ik wil geen narigheid met een hobby die algauw in de papieren gaat lopen … je bent toch snel €500 tot €1000 en meer kwijt. Grts Marc vanuit België

    Beantwoorden
    • Marc van Gessel

      en en dan IS die regelgeving er eindelijk.. zegt Duitsland, weet je wat, wij doen lekker niet mee…
      wat heb je nou aan die EU…

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Marc Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier