Europese Commissie stemt in met toekomstige technische vereisten aan drones

De Europese Commissie heeft op 12 maart 2019 een voorstel aangenomen waarin de technische vereisten zijn vastgesteld waaraan nieuw verkochte drones in de toekomst moeten gaan voldoen. Het gaat daarbij om zaken zoals identificatie op afstand, geluidsproductie en maximale vlieghoogte. Het document maakt onderdeel uit van de aankomende Europese regelgeving voor drones.

Onderdeel van Europese regelgeving

De EU-wide technical requirements for drones vormen een onderdeel van de aankomende Europese regelgeving, die de verdere ontwikkeling van de onbemande luchtvaartsector in goede banen moet leiden. Volgens EU transportminister Violeta Bulc is het van essentieel belang dat drones aan bepaalde standaarden gaan voldoen:

“Het besluit van vandaag is van vitaal belang voor de verdere ontwikkeling van de Europese dronesector. Wij ondersteunen de ontwikkeling van nieuwe technologieën en diensten [..]. Maar dan moeten we er wel voor zorgen dat drones veilig zijn voor andere luchtruimgebruikers en mensen op de grond. De vandaag aangenomen regels zijn een eerste bouwsteen voor een uitgebreide reeks regels, die erop gericht is veilige, beveiligde en groene drone-operaties in de hele Europese Unie te waarborgen.”

Risicogebaseerde aanpak

De technische vereisten zijn gebaseerd op een zogenaamde risicogebaseerde aanpak, zoals opgesteld door luchtvaartautoriteit EASA. Naarmate een operatie meer risico’s met zich meebrengt, zijn ook de eisen die gesteld worden aan drone en operator hoger. Zowel fabrikanten als piloten hebben bepaalde verplichtingen als het gaat om veiligheid, geluidsoverlast, de omgeving, privacy en beveiliging. Al die aspecten moeten voor ieder type operatie met elkaar in balans zijn.

Eén van de voorbeelden van de nieuwe technische vereisten is de verplichte integratie van drone ID, waardoor op afstand kan worden afgelezen van wie een bepaalde drone is en wat de positie van de piloot is. Ook komt er een (softwarematige) beperking op de maximale vlieghoogte, een maximale vliegsnelheid, eisen ten aanzien van lost link management, een maximale batterijspanning, geofencing, et cetera. Per categorie gelden er andere eisen: voor drones met een maximaal gewicht van 250 gram (klasse C0) gelden bijvoorbeeld andere eisen dan voor drones tot 900 gram (klasse C1).

Volgende stap

Een volgende stap is de acceptatie van de onlangs door het Europese transportministerie opgestelde stelsel van regels ten aanzien van drone-operaties. Die lopen uiteen van regels voor vluchten met een laag risico en waarvoor geen toestemming vereist is  (de ‘open’ categorie) tot vluchten met een hoger risico (‘specific’ en ‘certified’), eisen ten aanzien van opleiding van de piloot, en certificering van toestellen en de operator. De nieuwe regelgeving moet 2020 ingaan.

Voor bestaande drones gaan de vereisten niet gelden. Er komt hoe dan ook een overgangsperiode van twee jaar. Dronevliegers hoeven dus niet meteen hun toestellen in te ruilen zodra de nieuwe regelgeving wordt ingevoerd. Maar de nieuwe eisen gaan wel gelden voor alle drones die vanaf 2020 in de Europese lidstaten verkocht worden.

Meer weten over de aankomende Europese regelgeving en de gevolgen voor de Nederlandse dronesector? Meld je dan kosteloos aan voor de Kennisbijeenkomst Europa open voor drones, die op 11 april wordt georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.