DBUS2 drone: geen GPS maar beeldherkenning voor de navigatie

Opmerkelijk productnieuws vanuit de VS: het bedrijf Drones by US heeft een recreatieve drone geïntroduceerd die gebruik maakt van visual inertial odometry (VIO) voor de navigatie en positionering. Daarmee wordt GPS volgens het bedrijf overbodig. De DBUS2 weegt net geen 250 gram, beschikt over een 4K camera met elektronische beeldstabilisatie, biedt een vliegtijd van 15 minuten en kan zowel binnen als buiten gevlogen worden.

Mavic Air-lookalike

Op het eerste gezicht lijkt de DBUS2 sterk op de Mavic Air van DJI. Maar onder de motorkap zijn de verschillen bijzonder groot te noemen. In tegenstelling tot de drones van DJI maakt de DBUS2 namelijk geen gebruik van satellietsignalen voor het vaststellen van de positie. In plaats daarvan is de drone uitgerust met een speciale camera, die continu de omgeving scant, en bewegingssensoren.

Het VIO-systeem gebruikt de camera om een puntenwolk te genereren van de omgeving. Aan de hand daarvan kan de drone zijn positie ten opzichte van nabije objecten bepalen. Bewegingssensoren registreren ondertussen alle verplaatsingen en rotaties tijdens het vliegen.

Samen met de geïntegreerde bewegingssensoren is het VIO-systeem in staat om de relatieve positie van de drone te bepalen. Ook zorgt VIO voor het opmerken van obstakels en het bepalen van geschikte landingsplekken. Dankzij de beeldherkenning biedt de drone ook automatische vliegfuncties zoals Follow Me.

Het VIO-systeem zorgt voor de positiebepaling

Memory cruise

Volgens de fabrikant stelt VIO de drone in staat om zeer nauwkeurig op de plaats te blijven zweven (hoveren). Interessant is de ‘memory cruise’ functie: daarbij vliegt de drone heel nauwkeurig en door de gebruiker gevlogen route na. Dat kan desgewenst in tegengestelde richting, zelfs als het waait of door hele kleine openingen. De functie werkt ook als de motoren zijn uitgeschakeld, zodat een route met de hand ingeleerd kan worden.

Alhoewel de DBUS2 bedoeld is voor recreatief gebruikt denkt Drones by US dat VIO uit zal groeien tot een systeem dat ook geschikt is voor gebruik in professionele drones. Het systeem voorziet in de verwerking van GPS-data, ten behoeve van geofencing en het aanvragen van toestemming voor vluchten in gecontroleerd luchtruim (LAANC).

Uiteindelijk kan VIO ook overweg met lidar, sonar/radar, magnetometers en andersoortige sensoren. Daardoor kunnen drones met VIO aan boord uiteindelijk nog beter navigeren en ook verplaatsingen van objecten in de omgeving bemerken. Dat moet leiden tot drones die nog beter pakketjes bezorgen, levens redden, bruggen inspecteren of andere taken uitvoeren.

Prijs en beschikbaarheid

De DBUS2 drone kost $390 en wordt geleverd met twee batterijen, een lader en een setje reservepropellers. De drone is vooralsnog alleen in de VS te koop.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.