FAQPro

Ik beschik over een RPA-L en ROC-light. Mag ik met mijn drone ook vluchten uitvoeren onder andermans ROC?

Stel, je beschikt over het uitgebreide RPA-L drone-vliegbrevet, maar vliegt normaal gesproken met een drone van minder dan 4 kg binnen de restricties van een ROC-light ontheffing. Mag je dan met diezelfde drone ook operaties uitvoeren vanuit de volledige ROC-vergunning van een ander bedrijf?


Mits diezelfde drone, naast het beschikken over een PH-registratie en BvI, óók is gekeurd en voorzien van een S-BvL (Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid) wel. Zo’n toestelkeuring is echter een behoorlijk kostbare aangelegenheid, dus het is niet waarschijnlijk dat je die als ROC-light operator hebt laten uitvoeren.

Verder moet het type drone waarmee je vliegt formeel zijn opgenomen in de Operations Manual (operationeel handboek) van de desbetreffende ROC-operator. Afhankelijk van het toestel wat je vliegt is dat wellicht al het geval, anders moet men deze nog opnemen.

Daarnaast dien je als externe piloot op de hoogte te zijn van de procedures zoals die beschreven staan in het operationeel handboek van de betreffende houder van het ROC. Afhankelijk van hoe de operator een en ander heeft opgeschreven zul je waarschijnlijk nog een aanvullende interne instructie cq. training moeten volgen. Uiteraard dien je ook gebruik te maken van de in het handboek beschreven procedures, checklists, etc.

Ook dien je na te gaan hoe e.e.a. is geregeld bij de verzekering van de desbetreffende operator. Een aantal verzekeraars stelt het namelijk verplicht dat elk unieke toestel dat de operator gebruikt expliciet (o.b.v. PH- én serienummer) is opgenomen op de polis.

Idem geldt voor de piloot in kwestie, in dit geval jijzelf dus. Het is niet vreemd dat een verzekeraar vereist dat alle piloten die onder het ROC van de desbetreffende operator vliegen expliciet moeten zijn opgenomen op het polisblad.

Al met al zitten er dus nogal wat haken en ogen aan, zeker wat betreft de kosten van de keuring enerzijds en de doorlooptijd van eventuele wijzigingen van de verzekeringspolis anderzijds.

De gemakkelijkste en meest voordelige weg is dat jij alleen jezelf als RPA-L piloot laat inhuren en met een (reeds gekeurde) drone van de operator aan de slag gaat. Uiteraard mits jouw RPA-L betrekking heeft op het type (H, A, AO) en klasse (<25kg, >25kg) van de drone in kwestie. Dan hoeft de operator jou ‘alleen’ maar op de polis te laten opnemen, iets wat hooguit een paar tientjes kost en wellicht een paar dagen doorlooptijd. Maar als jij regelmatig voor die operator aan de slag gaat zal deze dat ongetwijfeld voor lief nemen.

Avatar foto

Bob van der Meij

Bob is RPA-L gecertificeerd Flight Operations Manager bij GeoZICHT – Drone projecten (ROC). Hij richt zich vooral op industriële inspecties en de inwinning van 3D geodata, maar ook op de ontwikkelingen m.b.t. wet- en regelgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier