ILT gaat uitstoot vrachtschepen bij Rotterdam controleren met drone
Om te controleren of vrachtschepen die de haven van Rotterdam binnenkomen zich houden aan de uitstootnormen als het gaat om het zwavelgehalte gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) afdeling Scheepvaart een groot formaat drone inzetten die in de rookpluim van de schepen vliegt om metingen uit te voeren. De snuffeldrone heeft een bereik van tientallen kilometers en kan urenlang in de lucht blijven.
Europees project
De inzet van een drone om uitlaatgassen te analyseren komt voor uit een Europees project, onder auspicien van de European Maritime Safety Agency (EMSA). In Denemarken en Noorwegen wordt er al gevlogen met de Skeldar V-200, een groot formaat single rotor drone die wordt geproduceerd door Saab. Ook het Verenigd Koninkrijk gaat de snuffeldrone inzetten.
Het idee is dat de drone buiten het zicht van de piloot (BVLOS) wordt gevlogen. Naast de gassensor is de drone ook voorzien van zowel een visuele als een infraroodcamera. Het systeem weegt 235 kilo en wordt aangedreven door kerosine. De maximale vliegtijd bedraagt ruim 4 uur. De drone is voorzien van een AIS ontvanger om zodoende scheepvaartverkeer te kunnen tracken.
Strengere uitstootnormen
Vanaf 2020 gelden er strengere uitstootnormen voor schepen die op bunkerolie lopen. Die moeten ervoor zorgen dat er minder giftige zwaveloxide wordt uitgestoten.
De gassensor aan boord van de drone is in staat om de zwavelconcentratie in uitlaatgassen te meten en de resultaten direct door te sturen naar de inspectie. Tijdens één vlucht kunnen meerdere schepen worden aangedaan. Een meting duurt ongeveer 5-10 minuten. Als een te hoge uitstoot wordt gemeten, dan kan de ILT beslissen om de brandstof van het schip in de haven te controleren op zwavelgehalte.
Begin 2020 eerste test
De ILT hoopt begin volgend jaar een eerste test met de grote drone uit te voeren. “Het is nog geen gelopen race, we moeten nog veel waarborgen voor elkaar krijgen”, zegt ILT-projectleider Marco Buitelaar tegen NU.nl.
Dit jaar start de inspectie al met controles met kleinere drones, die een beperkte actieradius hebben. Het voordeel van deze drones is dat deze in verschillende havens kunnen worden ingezet. De ILT werkt nog aan de verbetering van de meetapparatuur aan boord van deze kleine drones.
Interessant gegeven is dat de ILT ook betrokken is bij het opstellen van nieuwe regels voor BVLOS-vluchten, maar dan vanuit de afdeling Luchtvaart.