Onderzoek

‘Bijna tweederde incidenten met drones veroorzaakt door signaalverlies’

De ruime meerderheid van de drone-incidenten die sinds 2015 heeft plaatsgevonden, is het gevolg van het verliezen van het signaal tussen de afstandsbediening en de drone. Dit blijkt uit bureauonderzoek van het Aansprakelijkheidsverzekering Informatie Centrum (AIC) dat deze conclusie trok op basis van openbare data van drone-incidenten.

Bijna 500 incidenten geanalyseerd

In totaal analyseerde het AIC de data van 476 incidenten waarbij individuen hun drone tijdens een vlucht kwijtraakten. Van de bestuurders die hier de oorzaak voor hebben aangegeven, stelt 64% dat dit het gevolg was van het verliezen van het signaal tussen de drone en de afstandsbediening (signal loss).

Vaak loopt het goed af, maar het uit het oog vliegen van een drone tijdens het vliegen kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo landden drones in het verleden op auto’s en drukke wegen. Daarnaast verwondde een neerstortende drone ook een peuter.

Na signal loss wordt de wind benoemd als meest voorkomende reden (25,8%) voor het verlies van de drone. In 5,5% van de gevallen wordt tijdens het vliegen een inschattingsfout gemaakt waardoor de drone onbestuurbaar wordt, bijvoorbeeld na een botsing. Tijdens 3% van de gevallen is het incident te wijten aan een ander technisch mankement. Tot slot is 1,7% van de drone-incidenten het gevolg van een lege batterij.

Bron: A.I.C.

Overijssel en Gelderland aan kop

Als het aantal incidenten wordt afgezet tegen het inwonersaantal (per provincie), blijken de meeste incidenten, relatief gezien, in Overijssel plaats te vinden. Mensen in Overijssel raken namelijk 40,4% vaker dan landelijk gemiddeld hun drone kwijt tijdens een vlucht.

Ook in Gelderland vinden relatief veel incidenten met drones plaats. In Gelderland veroorzaakt men 36,9% vaker dan landelijk gemiddeld een drone-incident. In Limburg doet men het het beste: hier gebeuren juist 40,4% minder incidenten vergeleken met het landelijke gemiddelde.

Bron: A.I.C.

Verzekeren voor drone-schade

In de meeste gevallen wordt schade door drones vergoed door de aansprakelijkheidsverzekeraar. “Toch kunnen de drone-liefhebbers beter niet te vroeg juichen”, zo stelt Simon den Hollander van het AIC. “Het is namelijk verstandig om eerst diep in de eigen polisvoorwaarden te duiken. Verzekeraars vergoeden immers enkel onder specifieke eigen voorwaarden, en stellen eisen aan bijvoorbeeld het maximale gewicht van de drone, en soms ook aan de manier, locatie en tijdstip van vliegen.”

Meer regionale inzichten en informatie over de specifieke voorwaarden per verzekeraar zijn te vinden op de onderzoekspagina van het AIC.

(bron: persbericht)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

3 gedachten over “‘Bijna tweederde incidenten met drones veroorzaakt door signaalverlies’

  • Wellicht ook interessant om een verdeling te maken tussen “Pilot error” en “Drone error”
    Inschattingsfout is per definitie “Pilot error”.
    Een (met zekerheid vastgesteld) defect is “Drone error”.
    De overige categorieën begonnen wellicht ook met “Pilot error”.
    Signaal verlies kan vooraf gegaan zijn aan de volgende “Pilot errors”:
    – buiten bereik in gunstige omstandigheden (vaak dan ook geen VLOS)
    – buiten bereik in ongustige omstandigheden – bijv nevel/mist
    – op korte afstand voorbij een object/berg/o.i.d. zodat Radio Line Of Sight verloren gaat
    – accu afstandsbediening niet genoeg opgeladen
    Wind is breed, maar kan ook een factor zijn door de volgende “Pilot error”
    – wind is buiten specs (overal)
    – wind is op hoogte te hard (harder dan op de grond)
    – windstoten zijn te hoog
    – landingsplaats ligt in turbulentie van omringende obstakels
    Accu waarschuwingen worden ook vaak lager ingesteld dan aanbevolen.

    Beantwoorden
  • Ik heb de drone maar weer verkocht. Al het gedoe erom heen, de risico’s,mensen die er last van hebben zorgen ervoor dat je de lol eraan kwijtraakt. Mijn laatste vlucht was in Ethiopië met natuurlijk bijzondere beelden. Maar ook daar was het constant opletten dat de drone geen ongewenste aandacht trok.

    Beantwoorden
  • Ricus Foekema

    Mijn drone Dji Marvic Pro combo was onbestuurbaar na 3/5 minuten.
    Bij de start kijk je eerst of gps signaal aanwezig is en dat was zo.
    Toen 5 tot 10 meter hoog gebracht, 360 graden draaien en alles werkte goed,
    daarna 5 a 10 meter bij mij vandaan gestuurd om te filmen, hij stond op dat moment stil,
    dus ik wilde gaan filmen en op dat moment in eens onbestuurbaar en viel naar beneden in het water.
    Toen onder garantie aangetekend opgestuurd naar Conrad.
    Na 3 weken heb ik gebeld om te horen of de drone was aangekomen omdat ik nog steeds geen reactie van Conrad had ontvangen, dit moesten ze nakijken. Ik zou van hen zo snel mogelijk bericht krijgen . Na ruim 4 weken maar weer gebeld, en ja hoor hij was binnen, maar ze wisten nog niets.
    En maar afwachten, en ja hoor na ruim 2 mnd bericht dat als ik 931,- euro over zou maken konden zei de drone wel repareren. ……………. Ik heb daarna nog diverse keren een mail gestuurd dat het om garantie gaat, maar helaas kon dat volgens hen niet. Ook heb ik gevraag om het CAS nummer waar onder hij naar Jdi gestuurd zou zijn, maar dat wisten zei niet en gaven een nummer door wat nergens op sloeg.
    Toen heb ik na ruim 3 maanden de drone terug gevraagd, omdat ik zelf de drone opstuur naar Dji.
    In afwachting.
    ( De Drone heb ik terug van Conrad, maar geheel los uit elkaar, wat een service, bedankt Conrad ga zo door met je klanten)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Ricus Foekema Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier