Amerikaanse luchtvaartautoriteit geeft groen licht voor proef met AED-drone

In Nevada gaat binnenkort een proef van start met het middels een drone afleveren van defibrillators bij mensen die getroffen zijn door een hartinfarct. Om dat mogelijk te maken heeft het bedrijf Flirtey toestemming gekregen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) voor het uitvoeren van geautomatiseerde drone delivery-vluchten buiten het zicht van de operator.

Drone vliegt vooruit

Het idee is dat in geval van een alarmering een traditionele ambulance op pad gaat naar het slachtoffer, terwijl de drone alvast vooruit vliegt en de AED aflevert, zodat omstanders alvast kunnen beginnen met de levensreddende handelingen. De drone vliegt geheel autonoom naar de opgegeven coördinaat en wordt dus niet bestuurd door een piloot.

Voor de veiligheid landt de drone niet op de grond, maar laat deze de AED aan een lier naar beneden zakken. “Op die manier kunnen we de defibrillator ook heel precies op de plaats van bestemming krijgen als er bomen of andere obstakels het landen bemoeilijken”, aldus Flirtey oprichter en CEO Matthew Sweeny.

BVLOS

Sweeny is verheugd dat de FAA goedkeuring heeft gegeven aan het project. “De toonaangevende technologie van Flirtey kan nu ingezet worden om dronebezorging buiten het zicht van de operator mogelijk te maken, een belangrijke mijlpaal die levensreddende en commerciële drone-leveringen een stap dichterbij brengt.”

Flirtey ontving de beyond line of sight (BVLOS)-goedkeuring voor de laatste generatie drone, die speciaal is ontworpen om zwaardere ladingen te vervoeren over langere afstanden. De drone stelt Flirtey in staat om AED’s en commerciële pakketten te leveren.

Versnelde regelgeving

“De stad Reno is er trots op samen te werken met Flirtey, de FAA en onze lokale partners om drone-levering van AED’s aan inwoners van Washoe County mogelijk te maken,” aldus burgemeester Hillary Schieve. “Publieke veiligheid is onze topprioriteit en het gebruik van drones om levensreddende AED-technologie snel bij hartpatiënten te krijgen zal levens redden in onze gemeenschap.”

Flirtey en Reno nemen deel aan het FAA Unlabored Aircraft Systems (UAS) Integration Pilot Programme (IPP), een regelgevingsprogramma dat de integratie versnelt van levensreddende en commerciële drone-operaties binnen het Amerikaanse luchtruim (NAS).

Levens redden

Hartstilstand is de belangrijkste oorzaak van natuurlijke dood in de Verenigde Staten. Voor elke minuut dat een persoon met een hartstilstand wacht op een defibrillator, neemt zijn of haar overlevingskans met ongeveer 10 procent af. Het inzetten van AED’s via drones kan de gemiddelde overlevingskans van de hartstilstand verhogen van slechts 10 procent naar ongeveer 47 procent.

Op basis van historische gegevens heeft slechts één Flirtey-bezorgingsdrone met een AED het potentieel om minimaal één leven per twee weken in Reno te redden. De landelijke inzet van AED-drones in de VS heeft de potentie om meer dan 100.000 levens per jaar te redden.

(bronnen: UST en New Atlas. Foto’s: Flirtey)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.