Kleinere kans op drones nabij Europese luchthavens door veiligheidsupdate DJI
De kans dat drones van dronefabrikant DJI per ongeluk in de buurt van Europese luchthavens en andere gevoelige locaties vliegen wordt een stuk kleiner dankzij de uitrol van een nieuw geofencingsysteem. Ook voorziet het systeem in tijdelijke luchtruimrestricties. Het systeem wordt later deze maand via een verplichte software-update uitgerold in alle Europese lidstaten.
Verbeterde geofencing
De update betreft de implementatie van het Geospatial Environment Online (GEO) 2.0-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de luchtruimindeling van 32 Europese landen op een nauwkeuriger manier dan tot nu toe het geval was in het geheugen van recente modellen DJI drones komt te staan. Het systeem moet ervoor zorgen dat drones niet meer per ongeluk in de buurt van luchthavens vliegen.
Het systeem bevat ook locaties van andere gevoelige infrastructuur, zoals gevangenissen en kerncentrales. Daarnaast voorziet Geo 2.0 in ondersteuning voor tijdelijke vliegrestricties. Zo kan ervoor gezorgd worden dat een tijdelijke luchtruimsluiting automatisch in de lijst met nofly-zones in het geheugen van de drone terecht komt.
DJI is een samenwerking met Altitude Angel aangegaan voor het aanleveren van de data. Van vliegvelden bevat het systeem onder andere de coördinaten van start- en landingsbanen en 3D modellen van vliegtrajecten. Daardoor moet het luchtverkeer beter beschermd zijn tegen drones die bewust of onbewust in de richting van aan- en afvliegroutes worden gestuurd.
Uitrol in de loop van februari
Geo 2.0 wordt later deze maand uitgerold onder gebruikers van DJI drones. Daartoe moet men zowel de nieuwste DJI GO 4-app downloaden als een nieuwe firmware installeren. Alle recente drones bieden ondersteuning voor het systeem, waaronder de Mavic-serie drones, de Inspire 2 en de Phantom 4 en hoger.
Professionele gebruikers die een vlucht willen uitvoeren in een gebied waar een vliegbeperking is opgelegd kunnen contact opnemen met DJI. Indien men kan aantonen over de juiste papieren te beschikken om de vlucht te mogen uitvoeren, wordt er binnen 30 minuten een code verstrekt waarmee de blokkade tijdelijk opgeheven kan worden.
Verbeterde veiligheid
Volgens Christian Struwe van DJI is de invoering van Geo 2.0 in Europa bedoeld om de veiligheid van het luchtruim beter te waarborgen. “DJI geeft topprioriteit aan veiligheid, terwijl de Europese drone-industrie zich verder ontwikkelt. Met de introductie van dit nieuwe veiligheidssysteem komen we drone-operators en het publiek tegemoet.”
Naar schatting vliegt in Nederland zo’n 70-80% van de recreatieve en zakelijke dronepiloten met drones van DJI. Dronevliegers dienen zich wel te realiseren dat het geofencingsysteem geen vervanging is voor de eigen verantwoordelijkheid. Men dient zich altijd zelf ervan te vergewissen of ergens wel of niet gevlogen mag worden, bijvoorbeeld via de kaart op vliegjedroneveilig.nl. Belgische dronevliegers kunnen kijken op map.droneguide.be.
Kleine aanvulling op de laatste alinea voor Belgische lezers: je kan de online kaart op map.droneguide.be (of de mobiele droneguide app) raadplegen om snel te kijken of je legaal mag vliegen, met een verschillende kaartlaag voor hobbymatig of beroepsmatig gebruik. Het is echter geen autoritatieve bron voor beroepsmatig gebruik: raadpleging van de AIP en NOTAMs via ops.skeyes.be blijft noodzakelijk.
Is het al bekend wanneer dit wordt uitgerold in Nederland? Zo te zien is er nog niets veranderd aan de no fly zones, en ik heb nog geen firmware updates zien langskomen.