Vooruitblik op 2019: het jaar van de Europese drone regelgeving
Op deze eerste dag van het nieuwe jaar is het tijd om met een frisse blik vooruit te kijken. In 2019 gaat er als gevolg van veranderende drone wet- en regelgeving veel veranderen voor zowel professionele als recreatieve dronepiloten, zoveel is zeker. Maar welke ontwikkelingen kunnen we nog meer tegemoet zien?
Invoering Europese regelgeving
2019 wordt het jaar dat in alle Europese lidstaten nieuwe regelgeving wordt ingevoerd. Dat betekent dat er in theorie een einde komt aan de verschillen tussen de landen die deel uitmaken van de EU, waardoor het in principe veel makkelijker moet worden om over de grens aan de slag te gaan met je drone. Ook vervalt in de zogenaamde ‘open category’ het verschil tussen hobbyvliegers en beroepsmatige dronepiloten.
Wanneer de nieuwe regelgeving precies van kracht wordt en met welke veranderingen je rekening moet houden is op dit moment nog onduidelijk. Wel kun je binnenkort een special verwachten op Dronewatch, waarin minister Cora van Nieuwenhuizen een hele serie van onze vragen zal beantwoorden.
Hoe dan ook moet je er rekening mee houden dat de kans bestaat dat je op een gegeven moment je drone moet gaan registreren, en dat je misschien een online cursus moet doorlopen voordat je met drones die zwaarder wegen dan 250 gram mag gaan vliegen. Ook komt er waarschijnlijk een verzekeringsplicht.
Professionals krijgen meer mogelijkheden
Met de invoering van de Europese regelgeving gaat er ook voor professionals veel veranderen. Het goede nieuws is dat ROC-light vliegers medio dit jaar de mogelijkheid krijgen om verder dan 100 meter (waarschijnlijk tot 500 meter) en hoger dan 50 meter te vliegen (tot 120 meter, laagvlieggebieden uitgezonderd). Daarmee vervalt eindelijk het huidige onderscheid tussen amateurs en professionals.
Houders van een volledig ROC krijgen middels zogenaamde SORA’s de mogelijkheid om vluchten in CTR-gebieden of boven bebouwing uit te voeren. Dan moet men wel kunnen aantonen dat deze operaties veilig uitgevoerd worden, middels standaard procedures, gecertificeerde apparatuur en goed opgeleid personeel.
Een andere verbetering is dat Nederlandse drone-operators in principe ook over de grens aan de slag kunnen gaan, zonder aanvullende vergunningen of ontheffingen te moeten aanvragen. Dat is immers het idee van uniforme Europese regelgeving. Het feit dat één en ander nog wel op nationaal niveau ingekleurd moet worden maakt ons er echter niet helemaal gerust op.
Overal dronedetectors
Reken maar dat er komend jaar flink geïnvesteerd gaat worden in systemen voor dronedetectie. Niet eens zozeer vanwege de gebeurtenissen bij Londen Gatwick, maar omdat het daarvoor al wel duidelijk was dat er te vaak drones vliegen op plekken waar dat niet de bedoeling is. Om effectief te kunnen handhaven zullen er daarom op strategische plekken detectiesystemen neergezet gaan worden, is onze verwachting.
Dat betekent dat je een stuk minder anoniem kan vliegen dan tot nu toe het geval was. Zeker in de Randstad en in de directe omgeving van grote vliegvelden zal het droneverkeer gemonitord gaan worden. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar de kans dat je (achteraf) gepakt wordt als je bewust of onbewust de regels overtreedt neemt snel toe.
De vraag is wel in hoeverre al deze maatregelen kwaadwillenden zullen treffen. Een drone detecteren is één, een drone tegenhouden is een heel ander verhaal. De anti-drone industrie zal de negatieve sentimenten hoe dan ook aangrijpen om allerlei systemen te verkopen waarvan het maar zeer de vraag is hoe effectief ze zijn.
Introductie DJI Phantom 5 en Inspire 2 v2
Ok, eind 2017 voorspelden we dat er een Phantom 5 en Inspire 3 aan zouden komen, en die voorspelling is in 2018 niet uitgekomen. Maar we schuiven deze gewoon lekker door naar 2019. De Phantom 5 lijkt ons nog altijd de meest waarschijnlijke optie. De trend bij DJI is namelijk dat er steeds meer wordt ingezet op kleinere en lichtere systemen, simpelweg omdat gebruikers daarom vragen en omdat de technische mogelijkheden steeds groter worden.
Je zou kunnen stellen dat de Mavic 2 (Pro) de rol van de Phantom 4 (Pro) heeft overgenomen, terwijl de Mavic Air de rol van de oorspronkelijke Mavic Pro is gaan vervullen. Onze voorspelling is dat de Phantom 5 de rol van de Inspire gaat overnemen. Denk aan betere sensoren, verwisselbare lenzen, en de mogelijkheid voor een dual operator setup. Maar dan in het formaat Phantom.
Een Inspire 3 zit er nog niet in, vermoeden we. Wel lijkt het erop dat er een Inspire 2 v2 aan zit te komen, voor de high-end cinematografen. Die biedt dan wellicht de mogelijkheid om te filmen in 8K resolutie. Ook krijgt de nieuwe Inspire 2 v2 waarschijnlijk een verbeterde videoverbinding, door de toevoeging van OcuSync 2.0. Livestreaming in broadcastkwaliteit behoort dan waarschijnlijk tot de mogelijkheden.
Welke voorspelling mis je nog in dit overzicht? Wat denk jij dat 2019 ons gaat brengen? Laat het weten in de comments!
Lichtere Drones maakt ze ook veel gevoeliger voor weersinvloeden. Kijken hoe dat uitpakt.
De toekomst lijkt mij weggelegd voor Drones onder de 250 gram met 4K beeldkwaliteit.
en wat met een spark 2 , ook in 2019 , zou leuk zijn met de nodige snufjes
Hoe zit het nu als je een drone hebt van 480gram kan ik dan een online test verwachten ?
Het ziet ernaar uit dat er een verplichte theorietest komt als je met een drone >250 gram wilt vliegen. Maar het zal nog wel even duren voordat het zo ver is. Bovendien zal het geen superlastige test worden: denk een beetje aan het theoriecertificaat dat je moet halen als je met een brommer wilt gaan rijden.