Deense scheepvaartautoriteit gaat emissies van schepen checken met zwavelsnuffelende drone
In de strijd tegen luchtvervuiling gaat de Deense scheepvaartautoriteit een drone inzetten met een zwaveldetector aan boord. De drone gaat bij passerende schepen boven de schoorsteen hangen om de zwavelconcentratie in de uitlaatgassen te meten. Schepen die niet aan Europese emissie-eisen voldoen, kunnen mogelijk een vaarverbod opgelegd krijgen. Dronewatch vroeg Sanne Rask Nielsen van de Danish Maritime Authority (DMA) om nadere toelichting.
Grote Belt
Om de Europese normen ten aanzien van het maximale zwavelgehalte in de brandstof van vrachtschepen te kunnen handhaven was er behoefte aan een manier om op afstand de uitstoot van deze schepen te kunnen meten. Het antwoord werd gevonden in de Skeldar V-200 van Saab, een groot formaat single rotor drone die beschikbaar werd gesteld door de European Maritime Safety Agency (EMSA).
De drone zal worden ingezet aan de noordkant van De Grote Belt, de grootste van de drie zeestraten die het Kattegat met de Oostzee verbinden. “Daar passeren veel grote olietankers die van en naar de Baltische zee varen. Alhoewel er een vergunning is afgegeven voor maximale afstanden van 50 km, zal er maximaal tot 20 km vanaf het grondstation BVLOS worden gevlogen”, aldus Rask Nielsen.
Meetwaarde direct doorgestuurd
Naast de gassensor is deze drone ook voorzien van zowel een visuele als een infraroodcamera. Het systeem weegt 235 kilo en wordt aangedreven door kerosine. De maximale vliegtijd bedraagt ruim 4 uur. De drone is voorzien van een AIS ontvanger om zodoende scheepvaartverkeer te kunnen tracken. De drone vliegt autonoom, maar een piloot neemt de besturing over als een schip wordt genaderd.
De gassensor aan boord van de drone is in staat om de zwavelconcentratie in uitlaatgassen te meten en de resultaten direct door te sturen naar de Deense autoriteiten. Rask Nielsen: “Tijdens één vlucht kunnen meerdere schepen worden aangedaan. Een meting duurt ongeveer 5-10 minuten. Er wordt ongeveer 100 meter afstand gehouden van het schip in kwestie. Als een te hoge uitstoot wordt gemeten, dan kan de scheepvaartautoriteit direct ingrijpen.”
Ook boven het Kanaal
Later dit jaar zal de zwavelsnuffelende drone ook ingezet worden boven het Kanaal. Daartoe zijn er in de zomer van 2019 tijdelijke luchtruimrestricties aangekondigd door de Britse luchtvaartautoriteit.