Moederbedrijf Google gaat met drone pakketjes bezorgen in Australische hoofdstad

Project Wing, onderdeel van Google’s moederbedrijf Alphabet, mag met een drone pakketjes gaan bezorgen in de Australische hoofdstad Canberra. Daarvoor heeft het bedrijf toestemming gekregen van luchtvaartautoriteit CASA. Vanwege de veiligheid mogen de drones alleen overdag vliegen en mogen er geen drukke wegen worden gekruist. In eerste instantie worden 100 huishoudens bediend door de drones.

18 maanden testen

Aan de drone delivery-plannen van Wing ging een testproject van 18 maanden vooraf, waarbij drones werden ingezet om etenswaren, medicijnen en andere kleine goederen te bezorgen bij deelnemende huishoudens. Via een smartphone konden deelnemers bestellingen plaatsen bij lokale ondernemers, waarna de goederen via een lier vanuit de drone in de tuin werden bezorgd.

Tijdens het proefproject werden diverse veiligheidsaspecten onder de loep genomen, waaronder het traffic management system dat alle vliegbewegingen coördineert, het onderhoud van de drones, de training van de piloten en de operationele procedures. “Alle mogelijke veiligheidsrisico’s zijn geanalyseerd, met als conclusie dat er geen gevaar is voor mensen op de grond, gebouwen of vliegtuigen in het luchtruim”, vertelt een woordvoerder van de luchtvaartautoriteit in The Guardian.

100 huishoudens

Nu dat CASA groen licht heeft gegeven voor de pakketbezorgde drones gaat Wing van start met een bezorgdienst in het noorden van Canberra. Aanvankelijk worden 100 huishoudens bediend door de drones. Dat aantal wordt niet lang daarna uitgebreid. De werkwijze is hetzelfde als tijdens het proefproject: ook in dit geval worden pakketjes middels een lier vanuit de drones naar beneden getakeld.

Er zijn wel strikte voorwaarden gesteld aan de drone delivery service. Zo mogen de drones alleen tijdens de daglichtperiode vliegen en mogen er geen drukke wegen overvlogen worden. Ook moeten de drones een minimum afstand aanhouden ten opzichte van personen op de grond. Klanten van de nieuwe dienst krijgen ook een veiligheidstraining.

Volgens een woordvoerder van Wing kan de dronebezorgdienst op termijn goed zijn voor een extra jaaromzet van zo’n 30-40 miljoen Australische dollars, omgerekend 19-25 miljoen euro. Bijkomend voordeel zou een reductie zijn van de CO2 uitstoot als gevolg van pakketbezorging. In 2030 zou 4-6% van alle bestellingen in de regio door drones bezorgd kunnen worden.

Kritiek

Niet iedereen zit echter te wachten op de pakketbezorgende drones. Er is zelfs een actiegroep opgericht die protesteert tegen de komst van de Google drones: Bonython Against Drones. Zo zijn de leden van deze groep onder andere bang voor geluidsoverlast. Tijdens proeven werd er flink geklaagd over het irritante gezoem van de drones. Sommige buurtbewoners dreigden tijdens de testperiode zelfs om de drones uit de lucht te schieten.

Andere tegenstanders vrezen een inbreuk op de privacy. Volgens Wing is dat niet terecht, omdat de beelden die de naar beneden gerichte camera’s maken ten behoeve van de navigatie niet worden opgeslagen en de data alleen wordt gebruikt om de werking van de drones te verbeteren.

Proef in Finland

Dit jaar gaat er ook een proef met de pakketbezorgende drones van Wing van start in Finland, rond de stad Helsinki. Het slechte weer in Finland werd door Wing genoemd als belangrijke reden om daar te gaan experimenteren: als de drones daar kunnen vliegen, dan kan het overal in Europa, was de redenering.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.