Gatwick en Heathrow investeren miljoenen in anti-drone apparatuur

De Londense luchthavens Gatwick en Heathrow gaan voor miljoenen ponden aan anti-drone apparatuur aanschaffen, naar aanleiding van het incident net voor kerst bij Gatwick. Mogelijk gaat het om de ‘Drone Dome’ van Israëlische makelij, een systeem dat in staat zou zijn om drones uit alle richtingen over een afstand van een paar kilometer te detecteren.

Tijdelijk neergezet

Vorige maand werd er tijdelijk een soortgelijk dronedetectiesysteem neergezet op het dak van Londen Gatwick, nadat het vliegverkeer al ruim een dag was stilgelegd omdat er drones waren gesignaleerd. De lokale politie bleek onmachtig om het luchtruim goed te kunnen bewaken en van hogerhand werd besloten om de Britse Royal Air Force (RAF) in te schakelen. Binnen een dag installeerden die hun geavanceerde detectiesysteem, aanvullend op de AeroScope-detector van DJI, die al in allerijl was neergezet.

Uiteindelijk werden er geen drones gesignaleerd door de systemen. Wel werd er na grondig speurwerk op de grond een gecrashte drone gevonden buiten het luchthaventerrein, maar die bleek niet gerelateerd te zijn aan het incident. Twee verdachten die enkele dagen na het voorval werden gearresteerd bleken onschuldig te zijn, waarna de politie het stel weer moest laten gaan.

Tot op heden is nog steeds niet duidelijk of er drones hebben gevlogen en zo ja, wie ervoor verantwoordelijk was. De politie van Sussex houdt nog altijd vol dat er 93 ‘betrouwbare’ meldingen worden onderzocht, afkomstig van luchthavenmedewerkers, politieagenten en in ieder geval één piloot. Enkele dagen geleden heeft de RAF hun apparatuur weer verwijderd.

Investeren in cUAS

Ondanks het uitblijven van concrete resultaten willen de directies van Gatwick en het nabijgelegen Heathrow niet langer wachten met het nemen van maatregelen die in de toekomst moeten voorkomen dat meldingen van drones het luchtverkeer volledig ontregelen. Beide luchthavens hebben aangekondigd miljoenen ponden te gaan investeren in zogenaamde counter UAS (cUAS) maatregelen. “De veiligheid van onze passagiers en collega’s heeft topprioriteit”, verklaarde een woordvoerder van Heathrow tegenover BBC News.

Om wat voor systemen het gaat willen de luchthavens niet zeggen. Er zijn inmiddels flink wat drone detectiesystemen op de markt, variërend van systemen die inbreken op het radioverkeer tussen drone en bestuurder tot systemen op basis van akoestische en visuele sensoren, en radarsystemen.

Het Drone Domesysteem dat werd ontwikkeld door het Israëlische bedrijf Rafael is zo’n radarsysteem. Dit systeem werd ook in Syrië ingezet door de geallieerde troepen om zich te beschermen tegen drones van Islamitische Staat. De Drone Dome voorziet ook in jamming, waardoor ongewenste drones onbestuurbaar raken.

Situatie in Nederland

Welke maatregelen Nederlandse luchthavens nemen om tijdig ongewenste drones te signaleren is momenteel niet duidelijk. Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) heeft middels kamervragen om opheldering gevraagd. Hij heeft minister Cora van Nieuwehuizen onder andere gevraagd of er preventiemaatregelen worden genomen om dit soort situaties in Nederland te voorkomen.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.