Transportministerie VS gaat nachtelijke dronevluchten en operaties boven mensen toestaan
Het Amerikaanse ministerie van Transport wil drone-operators de mogelijkheid geven om drones in het donker te laten vliegen en vluchten boven mensen uit te voeren. Het voornemen werd uitgesproken door transportminister Elaine Chao, meldt persbureau Bloomberg. De versoepelde regelgeving moet onder meer drone delivery mogelijk maken. Voorwaarde is wel dat luchtvaartautoriteit FAA eerst een systeem voor drone-identificatie invoert.
Risico’s vs. innovatie
Voor de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA was het een hele uitdaging om de risico’s die uitgaan van kleine onbemande luchtvaartuigen voor andere gebruikers van het luchtruim en mensen op de grond te verenigen met de ambitie om meer innovaties mogelijk te maken. President Trump had eerder al beloofd werk te zullen maken van soepeler regelgeving.
Onder het nieuwe regime mogen drones ook tijdens nachtelijke uren vliegen, zolang de toestellen voorzien zijn van een navigatielicht dat tot op ca. 5 km afstand zichtbaar is. Voorwaarde is verder dat de bestuurder van de drone een aanvullende training volgt, die bovendien eens per twee jaar herhaald wordt.
Vliegen boven mensen
Als het gaat om het vliegen boven mensen en bebouwing stelt de FAA dat dit voor drones tot 250 gram in de nabije toekomst zonder meer mogelijk zal zijn, omdat deze een minimaal risico vormen. Voor zwaardere drones moet de fabrikant kunnen aantonen dat de drone in geval van een crash geen ernstig letsel kan veroorzaken.
Dat betekent onder andere dat de propellers afgeschermd moeten zijn. Ook is het waarschijnlijk dat er sprake moet zijn van een remsysteem in de vorm van een noodparachute, in geval van abrupte stroomuitval of een andere storing die ervoor zorgt dat de drone uit de lucht komt vallen.
Als één van de toepassingen die mogelijk moeten worden dankzij de versoepelde regelgeving wordt drone delivery genoemd, het middels drones bezorgen van pakketjes. Partijen die vergevorderde plannen hebben op dat vlak zijn Google-moederbedrijf Alphabet en Amazon.com. Die moeten dan nog wel speciale vergunningen verkrijgen als het gaat om vliegen buiten het zicht (BVLOS).
Drone ID
Om tegemoet te komen aan zorgen van onder andere politie en defensie mogen de versoepelde regels pas ingaan als de FAA een oplossing heeft gevonden op het gebied van drone-identificatie. Drones moeten draadloos kenbaar maken door wie ze bestuurd worden, zodat ze gevolgd kunnen worden door autoriteiten. Naar verwachting volgt er in mei een eerste voorstel voor zo’n drone ID-systeem, waarna het nog een jaar kan duren voordat dit is ingevoerd.