Voor het eerst woningen binnen de bebouwde kom geïnspecteerd door drone
Eind januari zijn er in Almere voor het eerst niet-vrijstaande woningen binnen de bebouwde kom geïnspecteerd met behulp van een drone. De inspectie maakt deel uit van een onderzoeksproject waarin onderzocht wordt of drones in de toekomst ingezet kunnen worden om de onderhoudsbehoefte van corporatiewoningen vaker en nauwkeurig dan nu gebeurt in kaart te brengen.
Projectontheffing
Het testen van drones voor woninginspecties is een initiatief van het innovatieplatform “De Corporatiewoning van de Toekomst” dat in 2018 is opgericht. Dit innovatieplatform bestaat uit een tiental corporaties, namelijk KleurrijkWonen, Haag Wonen, Woonlinie, WoonFriesland, Mitros, Poort6, Talis, Trivire, Staedion en de Alliantie. Ingenieursbureau Octo, de VMRG en drone-operator Aeroscan zijn als uitvoerende organisaties betrokken bij het project. Voor het project is een Europese subsidie beschikbaar gesteld.
Om met een drone boven niet-vrijstaande woningen te mogen vliegen is er een ontheffing verleend door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook het Ministerie van Defensie kwam er aan te pas om groen licht te geven voor de proefvlucht. Projectpartners Octo en Aeroscan moesten daartoe aantonen de vluchten veilig en met respect voor de privacy van de bewoners te kunnen uitvoeren.
Drie geautomatiseerde inspectievluchten
Eind januari werden in Almere de eerste dronevluchten gemaakt. In totaal zijn er drie vluchten uitgevoerd. Tijdens de eerste vlucht werd er opnamen gemaakt voor een 2D kaart van het gebouw. Gedurende de tweede vlucht werden er foto’s gemaakt ten behoeve van een 3D-model van het gebouw en tijdens de derde vlucht werd er een specifiek vluchttraject uitgevoerd om foto’s van de gevels te maken.
De inspectievluchten werden uitgevoerd door een team van Aeroscan, met een Intel AscTec Falcon 8+ drone. Die werd niet handmatig bestuurd: de gehele vlucht werd aan de hand van voorgeprogrammeerde routes uitgevoerd. Voor het verwerken van de beelden werkt ingenieursbureau Octo aan software die middels kunstmatige intelligentie de onderhoudsbehoefte aan daken, metselwerk en kozijnen in kaart kan brengen: de Façade Service Applicatie (FaSa).
Boven bebouwing
Het project is mede uniek vanwege het feit dat er boven en nabij bebouwing wordt gevlogen, iets wat volgens de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen en de voorwaarden waarop een S-BvL en RPA-L afgegeven worden niet is toegestaan. Er wordt momenteel gewerkt aan een standaardprocedure (SORA) die ROC-gecertificeerde bedrijven in staat moet stellen om boven bebouwing te vliegen. Die SORA was echter nog niet gereed ten tijde van de eerste proefvlucht, vandaar dat er in samenwerking met het ILT een unieke projectontheffing tot stand is gekomen.
Een andere SORA die tijdens het project van belang zal zijn betreft de procedure voor het vliegen in de buitenring van CTR-gebieden. Dat is onder meer noodzakelijk voor het uitvoeren van drone-inspecties in steden zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Deze steden liggen geheel of gedeeltelijk onder het gecontroleerde luchtruim van Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Deze SORA is inmiddels definitief uitgewerkt en kan door ROC-operators in het operationeel handboek worden opgenomen.
Whitepaper
Meer weten over de inzet van drones binnen de gemeentegrenzen? Binnenkort publiceert Dronewatch over dit onderwerp haar eerste whitepaper. Meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden.