Noord-Hollandse proef met bruginspectie door drone krijgt geen vervolg

Een proefproject in de provincie Noord-Holland waarbij onderzocht werd of bruginspecties uitgevoerd kunnen worden met behulp van drones in plaats van hoogwerkers krijgt geen vervolg. Volgens de provincie zijn de drones te windgevoelig en kunnen plekken net onder het wegdek niet goed in beeld worden gebracht. Voor de proef werd welgeteld één brug geïnspecteerd.

Proefproject

Het proefproject werd in 2016 geïnitieerd door de provincie. Gedeputeerde Elisabeth Post zei destijds het volgende over het project: “Zo’n inspectie levert vaak hinder op voor de (vaar)weggebruikers, omdat de rijbaan of vaarweg moet worden afgezet. Met dit experiment onderzoekt de provincie of bruginspectie met een drone een slim alternatief is voor traditionele inspectiemethoden.”

Uit de proef moest blijken of drones dezelfde, kwalitatief goede schadebeelden kunnen vastleggen als een inspecteur. Ook werd onderzocht of de inspectie sneller zou verlopen, in verband met de verkeershinder. Daarnaast werd er getoetst of de drones plekken onder bruggen kunnen bereiken, die normaal gesproken niet of nauwelijks toegankelijk zijn.

Slechts één brug geïnspecteerd

Voor het proefproject werd er in 2016 slechts één brug geïnspecteerd met behulp van een drone: de Nollenbrug bij de N508 in Heerhugowaard-Zuid. Deze brug overspant het Kanaal Omval-Kolhorn en heeft een hoogte van slechts een paar meter.

De Nollenbrug heeft een hoogte van slechts een paar meter. Bron: Google Streetview

Conclusie van de provincie

Een kleine drie jaar later is nu de conclusie getrokken dat deze inspectie niet succesvol was. Volgens een woordvoerster van de provincie waren er meer nadelen dan voordelen. “De drones kunnen niet gebruikt kunnen worden als de windkracht hoger is dan 4. Daarnaast is gebleken dat niet alles goed in beeld kan worden gebracht, zoals plekken net onder het wegdek.”

Ook het feit dat een drone de hoogwerker niet volledig kan vervangen wordt genoemd als nadeel. “Als na een inspectie met een drone blijkt dat er iets moet gebeuren aan de brug is vaak alsnog een hoogwerker nodig. Ook dat is een reden om het project te stoppen.”

Opmerkelijke uitkomst

Het is volgens Wiebe de Jager van Dronewatch op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de uitslag van een proefproject wordt gebaseerd op slechts één bruginspectie. “Bovendien is het feit dat er alsnog een hoogwerker nodig is om reparatiewerkzaamheden uit te voeren geen nadeel van een drone-inspectie an sich: dat had van tevoren bedacht kunnen worden door de betrokkenen.”

“De vraag is dan ook hoeveel waarde er gehecht kan worden aan de uitkomst van dit proefproject. Op basis van één inspectie kun je naar mijn mening geen conclusies trekken. Bovendien is het de vraag hoe zinvol het is om een drone in te zetten voor de inspectie van een brug die slechts een paar meter hoog is. Het ambitieniveau van de provincie had wel wat hoger mogen liggen.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

5 gedachten over “Noord-Hollandse proef met bruginspectie door drone krijgt geen vervolg

  • 7 februari 2019 om 18:03
    Permalink

    Mee eens Wiebe. Helaas is het iets wat ik bij herhaling voorbij zie komen. Wij doen al een paar jaar niet meer mee aan dergelijke zogeheten Pilot’s. Ook Rijkswaterstaat heeft hier een handje van. Onder de noemer relatief goedkoop een inspectie uit laten voeren om er daarna geen vervolgopdrachten aan te koppelen… En dan inderdaad de conclusie dat indien er schade geconstateerd wordt, dat men dan alsnog met een hoogwerker terug moet…. Tja, dat is uiteraard juist maar ipv dit negatief uit te leggen kad men zich hierin beter kunnen richten op de voordelen. Omdat men nl eerst met de drone een en ander geïnspecteerd heeft kan men heel gericht met de hoogwerker aan de slag. Hierdoor zal de overlast tov een volledige inspectie met hoogwerkers juist beperkt zijn…

    Maar goed.
    Zoals ik al aangaf…. wij doen sowieso niet meer mee met Pilots. In onze optiek zijn ze er meer om ‘goedkoper’ aan een droneinspectie te komen dan dat ze er zijn om fysieke ontwikkelpaden op te stellen…

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      8 februari 2019 om 10:22
      Permalink

      In dit geval heb ik het vermoeden dat er meer sprake was van een prestigeproject, geïnitieerd door één of andere gedeputeerde die goede sier wil maken met iets innovatiefs, daarbij niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis van zaken. Dat blijkt ook wel uit de keuze voor die brug, die zich eigenlijk sowieso niet goed leent voor een drone-inspectie. Ik vind het overigens ook vreemd dat de operator in kwestie de opdracht heeft aangenomen; die had beter kunnen bedanken voor de eer. Aan de andere kant vermoed ik dat ze het slachtoffer zijn geworden van bestuurlijke besluiteloosheid en min of meer meegezogen zijn in dit suboptimale proefproject.

      Beantwoorden
  • 8 februari 2019 om 22:00
    Permalink

    Ik denk dat de gedeputeerde een laagwerker bedoelt, een hoogwerker past niet onder de brug en die laagwerker kan je ook gebruiken bij een windkracht hoger dan 4.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.